Ogier är nyckeln, Mads Ø. klar för WRC 2017, Tänak ”Årets förare” och stort Petter Solberg quiz!

BloggMikkelsen2016-års WRC-säsong är slut men nu börjar faktiskt det som är minst lika spännande, var hamnar Volkswagen-trion Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen till nästa år? Eter målgången i Australien pressades vinnaren Mikkelsen på nästa biladress och konstaterade då, att det inte var han som satt med nyckeln för att låsa upp situationen.
Först när Sebastien bestämt sig klarnar läget, då får vi se ”vad som blir över” för mig och Jari-Matti…
Så är det så klart och min magkänsla säger att M-Sport ligger allra bäst till för den fyrfaldige världsmästaren. Om han dessutom tar med sig stålar från Red Bull så är det nog lite ”case closed”. Därmed kan Malcolm Wilson och Ogier fira jul i lugn och ro innan förberedelserna för Rally Monte Carlo går in i ett intensivare skede.
Då återstår det en stol hos Citroén och en hos Toyota (Hyundai känns helt stängt). I mina ögon blir det då oundvikligt att någon i trion, Stephane Lefevbre, Craig Breen och Esapekka Lappi, om han nu verkligen är så klar för Toyota som Erik Veiby i Even säger, att någon av dessa inte kan räkna med full säsong 2017.
Dessutom är jag inte helt säker på att spåret ”Red Bull World Rally Team” kan räknas bort. När Volkswagen nu tvärvänt och plötsligt öppnar upp för både försäljning och uthyrning av 2016 Polo R WRC känns det mesta möjligt. Känns därför inte helt overkligt att VW försöker dra in lite extra euro genom att avyttra nästa generation Polo som redan kostat massor av slantar att utveckla. Att kasta allt detta i sjön när det finns intressenter som är villiga att betala känns inte affärsmässigt korrekt. Återstår att se om ekonomerna i Wolfsburg får sista ordet?

*
Sent i går kväll kom däremot glada besked för alla Mads Østberg/Ola Fløene-fans när ADAPTA skickade ut information att allt är nästan klart för att paret även 2017 kör i WRC.
– Jeg er glad for at min sesong neste år er ganske klar, bekräftar Mads.

2016 FIA World Rally Championship / Round 14 / Rally Australia / November 17-20, 2016 // Worldwide Copyright: M-Sport/McKlein

Det har den vært i en stund, men jeg kan ikke si noe offisielt om hva det innebærer ennå. Men jeg kan bekrefte at jeg og Ola stiller sammen i WRC’s øverste klasse også i 2017!
Mads berättar också att han vill ha revansch för för det här året som han menar ”har vært for dårlig” och ser framåt.
Det blir ”gøy” med nya bilar med bland annat mer hästkrafter och jag känner att vi har bra utgångsläge för att kunna leverera bra 2017.BloggMads
Inom två veckors tid räknar Mads med att kunna presentera hur nästa säsong kommer att se ut för honom och Ola. Tror inte det är någon speciellt vild gissning om jag gissar på Ford och där Mads själv också konstaterar att han blev bästa Ford-förare i år.
Jeg har vært glad for å ha hatt et sete hos M-sport, og jeg er i hvert fall beste Ford i løpet, og beste Ford i VM. Det er da noe. Men jeg vil komme sterkere tilbake neste år! 

*
BloggFOTOEfter målgången i Coffs Harbour var det dags för den stora WRC-galan där årets profiler på olika områden hyllades. Som fotograf är jag så klart intresserad av att se vilken bild som blev ”Årets WRC-bild” eller ”Lexar Photograph of the Year”. Har inte så mycket att protestera mot valet av ungraren Gergely Makajs härliga bild på den grussprutande Hyundaien med en helikopter i bakgrunden.Bloggtänak
Årets förare blev Ott Tänak medan bästa ”kontorist” gick till Niclas Gilsoul som sitter vid sidan av Thierry Neuville.BloggGilsoul
Hela listan av ”Award-mottagare” ser ut så här.
WRC Driver of the Year – Ott Tänak
WRC Co-driver of the Year – Nicolas Gilsoul
DJI Aerial Award – Andreas Mikkelsen, Fafe jump, Portugal
WRC 6 Livery of the Year – Lorenzo Bertelli
Michelin Magic Moment – Ott Tänak
Certina Timing Award – Hayden Paddon
Special Award – Volkswagen Motorsport
Lexar Photograph of the Year – Gergely Makai, Rally Racing, Hungary
Best News Story of the Year – Jerome Bourret, L’Equipe
Lite kul var att Michelin lät sitt specialpris gå till DMACK-föraren Ott Tänak, känns ändå rätt skönt att det fortfarande finns plats för känslor i rally på allra högsta nivå.

