Mikkelsen avslutade VW-eran med seger, Lappi tog guld i WRC2, Felix tvåa i Macau och Milell snabbaste varv i Bahrain!
Då kan WRC-året summeras när Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger tog sin andra seger i år genom att vinna Kennards Hire Rally Australia före Polo-kompisen Sebastien Ogier. Dock räckte det inte med seger för Andreas för att säkra VM-silver så länge Thierry Neuville, Hyundai höll sig tätt bakom. När det till slut då blev en tredje plats för Neuville samt två bonuspoäng på power stage hamnade även silvret hos belgaren.
Alla spekulationer om teamorder från såväl Volkswagen som Hyundai försvann efter att sträcka 20 körts. Man kunde misstänkt att Sven Smeets skulle gett Ogier order att ”back off” för att inte äventyra Mikkelsens vinst. Likaså kunde Michele Nandan bett Hayden Paddon att inte pressa Neuville så att silvret skulle hamna hos Mikkelsen.
När jag noterade att Ogier i morse plötsligt var runt 20 sekunder efter trodde jag först att Smeets haft ett sådant ”snack” med fransmannen som snurrade på SS 20. Trodde att kanske det var lite riggat med snurrningen men när jag så såg det live försvann den misstanken. Inte ens en fyrfaldig världsmästare i rally är kapabel att åstadkomma en sådan fullfarts vändning med kontroll. Detta var istället faktiskt resultatet av ett av Ogiers få misstag under säsongen.
Inte heller Hayden Paddon vek ner sig för att släppa fram teamkompis Neuville utan ”The Kiwi” dunkade i vänster bak så kraftigt att rallyt mycket väl kunde varit öve för hans del. Nu blev det ”3WD” och punktering men som ändå inte hindrade honom från att bli fyra.
*
– Vilken fantastisk helg och vilket härligt resultat att avsluta säsongen med, summerade Andreas Australien-äventyret.
– Jag ville så desperat vinna det här rallyt för Volkswagen som gav mig chansen att ta steget upp i WRC. De trodde på mig och har gjort så mycket för min karriär.
Mikkelsen tyckte så klart att det var trist att missa VM-silvret men menade att det i det här läget inte var så viktigt. Hade han fått välja mellan klara silvret eller vinna i helgen var valet lätt menade han.
– Hade alltid valt att vinna!
Vid intervjun efter målgång pressades han lite om var han sitter 2017 men ”den lätte” gick inte Andreas på. Han bara konstaterade att allt såg bra ut…
Sebastien Ogier som redan är på väg hem till Frankrike för test av den bil som han ska köra i Rally Monte Carlo, erkände att han verkligen gick för seger i finalen. Men misstaget på ”Wedding Bells” satte stopp för de funderingarna och han var den förste att gratulera Mikkelsen som han tyckte ”förtjänade att vinna”. Ogier menade att det var mycket känslor involverade i helgens tävling.
– Jag har så mycket att tacka det här fantastiska teamet för, Volkswagen Motorsport har varit som en familj för Julien (Ingrassia co-driver) och mig. Har fått många nya vänner och kommer aldrig att glömma alla underbara ögonblick vi haft tillsammans.
*
– Det var tungt fram till Sardinien men sedan har vi visat både den ”speed” och stabilitet som krävs för att kunna vara en stadig utmanare mot de övriga, menade Neuville.
*
Det är nog tur att att Franska Bilsportförbundet bidrar med en icke oansenlig summa euro till M-Sport för annars hade nog Eric Camillis plats i teamet suttit löst. Fransmannen som räknas som en stor talang fick ännu en gång anledning att slå en signal till plåtverkstaden i Cumbria och boka plats till Fiestan. På SS21 gick det överstyr och via ett rejält taklägg tog WRC 2016 slut för hans del. Lite märkligt då han låg i lite ingenmansland dessutom med temakompisar före Mads Østberg och Ott Tänak bakom. Så att i det läget ”push” känns inte så smart…
*
I WRC2 var det Esapekka Lappi ”all the way” och därmed tog han och Skoda Motorsport hand om VM-guldet. Vet inte om upplägget i WRC2 känns så där helrätt där förarna kan välja fritt sju tävlingar varav sex räknas. Detta innebar att varken tvåorna i mästerskapet Teemu Sunninen, Skoda och Elfyn Evans, Ford fanns på plats i Australien för att dj-las med Lappi. De båda hade kört färdigt medan Skoda och Lappi var kyliga som nominerade finalen i vetskap att övriga toppåkare säkerligen skulle välja bort den kostsamma trippen till andra sidan jordklotet.
I mina ögon är det därför inte optimalt att ha finalen varken i Australien, Nya Zeeland eller Argentina utan den borde köras i Europa för att göra det möjligt för så många som möjligt att vara med. Dessutom borde finalen vara obligatorisk bland de sju deltävlingarna, detta för att få maximal rättvisa och göra det svårt att bara vara smart för att kunna vinna.
