Mikkelsen kör Skoda i WRC2, Emil B. anmäld till Monte Carlo, en enda Dansk Mästare 2017 och Skåne dominerar AWARD-listan 2016!

BloggMonteÄnnu har inte någon slutlig ”entry list” publicerats från WRC-premiären 2017, Rally Monte Carlo, inte förrän på måndag ska den bli officiell. Men på den lista som nu är öppen finns Andreas Mikkelsens namn, men i WRC2-klassen och detta med en Skoda Fabia R5. Tror inte det var många som såg detta komma och definitivt inte jag själv, men plötsligt började WRC-puzzlet ta form. Andreas som hela tiden utåt verkat hur lugn som helst inför den nya situationen, vilket för oss mindre vetande tett sig lite konstigt. Nu är det plötsligt inte ett dugg konstigt.BloggMikkelsen kopia 40
Nu tror jag att det blir så att han och Anders Jaeger stannar kvar i ”The VW-Group” vilken Andreas tillhört ända sedan WRC-äventyret tog sin början och då först med en Super 2000 Skoda. Nu ryktas det att den norska duon blir huvudansvariga för att testa fram en vinnarbil till R5-klassen åt Volkswagen Motorsport och om detta stämmer blir Andreas lugn därför plötsligt förståeligt. Istället för att riskera att bli lite av hoppjerka mellan olika privatteam tänker han svenskt och väljer ”anställningstrygghet”. Att åter sätta sig i en R5-bil som nu i Monte Carlo blir då en del av utbildningen för att återfå känslan att åka en lite tröttare rallybil än vad han gjort de senaste fyra åren. Kan också tillägga, att om mitt puzzel är rätt lagt så är det bara att gratulera Andreas till ett inte både säkert utan även långsiktigt mycket smart val.

*
Smart är det också av Skoda Motorsport och Pontus Tidemand att inte nominera Monte Carlo som tävling för honom att plocka poäng i. Som bekant måste man välja ut sju tävlingar i förväg där man avser att köra om WRC2-poäng. Att då välja bort det extremt svårkörda och vädermsässigt hasardbetonade Alprallyt är mycket klokt.
En nyhet för året är att FIA utsett tre av de 13 VM-tävlingarna som obligatoriska att köra för WRC2-förarna. De tre utvalda är Portugal, Tyskland och så näst sista tävlingen som är precis som i år Rally Wales GB. Detta är nästan exakt vad jag menade borde göras men där jag tycker att den 13:e och sista tävlingen borde ingå istället för den 12:e. Nu har man än en gång valt att utse Rally Australia som final och i det läget köper jag att Wales ersätter. Menar nog att här tänker WRC-promotorn och FIA fel, hade varit mycket bättre att Wales varit final och då obligatorisk för alla tre klasserna. Australien kunde istället köras när som helst under året.
Som svensk hade man sedan allra helst också sett att Rally Sweden varit en av de tre utvalda då man här kan förvänta sig ett extra kryddat startfält.BloggEmil kopia 22
Noterbart och glädjande är också att Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg finns med på den anmälningslista som nu finns publicerad. Precis som i år är det Citroën DS3 R5 som gäller för svenskarna som i dagarna varit nere i de sydligare delarna av Europa för att känna på både däck och bil inför Monte.

*
BloggBouffierSå här långt är där nio WRC2-förare anmälda till premiären och där nu Mikkelsen blir storfavorit. Hårt motstånd lär Skoda-kollegorna Jan Kopécky och Armin Kremer bjuda för att inte glömma Monte-specialisten Bryan Bouffier (bilden) som kör R5-Fiesta.
M-Sport har varit långsamma med sina anmälningar och varken Sebastien Ogier eller Ott Tänak finns med på den första versionen av listan. Ej heller någon DMACK-bil eller någon R5-Fiesta under Cumbria-flagg.
En enda förare har nappat på nya klassen WRC Trophy och det är fransmannen Jourdan Serderidis som kör en DS3 WRC enligt 2016-års reglemente.

*
Någon julfrid finns inte hos WRC-teamen som alla just nu testar för fullt och ingen av de fyra har utan rapporterat att bilarna funkar precis som förväntat. I Kall där M-Sport har testat med Sebastien Ogier har det också varit rejält kallt (!) vilket Ogier meddelade på Twitter. Han konstaterade att det inte är kul att vara rallymekaniker när det är tio minusgrader…BloggOgier
Team-ägare Malcolm Wilson var nöjd med hur Kall-testen utföll och kunde rapportera att Ogier delade hans åsikt. Lite småjusteringar påpekade han krävdes på de snabba partierna av teststräckan men annars inget.
Nu går Ogier och Julien Ingrassia på julledighet och inte förrän två veckor in i januari återupptas förberedelsen inför Monte Carlo. Även om det är tajt menar Wilson att Ogier har snabbt funnit sig tillrätta i Fiestan och att varken han eller Ogier är oroliga, allt enligt Autosport. Wilson är också imponerad över hur den franska duon inlemmat sig i M-Sports tänk.
Ingen överraskning att dom är fyrfaldiga världsmästare. Dom var fokuserad på jobbet och att ge sig själv bästa förutsättningarna för att ta den femte raka VM-titeln…

