Meeke trodde inte på sig själv, trio dammsög VW, allt fler väljer att skydda nacken och 94 anmälda till SSR.
Inte ens Kris Meeke själv trodde på seger i WRC Rally Argentina, inte ens en pallplats fanns i huvudet när han startade i torsdags. Detta avslöjar Meeke i en intervju med Autosport och för honom gällde enbart att komma i mål och ”stay out of trubble”. En låg målsättning men nödvändig för självförtroendet. Meeke visste att karriären hängde på en skör tråd om ännu ett misstag skulle innebära ”Retired” för nordirländaren.
– Det enda jag önskade var poäng, säger Meeke.
– Femma, sexa bara jag klarade mig från problem skulle varit fullt godkänt. Att vinna funderade jag aldrig på!
Under ”semestern” analyserade Meeke vad som gått snett under våren och var helt övertygad att något måste ändras till Argentina. Riktigt vad för förändring som gjordes framkom inte, men hur som helst så var det lyckat med seger som resultat.
– Vägarna här var de tuffaste jag någonsin upplevt men som tur var fungerade bilen helt utan problem. Ett gott betyg åt teamet och deras stora erfarenhet, menade Meeke tacksamt.
– Helt ovärderligt att ha ett sådant gäng bakom sig!
*
I WRC2 tog Al-Kuwari hand som segern och detta utan att vinna en enda sträckseger. Hemligheten var att undvika problem som de snabbare förarna ådrog sig under det fyra dagar långa rallyt. Nu tog Qataren sin RRC-Fiesta till seger med 2.48,5 före paraguyanen Diego Dominguez.
– Ett av de svåraste rallyn jag kört i hela mitt liv, menade Al-Kuvari.
– Vi fick lära oss att köra klokt och ta det lugnt, egentligen körde jag mer som en taxi chaffis!
Om Al-Kuvari inte vann en enda sträckseger så var det motsatsen för Yurii Protasov som var snabbast på alla utom en sträcka och ändå bara slutade som fyra. På power stage tappade han delar av bakvagnen på Fiestan och fick springa tillbaka 500 meter på sträckan för att leta upp de saknade grejorna. Fick sedan tidstillägg på 15 minuter för att ha kört en kort bit allmän väg på enbart tre hjul.
Sista pallplatsen tog WRC 2-ledaren i sin DMACK-skodda Fiesta, Jari Ketomaa och trots att han var 12 minuter efter vinnaren behåller han ledningen i mästerskapet. Inte bara detta utan utökade till och med ledningen till 18 poäng före Al-Kuvari.
*
Nu består ju som bekant en WRC-tävling inte bara av förare och kartläsare, i Argentina var till exempel mekanikerna livsviktiga. Jost Capito berömmer sina VW-meckare Julian Hübner, Dirk Heitmüller och Ewald Becker som gjorde ett riktigt hästjobb. Direkt efter reccen på onsdagen började jobbet med att rensa träningsbilarna, Golfar och inte Polo plus lite andra transportfordon. Jobbet bestod av att rensa bort vart enda litet argentinskt dammkorn och de var många enligt Capito. Därefter packades bilarna i containers för transport till nästa ”overseas” tävling, Rally Australia. Importreglerna dit är stenhårda och damm/grus/sten och annat skit tolereras inte av tullarna. Bilarna skruvades ner i minsta beståndsdel vilket tog fyra dagar och jobbet avslutades inte förrän flera timmar efter målgång.
*
I ”Rally över gränsen” fortsatte Lars Servin/Carsten Magnusson sin ambitiösa undersökning av hur många som använder HNRS/Hybrid. Glädjande nog så var det precis som i Simrishamnsmixen en förkrossande majoritet som valde att skydda nacke/rygg så gott det nu går. Av de totalt 185 startande på sträcka ett (alltså totalt 370 personer, förare – co-driver) använde 317 skydd, bland dessa vinnarn Joakim Rydholm. I 49 ekipage var det heltäckande, alltså både förare och co-driver använde de omstridda skydden. Extremt glädjande var samtliga A-förare i VOC Mekonomen Rally skyddade sig och i B-klassen var det en enda som valde bort extra försäkringen.