Nu är detta egentligen bara teori för med fyra raka vinster och dessförinnan två andraplatser så är Lappi definitivt både den verkliga och moraliska segraren i WRC2. En fin avskedspresent till Skoda Motorsport från Lappi då han 2017 förväntas köra Toyota i WRC. Istället blir det Pontus Tidemand som ska försvara Skoda-guldet till nästa år.
*
Det ville sig inte riktigt för Tomelillas Joel Eriksson i helgens VM för Formel 3 i Macau. Efter en påkörning bakifrån gick luften ur Joel som efter reperation kom ut men då fyra varv bakom täten. Dock gav varven som återstod lite mer erfarenhet inför framtiden på de smala stadsgatorna.
– Macau har verkligen levt upp till ryktet, säger Joel.
– Jag trodde nog inte att banan skulle vara riktigt så här speciell, men det är verkligen något helt extremt. Det går otroligt fort, och man måste vara väldigt nära murarna i varje sväng för att inte tappa tid. Det här har varit en häftig upplevelse, verkligen.
Närmast väntar test med DTM-bil för Joel sedan återstår hur säsongen 2017 blir för Joel.
*
– Det har varit en otroligt speciell helg här i Macau, som alltid, säger Felix Rosenqvist som fick segergrattis från sitt Formula E-tem.
– Jag gjorde ett par ganska tuffa omkörningar och till slut räckte det till andra plats. Med tanke på omständigheterna är jag faktiskt väldigt nöjd, även om jag förstås kom hit för att vinna.
*
I Macau kördes även TCR och där WestCoast Racings gästförare Tiago Monteiro tog en seger med teamets Honda. Men den internationella serien vanns totalt av schweizaren Stefan Comini med en Volkswagen GTI, dessutom för andra gången men ifjor med en Seat.
*
Det blev seger i ”Female Cup” för Dream2Race’s, Christine Giampaoli och Jeannette Kvick i Rally Ciutat de Madrid och detta efter en jobbig resa. Tjejerna i servicetältet fick jobba stenhårt för att överhuvdtaget se till att parets R2-Peugeot överhuvudtaget skulle komma i mål. En koppling som försvann gjorde att tjejduon inte kunde hänga med riktigt i totalen (blev 32:a) men målet var ändå att vinna ”Tjej-cupen” vilket också lyckades. Men totalplaceringen kunde blivit bättre om inte tjejerna drabbats av det spanska sättet att hantera en struken sträcka. Här fick dom en kalkylerad tid där tiden vid första genomkörningen utgjorde bas för kalkylen. När den så kördes helt utan koppling gav detta så klart en usel tid.
– Irriterende, men desværre ikke noget, vi kunne gøre ved, konstaterade ”Kvicken” irriterat.
*
Det blev en sjunde plats för Kristianstad Kartingklubbs Noah Milell när det kördes VM i Bahrain. Färlövs-föraren inledde annars bra, bland annat vanns två kvalhet och en tredje plats.
– Jag rankades som 1:a av alla efter heaten och skulle starta etta i förfinalen, men efter heaten fick jag ett tidstillägg som en annan förare orsakat, berättar Noah.
– Vi försökte överklaga men det gick inte…
Detta innebar att Noah fick starta som trea i semifinalen men var ändå uppe i ledning innan det var målgång som trea igen.
– Det resulterade i femte startruta i final med 22 varv och allmänt stökigt som det brukar vara här nere. Åkte upp mig till 5:e plats där jag sedan åkte ifatt hela tätklungan men där blev det stopp ch jag tappade ner till sjunde, konstaterar Noah besviket.
– Just nu är jag väldigt besviken då jag faktiskt hade överlägset snabbaste varv i finalen. Kände att jag minst kunde varit på pallen med den farten men då detta var mitt första senior-VM i min klass så ändå OK!
Näst bäste svensk på 13:e plats blev Rasmus Lindh medan den andra Kristianstad-åkaren Simon Ohlin inte fick något resultat alls i finalen.
*
På plats i ökenlandet var även ett gäng från Kristianstad och bland dom eldsjälen ute i Åsum, Jörgen Andersson. I början av december är han och några andra från klubben inbjudna till FIA i Wien för prisutdelning och där man så klart hoppas bli utsedd till årets karting-arrangör.
– Nu är ju jag jävig men vi ligger nog bra till för vinst i bästa event, menar Jörgen efter att ha studerat deltävlingen i Bahrain.
– Arrangörsmässigt så var det game, set and match redan första dagen för Sverige mot Bahrain. Tävlingen i Genk vet vi också att vi var bättre än men det är ju några till…….
Om nu Åsum Ring med alla brinnande kartinghjärtan därute utses till ”Årets Event” av FIA i konkurrens med till exempel Bahrain där oljeshejkerna pumpar in pengar, så är detta utan tvekan det största som hänt Kristianstad på sportsidan i modern tid. Sedan får ”bollarna” säga vad man vill och staden målas hur orange som helst. Trots allt är det grabbarna och tjejerna ute i Åsum som ”is the thing” när det handlar om Kristianstad ute i världen!
- Dagens bilder: Andreas Mikkelsen – Volkswagen Motorsport – Hyundai Motorsport – Skoda Motorsport – Drem2Race