*
BloggLatvala kopia 6Måste säga att jag blir lite förvånad över hur många som verkar ha just sympatiske Jari-Matti Latvala som någon sorts favorithatobjekt. Kollar man kommentarsfälten och då inte bara på svenska sajter, så är ”vi som inte gillar Latvala” helt överens om att Tommi Mäkinen gjort en dundertabbe som satt honom i Toyotan. Mycket möjligt att det är så, men jag väljer att vänta med min kritik mot beslutet till åtminstone halva säsongen 2017 är körd…

*
I Danmark har man efter att intresset för Danska Mästerskapet i rally stadigt sjunkit både från tävlande, publik, sponsorer och media, dragit vissa slutsatser. En slutsats som danska SBF, DASU dragit är att det inte funkar med fyra ”Danska Rallymästare” utan nu föresår Rallyutskottet där att istället göra R2-klassen till ensam med DM-värdighet. Att man fastnat för just R2-klassen är ”at det er den klasse, hvor der er flest
deltagere, og derfor er det her, kampen for at vinde er hårdest. Det er en klasse med nye, seværdige biler, der samtidig er nogenlunde økonomisk
overkommelige for en dansk rallykører.”BloggMadsen2
RU tillägger också att i R2-klassen kör några av landets största talanger, vann klassen i år gjorde Jacob Madsen/Line Lykke Jensen med sin Opel Adam (bilden) och att klassen därför känns som mest lämpad för DM-status.
Samma tankar har även funnits hos en del att detta även skulle kunna funka i Rally-SM men här har förslaget mött minst sagt hårdnackat motstånd. Istället fortsätter vi med totalt sex SM-vinnare i rally varav två är juniorer trots att förutsättningarna här hemma verkar vara exakt de samma som på andra sidan Öresund. Alltså ”stadigt sjunkit både från tävlande, publik, sponsorer och media”…

*
Ett annat problem som dykt för ” de danske rallykjørerna” är att det framöver kan bli problem att tävla i Tyskland. Inte då bara för danskarna utan även för svenska rallyförare med ”icke FIA-klassade bilar” alltså främst Grupp H och VOC.
Detta då det i Tyskland från 2017 endast blir tillåtet med FIA-bilar i deras tävlingar och detta ställer till det för alla som inte tävlar med en sådan. Ett problem då det är stort utbyte mellan de bägge länderna och där man till och med haft DM-status på vissa tyska tävlingar. Nu hoppas dock DASU att den ”gentleman aftale” som funnits och som gjort att att man utan problem kunnat tävla enligt sitt eget lands reglemente, att detta även fortsätter gälla 2017. Hoppas kan man så klart, men än en gång visar det på problem om hur det kan bli när man väljer egna ”hitte-på reglemente” istället för att följa FIA:s världsomspännande regelverk.

*
BloggJoelNär man kollar in Bilsport Award-listan för 2016 så är det ingen tvekan vad som är minsta gemensamma nämnaren, mer än hälften av de nio utnämnda är skåningar. Av de juryutnämnda har fem stycken Skåne som basort. Felix Rosenquist ”Årets Racingförare” bor i Malmö medan ”Årets Racing Junior” föga överraskande blev Tomelillas Joel Eriksson. BloggTomÅrets Rallyjunior/co-driver” blev SMK Hörbys Tom Kristensson/Timmy Berntsson efter sin starka andra plats i ADAC Opel Rallye Cup något som uppenbarligen ska förbättras till nästa år. Läser man intervjun i tidningen Bilsport Rally&Racing med Tom så avslutas den så här ”2017 återvänder Tom Kristensson till Tyskland och Opel Adam Cup. Då är det bara seger och ett hägrande fabrikskontrakt som gäller”.
Den målsättningen är dock inte ”Årets Junior Co-Driver”  Berntsson med om då han 2017 ersätts av Henrik Appelskog.
Med statistik kan allt bevisas och då är det skånska Höör som är motorsportens Mecka. Detta då Hörbys mindre kända granne har två förare med på Award-listan, Benjamin Törnqvist Persson, ”Årets Kartingförare” och så ”Årets Dragracing Junior” Simon Andersson, som det kan bli…

Övriga på Award-listan som inte är lyckosamma nog för att bo i Skåne är, ”Årets Rallycrossförare” Mattias Ekström, Österrike, ”Årets Rallycrossjunior” Kevin Hansen, Götene, ”Årets Rallyförare/Co-driver” Pontus Tidemand/Jonas Andersson, Värmland och slutligen USA-boende ”Årets Dragracingförare” Jonnie Lindberg.

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *