Mikkelsen helgens WRC-snackis, FIA har Toyota först, Joel E. bland ”20 under 20” och stort tack alla!

Vet inte om det är av hänsyn till att jag idag fyller år och att man ville ge mig möjlighet att fira lite extra som det varit väldigt lugnt på alla motorsportfronter? Just nu är annars den stora snackisen vad som händer hos ”firma Mikkelsen”. Det finns en del som menar att WRC2-anmälan till premiären Rally Monte Carlo är en ren rökridå för att dölja vad som händer med honom från idag fram till tävlingsstarten i mitten av januari. I och med att Andreas är anmäld kan han lätt byta bilklass och då är endast WRC2-anmälan att betrakta som en ren försäkring. Som bekant är det inte möjligt att efteranmäla sig i WRC utan Enter-knappen måste tryckas ner innan tiden går ut, sedan är det kört.BloggMikkelsen kopia 2
Fortfarande finns det då ”folk som vet saker” och vet då att Polo R WRC 2017 inte alls blir någon hyllvärmare i Hannover utan kommer att köras. Kanske då med den norske WRC-trean bakom ratten det handlar bara om att köpa sig lite extra tid för att få allt på plats. Nu vet jag inte om jag själva är inne på det spåret även om det mycket väl kan vara så att det blir verklighet. Istället tror jag fortfarande mer på en time out” från WRC:s högsta klass för Mikkelsen. Att han och Anders Jaeger istället under 2017 kommer att fokusera på att göra en vinnarbil av kommande R5-Polon för att sedan göra come back när saker och ting lugnat ner sig. Viktigt att påpeka, det är nog bara Even Management, Andreas och andra honom närstående som verkligen vet vad som kommer att hända till nästa år. Alla vi andra kan bara gissa och hoppas…

*
Hyundai var första WRC-team att anmäla sig när Rally Sweden öppnade anmälan i veckan. Thierry Neuville, Hayden Paddon och Dani Sordo är nu vederbörligen anmälda till ”världens snabbaste sport på snö”.
Förste svensk att anmäla sig var flitige Rally-Sweden-åkaren Joakim Roman som är anmäld med en R5-Citroën.

*
BloggToyotaFick häromdagens FIA:s minst sagt påkostade och glassiga magasin ”AUTO”. Vet inte om om det är en ren slump eller om där finns någon djupare tanke när omslagsbilden skulle fixas via photoshop? Om det finns en tanke, så har man då i Paris betydligt högre sådana om Tommi Mäkinens Toyota-projekt än vad många andra har. Till exempel var inte nya Ford-föraren Sebastien Ogier så imponerad över Yarisén. Men detta har inte  ”photshoparen” brytt sig på utan på ”AUTO” är det Yarisen som leder klart före Citroën, Hyundai medan Ogiers nya bil sladdar en bit efter. Skulle detta bli sedan bli verklighet är jag tämligen säker på att Mäkinen skulle må riktig gott borta i Finland

*
Bloggjoel1Tomelillas racerförare Joel Eriksson fick som bekant Award-utmärkelsen från Bilsport Rally & Racing som ”Årets Racingjunior”. Frågan är dock om inte rankingen i just AUTO överglänser då en jury av sex erfarna motorjournalister gått igenom hela jordklotets unga motorsporttalanger där ingen fick vara över 20 år. Som ende svensk finns då ”Tomelilla-Eriksson” med efter sin seger på Zandvoort i F3-Masters. Juryn motiverar valet med: ”Efter att ha vunnit sitt första Euro F3 race 2016 har den svenske föraren visat sin snabbhet och slutade femma i serien. Han kommer att vara med i toppstriden i Euro F3 eller i någon annan jämförbar serie”.

Cart Åsum Ring Joel Eriksson
Onekligen spås Joel en lysande framtid och tänk att det inte är så många år sedan som Joel snurrade runt ute på Åsum Ring med sin kart och nu nämns han med största respekt i hela motorvärlden!
En enda rallyförare finns med bland de ”20 under 20” och det är 16-åriga underbarnet Kalle Rovanperä.

*
BloggElias18-årige supertalangen Elias Lundberg från Sala parkerar nu sin VOC-940 och backar istället ut ett betydligt modernare rallyvapen, R2 Peugeot 208. Med hjälp av denna och rutinerade ”Årets Kartläsare” Jim Hjerpe är siktet inställt på guld i Junior-SM:s klass ”Otrimmat”. Sponsorn NJ Elinstallation har hjälpt till att införskaffa R2:an som nu Elias ser fram emot att bekanta sig med och då främst att ställa om från bak till framhjulsdrift.
-Vi får ta det lite för vad det är, vi tänker ta oss den tid som behövs för att anpassa oss till framhjulsdrift och bilen, det är ingen idé att stressa fram några resultat, menar Elias.
Tänkt SM-premiär är SM-Sprinten i Söderhamn men dessförinnan ska det ha hunnits med både tester och kanske även någon mindre vintertävling.
Spännande är det också för Elias då han är i final i STAR:s talangjakt, detta ihop med Pontus Åhman och Dennis Rådström. En av de här tre ska efter jul presenteras som det ambitiösa projektets första talang att få stöd från STAR.

*
När vi ändå är inne och rör oss i Rally-SM så är det inte utan att man blir både förvånad och än mer avundsjuk på hur estländarna tacklar problemet med vikande intresse. 2017 delar man ut totalt runt trehundratusen kronor bland juniorerna i det nationella mästerskapet. Fast det är klart i Estland finns ju en helt annan och starkare ekonomi än här hemma (obs. ironi)…

*
Väljer att avsluta med att tacka för alla gratulationer på min födelsedag som nått mig via mejl, telefon, SMS, Facebook och Twitter, just nu har det passerat över 620 gratulationer. Att jag blir rörd över er omtanke är ett understatement och för de av er som är oroliga att över att jag ska övergå i ”statens tjänst”  och dra ner på bloggandet, er kan jag lugna det blir precis som vanligt.

Tommy Svensson, fotochef och Motorbloggare
Man kan säga som så, att jag nästan kört färdigt alla sträckorna i livets rally och idag gick jag i mål på näst sista sträckan. Återstår gör power stage och där som ni alla vet är det viktigt att knipa de extra bonuspoängen. Dessutom är detta en lång sträcka så det dröjer förhoppningsvis länge innan jag lämnar över tidkortet!

Tack alla för er omtanke.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *