Meeks hot, ”vinter annars kommer vi inte tillbaka”, två svenskar i Adam Cup, Kadett i världsklass och Rickard Rydell lägger av!

BloggLatvalaRedan i lördags skrev jag i Motorbloggen hur nära det var att WRC-förarna/co-driverna bojkottat Torsby-sträckan, den allra första i Rally Sweden. En bojkott som undveks enligt säkra källor tack vare att Hayden Paddon (och kanske även resten av Hyundai-förarna) vägrade att gå med på det dramatiska steget. Anledningen till att man inte skulle köra sträckan som enligt förarna var i alldeles för dåligt skick, var helt enkelt för att WRC-åkarna inte ens tillfrågades om hur man såg på saken. Vid ett möte klockan 06.00 på morgonen föreslog gruppen att istället köra direkt till SS3 vilket då enligt uppgift Paddon/Hyundai inte ställde upp på och så föll hela protesten. Man körde trots att det inte ansågs säkert.
Ingen hemlighet att det är någon sots fnurra på tråden mellan de tävlande och FIA. Förarna är mycket irriterade på att deras åsikter inte alls verkar räknas vilket jag har full förståelse för, men den här typen av bojkott, tveksamt.BloggMeekeKris Meeke verkar vara en av de mest pådrivande i frågan och säger till Motorsport News att han klokt nog absolut inte är beredd att tumma på säkerheten. Även om han inte uttryckte sina tankar offentligt under Rally Sweden är nordirländaren desto mer kritisk nu.
För tio år sedan hade rallyt ställts in och enda anledningen till att det inte blev så den här gången, är att det är pengarna som bestämmer.
Meeke förklarar sedan hur farligt det var att köra med snödäck utan dubbar och menar att alla beslut baseras på ekonomi. Säkerheten menar han, kommer i andra hand vilket förarna av förklarliga skäl har svårt att acceptera
It’s a fucking nightmare, var Citroén-åkarens bestämda åsikt som även menar att förarna skickas ut på sträckorna enbart för att säkra tv-pengar till promotorn. Han efterlyser mer respekt för sporten och avslutar i Motorsport News med en tung smäll för värmlänningarna.
If Sweden can’t deliver a winter rally, we don’t come back!
”Bråket” började redan i höstens Rally Australia där man körde en snustorr och därmed dammig sträcka i mörker. Något man protesterade emot men även då blev överkörda. En gång är ingen gång, men som nu i helgen blir det två och då är det nog dags att öppna öronen. Till kommande Rally Mexico planerar de tävlande att återigen träffas för fortsatta diskussioner. Dessutom säger sig även FIA vara beredda att samarbeta för att undvika en liknande händelse.

*
BloggEmilHade egentligen inte tänkt skriva så mycket mer om årets Rally Sweden men när Emil Bergkvist/Jocke Sjöberg hör av sig och av någon anledning känner att man behöver ”ursäkta sjunde platsen”, får det bli ett inlägg till.
Vi vill inte framstå som negativa för det är vi verkligen inte. Vi har påbörjat ett samarbete med J-Motorsport och dessutom visat att vi oavsett omständigheter kan vara med och kämpa mot de bästa, menar Emil.
Teamchefen för J-Motorsport, Fred Miclotte är positiv till prestationen och kommenterar den så här.
När vi gick in i det här samarbetet visste vi att Emil och Joakim hade stor potential och resultatet från Rally Sweden bekräftar detta.
Emil hade mycket lite erfarenhet från bilen och har inte tävlat mycket i 4WD. Vi fokuserar inte på slutpositionen utan tittar framförallt på tiderna och de var verkligen imponerande. Vi ser fram emot att arbeta ihop och nå stordåd under det här året, avslutar Miclotte.
Be om ursäkt Emil och Jocke? Med vinterkräksjuka/feber som teamkompis och ändå bli sjua i WRC2-premiären, det borde vara snudd på ”Bragdguld”…

