Midnattsolsrallyt passerade 200-vallen och halva landet snötäckt men utan vinterdäckslag!
Så sprängdes då 200-hundravallen vad gäller anmälda till Midnattsolsrallyt. Just nu 201 anmälda och bland de anmälningar som kommit in här på slutet finns bland annat Leif Asterhag med samma Toyota Celica som han körde i fjol. Fortfarande saknas dock Stig Blomquist, men han kommer ,det är jag helt säker på!
Björn Waldegård är anmäld och har nu äntligen bytt bil och den ”tråkiga” Porschen är historia och istället sitter Walle i en Ford Escort RS1800. Kul är också att det häftiga ljudet från sexan i en Lancia Stratos kommer att ljuda över sträckorna med engelsmannen Steve Perez bakom ratten.
Två Audi Ur-Quattros finns anmälda, Erik ”Eken” Johansson och fjolårets vinnare innan diskningen för felaktig växellåda, Haninges Arne Bäckström. Nu sitter där garanterat rätt grejor i den ljusblå/vita Audin och då håller jag Arne som favorit till segern.
En annan häftig bil, Fiat 131 Abarth kommer att rattas av småländske, tävlar dock för BMK Uddevalla, friskusen Tomas Thelin med brodern Magnus som kartläsare. Den här konstellationen, i en extremt fin och välbyggd röd Golf 2:a, tillhörde rallytoppen för några år sedan innan det blev historisk racing för Thelinarna.
Midnattsolsrallyt har alltså inga som helst problem att fylla startfältet, desto sämre ser det ut för nykomlingen Klassiska Rikspokalen i mitten av maj. Idag har man futtiga 21 anmälda, på tok för lite för att tävlingen ska kunna köras. Arrangörerna vädjar nu genom Klassiska Rallycupens hemsida att fler ska anmäla sig, annars ställer man in. Mycket trist, men på något vis tror jag ändå att anmälningsavgiften på saftiga 6700 kronor har en viss betydelse i sammanhanget…
Från detta till något helt annat, nämligen vinterdäck. Yes, vi får plocka fram den här gamle gynnaren nu när det börjar våras. Den 15:e april var sista dagen som det var tillåtet att ha dubbdäck på bilen, två veckor tidigare än förut av miljöskäl enligt Vägverket. Nu är det väl inga problem här i Sydsverige, här har ju varit barmark i en dryg månad. Men hur är det i resten av landet? En snabbkoll på SMHI:s snödjupkarta visar att ungefär halva landet fortfarande har snö och vinter och här ska du alltså enligt lagen, köra utan dubbdäck. I lagen står skrivet, när det råder vinterväglag så är det tillåtet att köra med dubbdäck även utanför tidsramen. Problemet som jag ser det, är att risken finns att många ”norrlänningar” nu plockat av sina dubbdäck för att följa lagen. Men hur säkert är det då med sommardäck på en hal vinterväg?
Nu ger lagen bilföraren rätt att köra osäkert efter den 15 april hur halt det än är. Samma lag, ger samma förare böter för att han på samma väg kört utan vinterdäck den 14 april. Känns det inte lite konstigt eller är det bara jag som inte fattar?
Och nu något helt annat….
Idag satte man nästan frukosten i halsen. Läste som vanligt Skånskan och se där på sidan B12! En Helsida om Johan Sturesson och hans satsning inför kommande STCC-säsong. Se upp Tommy, Skånskan är på gång!
Hej.
Skånskan på gång tja, kan grisar flyga? Nu är det så att Bladet/Motorbloggen var på plats när Johan premiärkörde BMW:n på Ring Knutstorp för två veckor sedan. Skånskan? Tror inte det!.
I tisdags vinkade jag av honom och teamet när man satte kurs på Jylland till en artikel som kommer i fredagens tidning. Dessutom för att korrigera och att rätt folk äras som bör äras. Reportaget är gjort av kollegorna på Norra Skåne och icke av Skånskan…
Som vanligt önskar jag en bra dag och tack för insatsen i måndags!
Tommy