Latvala fortsatt positiv, trots ”nollorna”, Adielsson ”tränar” i Östersund och ny ”grön förening” bildad!
”Från och med nu kommer det att bli bättre”! Orden är Jari-Matti Latvalas och det han syftar på är så klart katastrofinledningen på WRC 2016. Med noll poäng efter både Rally Monte Carlo och Rally Sweden borde självförtroendet vara i botten hos den sympatiske finnen, men så är absolut inte fallet. Fast nöjd är han så klart inte vilket han förklarar i en intervju för Volkswagen.
– Detta var absolut inte vad jag hoppats på. I Monte ville jag köra stabilt utan att ta risker och det såg bra ut till en början, förklarar Jari-Matti.
– Sedan visade rallyt hur utmanande det kan vara och hur snabbt förutsättningarna kan skifta. Åkte av och knäckte fjädringen plus att jag även fick ett elfel. ”That was obviously pretty frustrating”…
När Polo-åkare i #2 sedan kom till Värmland var han fortsatt positiv berättar han och var övertygad att kunna vara med och slåss om segern. Men redan på första sträckan försvann den chansen.
– Ett litet hopp knäckte drivaxeln och utan service fortsatte vi med enbart bakhjulsdrift. Hur som helst så var det positivt att vi lyckades få upp ett bra tempo på lördagen och även lyckades vinna några sträckor.
Sträcksegrarna var bra för självförtroendet konstaterar han men också.
– At the moment I have collected zero championship points!
Nu hoppas Jari-Matti att ha fått sin beskärda del av ”unluck” och att det framöver är konkurenterna som ska drabbas, för så är motorsport menar han.
– Så klart ser det inte bra ut med två brutna tävlingar i rad, men jag ät fortsatt positiv. Hur man än vrider på saken så är det inte i början av säsongen som ”the trophies will be presented” det är först efter finalen borta i Australien.
En liten fördel kan Jari-Matti ha inför Rally Mexico, med noll poäng startar han långt bak i fältet. Även om grussträckorna ofta är hårda ligger där ett tunt lager lösgrus överst som borde störa Ogier, Mikkelsen och Östberg längst fram. Men som vanligt finns där en hake.
– Att starta där bak är bättre så länge det inte blir regn. Även om det inte är så vanligt i Mexico kan det verkligen kan ställa till det…
Nu hoppas Jari-Matti att ”bounce back” genom att få ett problemfritt rally och inför detta så är det ”relax” som gäller. På bilden är det en annan ”otursgubbe”, Mikael Eriksson från Umeå som peppar Jari-Matti efter målet på Värmullsåsen. Även om Mikael drabbades av otur vem minns inte avåkningen på första sträckan i Svenska Rallyt (var det 1989?) med Lancia Deltan, så hade han även turen på sin sida. För utan tur vinner man inga VM-rallyn och detta gjorde Mikael i par med Claes Billstam två gånger 1989, Rally Argentina och Rally Finland.
*
Blev en hel del reaktioner på Kris Meekes uttalande/hot i brittiska Motorsport News, ”utan snö i Rally Sweden kommer vi inte tillbaka”. Inte något konstigt med att folk reagerar över detta med att kräva ”vädergarantier” till höger och vänster. För än så länge är det väl ändå så att vädret har väldigt få övermän eller överkvinnor? Är det mildväder så är det, ösregnar det så gör det väl så och det är inte mycket att göra åt saken. Även om jag har förståelse från alla som menar att Rally Sweden ska vara en vintertävling, så därifrån till att kräva detta är steget väldigt långt. Förstår uppriktigt sagt inte hur det ska gå till men så är jag ju bara en vanlig enkel skåning…
*
I dag kan jag även presentera bildbevis på att jag verkligen befann mig på mitt 41:a Rally Sweden. En fjärdedel av ressällskapet Bertil Gunnarsson som gjorde comeback, senast han var i Värmland på rally var 1980, förevigade trion på Vargåsen, Motorbloggaren, Anders Hasselgren och Göran Olsson. Så nu vet ni att jag rapporterade ”on location”.