*
Redan tidigare har jag kommenterat inflationen i RS-DM vad gäller antalet tävlingar, 13 stycken i dagsläget. Har också ställt frågan varför alla tävlingar måste tvunget ingå i DM, varför det inte kan köras tävling som bara är tävling som man gjorde förr? Om SMK Örkelljunga lyssnat eller om det är en ren slump att ”Örkelljunga Prix” den 7 maj körs utan någon form av ”status” vet jag inte, men positivt är det. Enda nackdelen jag kan hitta är att det blir tajt för RS-åkarna den veckan, Hässleholms GP den 1 maj, Tingsryd RallySprint den 5 maj och så Örkelljunga Prix den 7 maj.
Tävlingen blir kompakt, 8 kilometer varav 7,2 kilometer är specialprov. Ett prov, åtta hundra meter långt körs tre gånger tre gånger. Tävlingen är en fartfylld del av ortens festligheter ”ÖRKELLJUNGADAGARNA” och har maximerat antalet deltagare till 40. Som speaker under tävlingen fungerar välkände Janne Tromark.

*
En tävling tillkommer, en annan försvinner men inte i Skåne utan nu är det SMK Motalas premiärtävling i Svenska RallyCupen som ställs in. Inte på grund av vädret utan den här gången är det militära aktiviteter som punkterar ”T-Turen”.
SMK Motala har jobbat intensivt för att hitta flera alternativa vägar till övningsfältet i Kvarn och de flesta mark/väghållare är positiva. Men det tidiga vårdatumet 14 maj gör att man ändå inte ger sitt tillstånd.
Nu efterlyser Svenska RallyCupen ny arrangör som med kort varsel kan hoppa in. Om inte så sker blir årets cup enbart sex deltävlingar. Kan tänka mig att Ljungby MK är lite positiva då man bara lite drygt 20 mil söderut samma lördag arrangerar Midsommardansen i Sydsvenska Rallycupen. Därmed är förhoppningsvis en mer eller mindre onödig tävlingskrock undanröjd…

*
BloggTom kopia 28Två svenskar av totalt 16 anmälda blir det i årets ADAC Opel Adam Cup som drar igång första helgen i mars. Sedan tidigare har SMK Hörbys Tom Kristensson/Timmy Berntsson varit klara i AUDEX-teamets Adam. I veckan gjorde enligt uppgift även Pontus Åhman/Johan Johansson klart för ännu ett år i cupen. Totalt finns förare från ytterligare sex länder anmälda, dock saknas dansken Jacob Lund Madsen som var fint med 2015.

*
BloggKadettDagens bidrag till Opel-Spottingen kommer från välkände teknikerprofilen Tommy Book som kikat närmare på Stefan Persson, Helsingborgs fina och tuffa Opel Kadett GT/E. En bil som tydligen ska kunna användas både i rally, RS och inom historisk racing. Nu när jag inte är så bekant med ägaren berättar Tommy att Stefan, hans pappa Åke från Klippan och med en bakgrund som Opel-meckare även är flitiga med Formel Vee-tävlande inom Historisk Racing. Hur pass konkurrenskraftiga familjen Persson är i Formel Vee känner jag inte till, men Kadett-bygget ser ut att hålla världsklass…

*
BloggStohlI dag släppte World RX Team Austria nyheten att man kör fullt World RX Championship 2016 med förarna Timur Timerzyanov och Janis Baumanis. MJP Racing kommer att driva bilarna med support från Stohl Racing. Bakom satsningen ligger Österrikiske Mästaren Max Pucher som även kommer att köra några tävlingar i Euro RX.

*

BloggRydellI juni firade Rickard Rydell sin 100 WTCC-start men nu ser det som att hans fantastsiska karriär är över. Vid 48-års ålder där han racingtävlat i 39 av dessa har f.d Volvo-föraren tagit beslutet att sluta tävla. Därmed blev sista framträdandet på Circuit Paul Ricard i Frankrike sista tävlingen med placeringarna elva och tio för Honda Racing team Sweden Civic WTCC.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *