Magda köra Supercar ihop med Marklund, C3 WRC sist ut och Cemoni har gått bort.
Nu sätter Euro RX-tvåan Magda Andersson kurs mot nya högre mål när hon i dag presenteras som teamkompis till Anton Marklund hos Marklund Motorsport. Redan när jag träffade ägaren Jan Marklund i Barcelona anade jag hos honom ett stort intresse för Magda och hennes framtid. Att han sedan skulle bli en del av denna har jag faktiskt anat hela tiden även om såväl, Magda som pappa Håkan och mamma Pia kört musseltaktiken och inte med ett ord bekräftat mina tankar.
Magda kommer framöver att tävla med den ena av teamets Volkswagen Polo RX Supercar, i teorin övertar hon alltås silvermedaljören i World RX Johan Kristofferssons bil
– Jag ser verkligen fram emot att jobba med Marklund Motorsport. Det är superkul att ha fått den här chansen i ett av världens bästa rallycrossteam, med några av världens bästa Supercars, konstaterar SMK Hörby-tjejen.
– Med de resultat jag och mitt team haft de två senaste åren i Touringcar, så kände vi oss redo för nästa utmaning och det ska därför bli spännande att ta steget upp till Supercar. Jag ser väldigt mycket fram emot premiären i Barcelona!
Föraren i den andra Polon, Anton Marklund har tidigare förklarar att att han vill fokusera på att bredda sig som förare till nästa år. Något som innebär att han vill prova även mer racing och då passar Euro RX med sina 5 deltävlingar perfekt.
– Det känns skönt att ha det mesta klart så här tidigt på säsongen, säger Anton.
– Även om det kommer bli mindre rallycross än vad jag är van vi, så kommer jag få mer tid till banracing. Jag vet hur hårt det jobbas i teamet och känner mig trygg i våra planer för det kommande året.
Även teamchefen Jan Marklund är nöjd med sin line up inför 2017.
– Magda är en talangfull och målmedveten förare som vi verkligen ser fram emot att ha med i teamet. Med Magda och Anton som förare, kommer vi att vara i en bra position för att slåss om Euro RX medaljerna, menar Jan.
– Båda har liknande körstil, vilket kommer att vara gynnsamt. Precis som Magda, är hennes team väldigt kompetenta och vet vad som krävs för att vara i topp. Min filosofi är att, det är lättare att prestera om man har roligt och det kommer att vara ledordet hos Marklund Motorsport det kommande året…
*
Har inte full koll på när Automobile Club de Monaco tänker släppa sin slutliga ”entry list” för WRC-premiären 2017, Rally Monte Carlo men än så länge finns den inte att hitta. Förstår inte heller varför man inte har det som hos Rally Sweden där listan är öppen så att alla som önskar kan läsa vem som ska kör?
Däremot är nu ”MANUFACTURER ENTRANTS” eller Märkes -VM anmälningarna klara och de fyra är som väntat.
CITROËN TOTAL ABU DHABI WRT
(CITROËN C3 WRC)
HYUNDAI MOTORSPORT
(HYUNDAI i20 COUPE WRC)
M-SPORT WORLD RALLY TEAM
(FORD FIESTA WRC)
TOYOTA GAZOO RACING WRC
(TOYOTA YARIS WRC)
Sist ut att presentera sin nya WRC-bil blir Citroën och först på onsdag den 21 december kommer nya C3WRC att visas.
*
Kommande rallycrossare hoppas JC Raceteknik kunna vaska fram när man nu startar ett ”Junior-team” där det kommer att köras med crosskart.
– Jag har jobbat mycket med ungdomar inom rallycrossen. Nu vill jag hjälpa fler, unga talanger att utvecklas, säger teamchefen Joel Christoffersson.
Förarna som ska tävla för JC Raceteknik Juniorteam är Isak Reiersen, 13 år, och Alex Gustafsson, 10 år.
– Isak kör klassen 125cc och vann faktiskt svenska mästerskapet i år. Han är en grym talang, så det ska bli kul att hjälpa fram honom. Alex har tävlat i klassen 85cc under två år och utvecklas väldigt fort.
De bådas förhoppning är att få stöd av JC Racetekniks äldre förare, både de som tävlat tidigare och de ska köra nästa år.
– Vi vill bli snabbare på banan och utvecklas och hoppas att Thomas Bryntesson kan ge några tips.
*
I dag nådde oss budet att en av våra allra största rallyprofiler lämnat oss, Team Skogsåkarnas Cemoni Ohlson. Få har väl som Cemoni och hans mer eller mindre ständige kartläsare Göran ”Spex” Lönnmark satt sådan färg på rallysporten i allt från Fiat, Citroën, Golf och senast Mitsubishi EVO X. Ett par SM-medaljer blev det även för honom och jag tror den första kom 1991 med en liten Citroën AX. Lönnmark skriver på Facebook. ”Det är med stor sorg jag fått veta att min rallychaufför i 25 år Cemoni Ohlsson lämnat oss tänker på Annette och barnen i denna svåra stund RIP min vän . Trodde aldrig du skulle släppa gasen!.
Vid sidan av rallytävlandet byggde han upp en framgångsrik affärsverksamhet där bland annat det numera renoverade och framgångsrika Badhotellet hemma i Tranås ingick. Cemoni ägde även Sturup Raceway och sedan två år tillbaka Tierps Arena. Han blev 60 år.
Dagens bilder: Tommy Svensson – Christian Gustavsson.