*
I R5-klassen är det M-Sports Fiesta som är mer eller mindre totaldominant följd av nya Skoda Fabian. Däremot har Peugeot och Citroén lite svårare att locka konkurrenskraftiga chaufförer. Nu ryktas det att några nya namn ska köra ”Vinkel-R5” i Rally Portugal och de som nämns är Quentin Gilbert, Yoann Bonato, Karl Krudda, Sébastien Chardonnet och Evgeny Novikov.
Tror dock inte att någon av de här uppräknade är något riktigt hot mot varken Elfyn Evans, Ford eller Pontus Tidemand/Esapekka Lappi, Skoda.
*
Nästa helg körs Östersund Winter Rally som deltävling två i Rally-SM och en som kör där som ett rent träningspass, är nye Vauxhall Adam-föraren Mattias Adielsson. Dock inte i någon ”engelsk Opel” utan i sin egen Peugeot 208 R2. Tävlingen hoppas Mattias blir ett perfekt genrep inför premiären i Brittiska Mästerskapet.
– Det är värdefullt att få ett tävlingstillfälle. Att köra test är en sak men det blir inte det samma som att köra tävling. Vauxhall Motorsport har varit mycket tillmötesgående och ser ett värde i att vi får ett tävlingstillfälle nära vårt första framträdande i Vauxhall Adam R2, menar Mattias.
Under året kommer Adielsson att ha med en ny kartläsare i bilen. Meriterade Andreas Johansson från Kungsör med flera medaljer i Rally-SM blir ny notläsare åt göteborgaren.
*
I ”Opelgruppen” på facebook snackas det just nu om den ”heliga graalen” för alla som är intresserad av Opel KadettA, Dellortos dubbelförgasaranläggning. Något som jag själv letat efter sedan 1997 och som ni förstår utan framgång. Att den verkligen existerade finns det bevis på genom annonser i dåtidens motortidningar men någon FIA-klassning gjordes aldrig. Trots detta använde Håkan Lindberg ”dubbla Dellorto” i den Kadett han tävlade med på bana i Grupp 2-klassen upp till 1000 kubik. På bilden är det dock ”skogsbilen” Håkan kör och där var det inte tillåtet med Grupp 2 vid den här tiden. Istället satt samma enkla Solex som än i dag sitter under huven på min blå Kadett. Men skulle någon bloggläsare ha en Dellorto-sats som bara ligger och skräpar så kan jag tänka mig ta över den…
*
Fick igår ett mejl från BRC-generalen Roger Roth som även har en ”Pärongrön Saab V4” i något garage. Tyvärr är det även här lite av en helig graal för den syns väldigt sällan ute på tävling. Vid sidan av allt engagerat arbete för rallysporten har tydligen även Roger en framträdande roll i nya gruppen ”Svenska Intresseföreningen för GRÖNA Rallybilar”, vad jag förstår en väldigt liten sammanslutning. Påstås att klubbmötena hålles i en telefonkiosk i Stockholmstrakten, men detta har jag inget belägg för. Nu skriver föreningen, ” Svenska Intresseföreningen för GRÖNA Rallybilar, tycker att det är nog med detta Opeltrams i parti och minut! Vi ser fram emot mer Gröna Rallybilar och eftersom dom flesta Oplar är bruna så bidrar även vi med en bild, på en Opel i sitt rätta element, på Bilskroten! Denna har dock inte fått sin normala bruna färg ännu utan fortfarande ett uns blått kvar. Så, under rubriken ”Oplar när dom är som bäst” så kommer du att få en ny bild så fort du vågar använda denna i bloggen!
Mvh Adam Gevalia Opel”.
Bara en sak, tror inte att detta är någon bilskrot utan någon form av konstverk/installation. Menar en Opel Manta på en skrot, bara tanken är ju horribel…
Dessutom Roger, är ju faktiskt en Saab V4 i rätt grön färg en av få bilar som är godkända i ”Fridolin-kulör”!
*
En av våra stora kartläsarprofiler på 60-talet, Elisabeth Nyström har gått bort, 73 år gammal. Den Trollhätteboende f.d Moderata Riksdagsledamoten var också lite av kvinnlig pionjär inom svenskt rally. Hon inledde karriären som kartläsare i sin pappas Saab och fortsatte sedan tog hon plats vid sidan av Pat Moss där tredjeplatsen i Monte Carlo-rallyt 1965 var en av höjdpunkterna.