Mer dramatik i WRC 2015, STCC-Göransson kör Ford i Portugal, ett ”riktigt” fabriksteam och när Anders flög i Umeå!
Nu diskuteras tämligen radikala förändringar av WRC och då främst i syfte att göra avslutningsdagen mer dramatisk. Dessvärre är det en fråga som splittrar teamen och promotorn och som på sikt kan bli riktigt besvärlig att lösa. Det som senast spånats fram är en ”shoot out” för att avgöra totalplaceringarna på en enda sträcka. Promotorn Olivier Ciesla menar att man nu måste slipa på detaljerna för hur ett sådant ”drama” ska genomföras.
Meningen är att införa detta från 2015 och itne som först sades, i slutet av årets säsong. Tanken är tydligen att de tio bäst placerade ska göra upp på sista sträckan, men där dom bara kan vinna respektive förlora en enda placering oavsett hur snabba de än är på sträckan.
Anledningen är att man vill göra sporten mer tv-mässig och att man ska locka större publik. Dessutom säger man tydligt att nytänket inte vänder sig till ” hardcore rallyfans” utan till ”slötittarna” hemma i tv-soffan. En som gillar det hela är VW-basen Jost Capito som beskrivs som en av arkitekterna bakom.
– Först två långa dagar och sedan en mer explosiv avslutning på en enda sträcka, något som vanlig publik skulle gilla!
*
Redan i helgen gör Richard Göransson rallycrossdebut på Montalegrbanan i norra Portugal.
– Det var rent ut sagt ett skitkul test i veckan och tack vare Olsbergs MSE blev det nu möjligt att köra VM-premiären i Portugal, säger Richard.
– Jag är laddad efter testet och med spänning ser jag nu fram emot att göra min tävlingsdebut i rallycross.
Richard kommer att köra i RX Lites, den näst högsta klassen i VM, för Olsbergs MSE/Team Tidö. Efter tvådagarstestet i Strängnäs förklarar Richard att den största utmaningen nu ligger i att förstå och lära sig tävlingsmomentet.
– Bilen är så klart i sig något nytt att köra men den stora utmaningen ligger i att lära sig och förstå tävlingsmomentet. Rallycross är en helt ny sport för mig och det är många nya saker att lära. Det kommer att vara fullt med adrenalin och det gäller att snabbt förstå hur man hanterar de korta heaten, alternativspår, och rätt strategi för att gå vidare i heaten och till final.
Går det bra kan detta bl iett nytt spår för STCC-stjärnan.
– Planen är att utvärdera rallycross i år och lära mig så mycket som möjligt om sporten och det här blir en bra start på den planen, avslutar Richard.
*
Olika falla ödets lotter och då tänker jag på ”Opelmannen” Carsten Magnusson som mer eller mindre tvingats in i Volvoträsket av sina s.k kamrater. Då och då måste han bara andas in lite friskt luft och ägnar sig då åt Opelpsotting både i verkligheten och i tryckt form. Mejlade idag den här fantastiska ”postern” från det allra heligaste i Rüsselsheim. Säger bara en sak till Capito, Matton, Wilson och Nandan släng er i väggen så här presenterar men ett riktigt fabriksteam!
*
Fick ett kul mejl från ”norrlänningen” Anders Jonsson som jag starkt misstänker är densamma som jag starkt förknippar med reklam för ”Älvsbyhus” på sin Ascona B. Om det nu är samme Anders har jag ett starkt minne av en kraftigt rullad Ascona i Simrishamnsmixen i början av åttiotalet, har jag rätt?
Hur som helst, så här skriver Anders.
”Hej Tommy!
Passar på att tacka för Din så fantastiska Motorblogg som man alltid läser, är så underhållande och kunnigt skriven! Ok, vet att Du gillar Opel som jag, toppen!
Jag körde på ”stenåldern” 1972-1991, brukar säga att det tog 20 år att komma på att det är billigare att stränga om tennisracketen än att renovera Opelmotorn…ha ha! 🙂 Är nu lycklig pensionär, nej Veterantennisproffs som åker runt i Europa och drygar ut den låga pensionärslönen med prispengar!
OK, bifogar denna flygbild från ”Umenatta 1981” tagen av Peo. Källström Teknikens Värld, som vi säkert får använda!
Eftersom jag är höjdrädd har jag förträngt var runt Umeåtrakten bilden är tagen!
Märkligt nog höll Asconan ihop vid landningen eftersom vi kom 3:a totalt. Codriver var Lars Nilsson Luleå!
Förslag till bildtext: ”HOUSTON, HOUSTON! WE HAVE TAKE OFF FROM UMEÅ AIRPORT!”
Keep Up The Good Work!
Ha en trevlig Valborg
OpelRallyhälsningar
Anders Jonsson
PS! Började med en VW1200 för att på ett billigt sätt testa om Rally var något för mig! Blev sedan Opel för hela slanten, Kadett Rally (röd/svart) Ascona A och B! (Huvudsakligen Blåa). DS!”
*
När jag får ett sådant här mejl så tycker jag att Motorbloggen känns som allra bäst, att väcka upp lite känslor hos gamla uvar. Tack Anders och till dig precis som till alla ni andra läsare önskar jag en varm och trevlig Valborg.
Hej igen Tommy!
Helt rätt det var vi som rullade den blåa Älvsbyhus Ascona B i Simrishamn!
Bakgrunden, var att vi varit förbi ENEM Carneborn i Stockholm
på väg ner och fått den bromsad!
Första sträckan i Simrishamn började med en riktigt lång raksträcka och jag njöt av den nya effekten som Asconan inte haft tidigare! Men vi krachade in i första vänstern! Ridå!
Bara lasta upp skrotet och dra de 162 milen hem till Älvsbyn!
Duktiga kompisar byggde upp en ”ny” Ascona på ett par veckor och det gick rätt bra i nästa rally!
Trevlig Valborg!