Meeke trivs som WRC-förare igen, mildvädret stoppar rally (?), bakläxa för dålig Opel-koll och basket större än rally?

Han känner pressen, Citroéns nye WRC-förare Kris Meeke vilket han berättar i en artikel på autosport.com. Han tillägger också att teamet varit varmt välkomnande.
Jag var på tävlingsavdelningen i Versailles en dag före Mads (Östberg, teamkompis) och fick då träffa mekanikerna och alla ingenjörerna.
– Detta är ett team som är van vid mycket framgång och de vill så klart veta om jag kan göra det igen åt dom, menade Meeke.
Jag kommer inte att försöka ta platsen efter Loeb, något ingen kan göra. Känner mig hemma här och kunde inte vara på något bättre ställe!
Senast Meeke körde full säsong var 2011 hos Mini och hur bra än den bilen var hade han inte på långa vägar samma press på sig. Frågan är hur han hanterar trycket? I de två ”testkörningarna” inför 2014 där karriären var i ett vägskäl gick det ju sådär, plåtslagarna fick att göra om inget annat…

*
När jag kollat anmälningslistorna till 2014:s första tävlingar är det påfallande tunt med anmälda. Kan det vara den ”gröna vintern” som är skon som klämmer. En som tror detta är Mats Holmertz som mejlar,
Tjena Tommy.
Kommer nog att bli inställt på löpande band framöver? Barmark i mer än halva Sverige (och i Finland). Sommarvägar i skrivande stund i Finnskogsvalsen, Skutskärsratten, Gästrikekannan, Bergslagsrallyt m.f.l.
Uppe i Svenska Rallyt-land är det rena sommarvägar, dock fem veckor kvar där. Vädret är garanterat hetaste samtalsämnet. Själv skulle jag åkt en sedvanlig tripp till Finland i januari där det ställs in på löpande band, vädret är upp&ner.
I våras var det omvänd kris för gruspremiärerna…”.
Klart oroande med avsaknad av vinter. Själv tänker jag så klart mest på Rally Sweden där allt är bokat och klart för mitt 38:e besök. Nu har det varit så bra vinter i flera år att man förträngt hur det såg ut bara några år tillbaka. Mest grus och is på sträckorna med minimala snövallar, detta vill jag inte uppleva igen!

*
Julklappen till min klubbkompis lyckligt nerflyttade Tommy ”Stockholmaren” Andersson blev inte helt uppskattad. Tomten kom med, ”Opel: Till Tommy ”Stockholmaren” Andersson för att få känna hur en ”riktig” rallybil känns.”. Klart bristande research menade Andersson och mejlade, har kortat lite.
Tjena Tommy
God fortsättning på julen Tack för att du har gjort en utmärkt research igen?
Lite upplysning om min Opel bakgrund kommer här.
Började som 17-åring att jobba med GM produkter ett av märkena var Opel På detta fina företag arbetade två herrar, Roland Löwgren och Olle Palm som startade mitt intresse för rally.
Båda två började jobba på Opel Dealer Team Sweden. Jag måste erkänna att det blev mycket häng framöver i GM:s lokaler i Hammarby.
Den första rallybil som jag var kartläsare i (håll i dig) var en Opel Rekord Coupé 1966-års modell Grupp 2. Förare var Olle Palm. Fortsatte att åka med Olle som bytte bil till en vit Rally Kadett. Det blev ett Bergslagsrally i den bilen och tror att det var 1969.
BloggTommyBilen stals tyvärr och en ny inhandlades. Den här gången blev det en av träningsbilarna som hade gått ett par tävlingar i händerna på en fantastisk förare vid namn Sylvia Österberg.
Vi åkte oftast vintertävlingar som inte krockade uppdrag för Opel Dealer Team Sweden
Blev också några service resor till SM tävlingar runt om i Sverige i en vit Opel Rekord Caravan till de ”riktiga rallyprofilerna” Bus Ove Eriksson, Anders Kulläng , Janne ”Satan” Henriksson, Pelle Tjerneld, Anders Gullberg och naturligtvis Sylvia Österberg.
Eftersom de flesta riktigt bra rallyåkarna kommer från Stockholm ( hur tänkte du nu Tommy? min anmärkning) så är jag rätt stolt över mitt smeknamn.
Med Vänliga Hälsningar
Tommy Stockholmaren Andersson
(kartläsare 23år gammal)”.
Till mitt försvar måste jag få berätta att Tommy dolt sitt fina Opel-förflutna genom mängder av historier med allt från VW-baggar, Alfa Romeo och Mercedes-bilar. För att inte glömma SM-åren hos Datsun-teamet där Tommy plockade SM-poäng i något av det fulaste som någonsin körts på en specialsträcka, Datsun Cherry. BloggDatsunFör att bevisa påståendet har jag letat upp en bild på en standard-Cherry. Kom inte och säg att detta är snygg bil?
Men frågan alla ställer sig, var gick det snett? Med den ingången i sporten som Tommy fick hos Opel-killarna borde karriären sett helt annorlunda ut…

*
Låg också lite mejl och guppade i ”inkorgen”, dessa handlade om Expressen/Kvällsposten/ GT:s ranking av 2013 års största svenska idrottsstjärnor. Jag efterlyste Ramona Karlsson och Pontus Tidemand på listan istället för basket, skidorientering och konstiga ”snow-sport” stjärnor. En som inte tyckte som jag och som dessutom var balanserad i sitt tyckande till skillnad från en del andra, var Ronnie Berglund som skrev,
Hej Tommy.
Jag brukar hålla med dig om det mesta men att påstå att Ramona (som är både är en riktigt duktig chaufför och en jäkligt driven tjej) och Elin Eldebrink är på samma nivå som idrottsstjärnor är nog i alla fall lite skevt.
Rally är väl ingen världssport och Elin är klassad som en av Europas bästa spelare i en av världens största sporter där även Europa är en otroligt stark kontinent på just damsidan. Eftersom basket inte är en så stor sport i Sverige (dock klart större i de norra delarna av landet än i södra) så är det kanske en ännu större bedrift att vara en spelare på den nivån än att vinna en SM-deltävling i rally. En av få sporter där tjejer och killar kan tävla på liknande villkor där även material har ett visst inflytande. Pontus är också en stor motortalang och att han vann JWRC är också stort i motorsportkretsar men att han skulle vara stjärna i en världssport vet jag inte. Det var ju trots allt bara nio deltagare som tog poäng i mästerskapet…
Ha en fortsatt trevlig julhelg!!
Hälsningar
Ronnie Berglund”.
Tack för ditt mail Ronnie men jag håller inte med, kanske baskettjejen inte var den förste som skulle bytas ut men visst var de båda rallyprofilerna värda en plats på listan och visst får man kalla rally en ”världssport”? Ramona vann inte bara en deltävling utan tog SM-silver, hennes och Pontus prestation kan absolut ställas mot ”snöbräde” killarnas. Hur många deltagare är där i de klasserna kan man ju undra?
Men smaken är som bekant olika och alla får så klart tycka vad man vill, men jag tycker så här. Dessutom blir jag glad när jag får bevis på att så många ”icke rallyintresserade” ändå verkar läsa Motorbloggen. Fast hotmailare ”Rallyhatare”, du måste kunna hitta någon bättre blogg att läsa än denna? Han/hon menade att Tidemands prestation var i nivå med ”korpklass”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *