Mer förtydligande från RU, 15-årig åskådare omkom på irländskt rally, Flodin gillar värmländska vägar, inge Tänak i ”Rally Estonia” och Nova njuter…
Att skriva regler som tål pansarskott är inte helt enkelt och i synnerhet när det handlar om rally där vissa ”sedan gammalt”, tar alla chanser att försöka hitta hål i regelverken. Ofta har man ett gott syfte men även så, gör det inte saken lättare för ”rättsskiparna” på SBF. Tänker på förra veckans ”förtydligande”om regler när olycka har skett i rally. Kommentarerna på FB lät inte vänta på sig och i detta ärende har därför Rallyutskottet kommit med ännu ett förtydligande. Här kommer det: För ungefär en vecka sedan publicerade vi ett OM med tre förtydliganden angående säkerhet. Vår intension med detta är så klart att höja säkerheten inom rallysporten. Vi har över en längre period identifierat att det inte alltid efterföljs att man ska stanna vid en olycka där inte OK-skylt visats, tillika har man givits tumme upp från publik även att inte de tävlande varit ok. Där har vi valt att göra reglerna än tydligare, det är oerhört små ändringar mot hur de var tidigare. Den första handlar om att stanna vid olycka, där är texten exakt samma, förutom att vi lagt till ”oavsett signaler/tecken (exempelvis tumme upp) från publik/tävlande”. Angående bestraffningen för att inte stanna är den oförändrad och har hela tiden haft uteslutning och förbundsbestraffning som påföljd. När vi kommer till röd signal/larm via trackingsystemet, så har vi enbart adderat en rimlig fart (max 50km/h), detta då även detta varit godtyckligt vad ”omedelbart sänka farten” innebär. Ihop med detta bestämde vi även en bestraffning för att inte sänka farten, men då det inkommit påpekande att det är svårt att ha översikt på trackingen, ska vi under hösten framarbeta ett alternativ, därför kommer det komma ett OM som skjuter bestraffningsdelen till 2027-01-01.För att ytterligare förenkla och förtydliga så har vi adderat texten ”eller sänkt fart på grund av rött larm via trackingsystemet” i meningen kring konstruerad tid, detta för att man ska få tiden justerad även i detta läge. Vi jobbar även på en komplettering till reglerna angående bestraffning för att inte visa/lämna OK-skylt och/eller skicka OK via trackingenheten, allt för att även här förbättra kvalitén och säkerställa att alla resurser inom säkerhet får bästa möjlighet att hjälpa till vid olyckor. Mer finns att läsa på SBF:s hemsida.
*

Lördagens femte deltävling för Irländska Mästerskapet på asfalt, ”Wilton Donegal International Rally” fick avbrytas efter 12 av 20 körda sträckor. Orsaken var en olycka på SS12 där rallytvåan Callum Devine landande fel efter ett krön med sin Skoda i jakten på ledande Kris Meeke, Toyota(bilden). Sorgligt nog for Skodan ut bland åskådarna där en 15-åring träffades och skadades så svårt att han senare avled på sjukhus. Ytterligare två andra åskådare skadades men dessbättre utan livshotande skador.

Rallyt avbröts direkt och med detta klassades Meeke som vinnare, halvminuten före Fiesta-körande WRC-åkaren Josh McErlean. Noterar att ”kraschkungen” Philip Allen gick in som trea och med Craig Drew som kartläsare. Samma Craig som tidigare hotade med att lämna då han började bli trött på kraschandet…
*
I helgen besöker Rally SM återigen sportens enligt mig högborg, alltså Värmland. Kils MK står som värd för ”Rally Killingen” som samkörs fortsatt för mig under lite diffusa former, tv-sända ”Sprint Sm”. Deltävling fyra och känns som att Patrik Flodin delar min kärlek till Värmland.
– Jag ser fram emot lite rallyåka igen och sist vi körde här bjöd Värmland på otroligt fina sträckor, men det var ändå all publik som blev moroten.
För kartläsare Göran Bergström blir det också hemmavägar förklarar han.
– Det ska bli roligt att få åka på i stort sett hemmaplan och det brukar vara vägar som vi gillar och 2021 när vi körde här senast, gick det ju väldigt bra.

Foto: Tommy Svensson
Efter lite strul i början har GK Doors Volvo 940 kommit ikapp och är nu bara en poäng från ledning i 2WD-klassen. Senast duon var på Görans hemmaplan 2021, vann de klassen med över minuten. Den marginalen kommer nog bli svår att slå då inte mindre än 39 ekipage är anmälda till 2WD-klassen.Kil MK Bil bjuder alltså på två SM-tävlingar i en och under fredagen körs sex sträckor med start 13:00 och tävlingen avslutas med en sjunde sträcka på lördag morgon. SS7 är powerstage för vanliga Rally-SM men är även inledande kval till RallySM-sprinten som ingår i SM-veckan.
*
Många hade nog hoppats att Ott Tänak/Martin Järveoja skulle göra comeback i ”WRC Rally Estonia” och då med Toyota som han alltmer länkas ihop med. Men så blir det inte när berättade 38-åringen för den estniska tv-kanalen TV3 att Rally Estland inte kommer att vara en del av hans program i år.

– Som jag sa i slutet av förra året skulle den här säsongen innebära ett uppehåll. Vi diskuterade visserligen möjligheten med Urmo (Rally Estonias Urmo Aava ) under vintern, men det blev ganska snabbt tydligt, att det inte fanns några realistiska möjligheter att göra det på den nivå vi hade önskat”, förklarade Tänak.
Han slår även in spiken i kistan.
– I nuläget finns det absolut ingen möjlighet att vi är på startlinjen!
*

Dagens Motorbloggen skrivs med utsikt över hamnen i Höganäs. Matte solar, jag bloggar medan Nova njuter på sitt eget lilla vis…