Med detta facit har jag lite svårt att förstå den upprördhet som förekom när arrangören Kristianstad MK/Älmhults MK valde att rabattera anmälningsavgiften med 150kr/person till de som använde nackskydd. Viktigt att påpeka att nackskyddsanvändare fick rabatt på anmälningsavgiften. Det var alltså inte övriga som fick förhöjd avgift vilket felaktigt påstods i vissa infekterade inlägg på FB.
*
När vi är inne på säkerhet i rally så råkade i sydsvenska tävlingar välkände danske Porscheåkaren Per G Hansen och Hässleholmsboende Karsten M. Svensson ut för en otäck olycka i samband med premiären av Danska Mästerskapet i helgens Rally Sönderjylland. Paret var även anmälda till kommande helgs Hässleholms GP men hur det blir med detta verkar oklart. Nu berättar Karsten själv vad som hände.
” I en H4 kombination med regn och ”lorte daek” lyfte bakändan på Porschen som sladdade ut i 120km/t. Bilen gick sidlängs i en jordvall med stora stenar som den flög över men landade lyckligtvis på hjulen.
Föraren Per G. blev medvetslös i tre-fyra minuter vid smällen men kvicknade till när Karsten lossade bälte och hjälm för att få luftvägarna fria. Omskakad undrade han vad jag gjorde utanför bilen, bättre att hoppa in så att vi kan fortsätta tävla…”.
”Istället blev det ambulans till Åbenrå sjukhus där det konstaterades hjärnskakning, brutet höger pekfinger och ett brott i höger handen. Lyckligtvis inga allvarligare nack och ryggskador.”.
Nu riktar Karsten kritik mot hur räddningsarbetet skedde då ambulans tillkallades från Haderslev som ligger längre bort än Åbenrå. Däremot är han och Per G mycket tacksamma över hur Falck, Åbenrå sjukhus och alla andra som hjälpte till vid olyckan.
– Inte minst de två sönderjyske bönder som med sin traktor såg till att Porschen även den kom till sjukhuset!
*
Tomelillas Joel Eriksson tog poäng i samtliga tre race när nya ADAC Formula 4 drog igång på tyska Oschersleben i helgen. 16-årige Eriksson inledde premiären starkt genom att sätta tempot i fredagens första fria träning. Tomelilla-pågen tog sedan målflagg som fyra respektive nia i de två loppen, innan han avrundade med en femteplats i det avslutande Race 3. Joel lämnar premiärhelgen som sexa i den sammanlagda mästerskapstabellen, där han närmast skuggar femte placerade Mick Schumacher, son till Formel 1-världsmästaren Michael Schumacher.
*
17-årige Simon Larsson kör andra året internationell racing i Volkswagen Golf Cup med förare från tio olika länder.
I söndagens finalrace gör Simon en kanonstart från 20:e ruta och sedan börjar en uppkörning som gav mersmak framöver. Efter 10 varv (av 14) så har Simon kört upp sig till 15:e plats och även kört ifatt en grupp av tre förare som han börjar attackera. Tyvärr så går det lite för snabbt i sista kurvan ut på rakan med murkännings som följd. Simon klarade sig helt utan skador, men bilen gick inte att reparera på plats.
– Det är bara att komma igen, nästa race är på Slovakia Ring 19-21:a Juni, konstaterar Simon.
*
Total Subaru dominans är det i USA när det kommer till rally. I Oregon Trail Rally, vann David Higgins tredje raka i Rally America National Championship.
*
Idag klockan 17.00 stängde anmälan till South Swedish Rally och med exakt en minut kvar när detta skrivs fanns 94 ekipage i listan. Bland de sista att anmäla var Toyotaåkarna Mattis Olsson och Jocke Kristiansson. Intressant start gör Martin Berglund med nya Mitsubishi R5.