*
Kommande helg är det final i World RX och detta i Argentina. Här kommer fokus att vara på silverfajten sedan Mattias Ekström redan säkrat guldet. Blir det Petter Solberg tvåa och bara fyra poäng före trean Johan Kristoffersson som tar hand om andra platsen i World RX? Någon av de här två har bäst slagläge men även fyran Andreas Bakkerud har chans på silver. Den norske Ford-åkaren är elva poäng efter Solberg men med lite flyt samtidigt som de framför har motsatsen, så…BloggSolberg kopia 23
För att höja temperaturen lite extra så kör vi därför ”The big Petter Solberg quiz”. Deltager gör du genom att vara på de här fem frågorna och skicka svaren i ett mejl till ”motorbloggen@kristianstadsbladet.se”. Då har du chans att vinna Petter Solberg-prylar, tröjor, signerad keps och nyckelband. Därför glöm inte att ange tröjstorlek ”S-M-L-XL” om du nu skulle vinna just en tröja. Svaren vill hag ha senast den 25 november. Lycka till.

Fråga 1. Petter Solberg har tre VM-guld i motorsport dessutom i två olika grenar vilket han är ensam om än så länge. Petter blev Världsmästare i Rallycross 2104 och 2015 men vilket år körde han hem samma titel Rally-VM (WRC)?
1. 2005          X. 2003          2. 2008

Fråga 2. Petter och Pernilla har en son som är riktigt duktig i crosskart, vad heter han?
1. Oscar         X. Henning    2. Oliver

Fråga 3. Petter Solberg har även kört South Swedish Rally och detta 1998 då rallyt hade start och mål i Kristianstad. Vann gjorde Mats Jonsson och Petter blev tvåa, men vilket bilmärke tävlade Petter med i SSR -98?
1. Subaru      X. Ford              2. Toyota

Fråga 4. Hur många World RX-finaler har Petter hitintills bakom sig, en ledtråd han har kört 36 tävlingar?
1. 29             X. 32                     2. 19

Fråga 5. När Petter bildade Petter Solberg World Rally Team 2009 valde han att rallytävla med, ja vilket märke?
1. Ford         X. Citroén           2. Peugeot

*
BloggÅhlinIngen kan med bästa vilja i världen påstå att Fredrik Åhlin haft varken flyt eller minsta lilla gnutta tur under 2016. En tröst i bedrövelsen är ändå att Motorsport News rankat Fredrik som näst bästa förare i årets Brittiska Mästerskap.
Feels very positive, konstaterar Fredrik.

*
Dagens ännu gladare svenska motorsportnyhet och som föranleder mig att göra lite avkall på att inte ha med så mycket Formel 1 i Motorbloggen är att Marcus Ericsson fått klart med fortsättning hos Sauber även 2017. Vem som blir stallkamrat med Marcus kommer att tillkännages senare.
Fantastisk nyhet att jag kommer att köra ytterligare ett för Sauber, menar Marcus i ett pressmeddelande.
Stort tack till alla i teamet som tror på mig!

*
Fick en fråga från en flitig läsare av Motorbloggen som jag inte har något korrekt svar på. Kanske någon av alla regelkunniga i läsekretsen kan svara istället?
Blev lite konfunderad när jag såg bilden på det totalt uppslitna däcket i Bloggen. Ska det inte vara godkänt mönster kvar på däcket efter sträckan eller har du någon koll på detta ? Det däcket kan ju inte vara lagligt ens i Australien att köra transportsträcka med.”.

*
BloggPeggaSprang på eller rättare sagt gick på, en riktig ”överlevare” hemma i Hörby häromdagen, en Peugeot 403 från sent 50-tal i läcker gulbeige kulör. En bil som för många av dagens ”ungdomar” säkerligen är mest känd som en ”Columbo-bil” fast den version deckaren körde var en sliten grön cabriolet…

*

Dagens bilder: M-Sport – WRC.com – Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *