Telefon för WRC-Fordar, R5-premiär för Stugemo, skattebefria rallybilar och 940-korståg…

Enligt spanska källor ska M-Sport i fortsättningen slippa den för mig märkliga vinröd/bruna dekoren på WRC-Fiestorna. Detta sedan Qatar hoppat av som huvudsponsor och enligt samma källor nu ersätts av brittiska telekomjätten Vodafone. Något officiellt besked har inte kommit och på M-Sports egen hemsida finns inget att läsa om sponsorbytet.
Med bara drygt två veckor till premiären i Monte-Carlo hinner Malcolms-pågar och tjejer inte med att strajpa om bilarna utan detta ska enligt uppgift göras först till Rally Sweden. Låter lite märkligt att man väljer att visa upp en sponsor som lämnat teamet på grund av tidsbrist. Kanske täcks Qatar-dekalerna i Monte med silvertejp…

*
Måste vara vädret? Eller varför är det så dåligt med anmälningar till i stort sett samtliga tävlingar i januari. Skrollar runt och samma visa överallt, mellan fem och upp till drygt tjugo anmälda vilken tävling jag än väljer. Hittar dock en intressant start i Finnskogsvalsen den 18-19 januari, Lars Stugemo ska då premiärköra Sveriges första R5-Fiesta ihop med VM-kartisen Emil Axelsson. Jättekul att få hit en riktig R5:a och det är bara att hoppas att HiQ International VD Stugemos satsning får efterföljare. Nu är en sådan här bil ingen billiga ”leksak” men som VD för ett företag med 1300 anställda och som 2012 omsatte över 1,3 miljarder är kanske priset inte helt väsentligt…

*
Ökar sakta men säkert även i anmälningslistan till Rally Sweden och i WRC-delen är det nu sju anmälda med flitige Värmlandsgästen Joakim Roman som senast anmäld. I den historiska delen har ytterligare fyra förare tryckt på ”enter” och betalat avgiften och där Audi Quattro-åkaren Tom Axelsson är den mest intressanta av de ”nypåstigna”. Kollar in lite på Toms hemsida och hittar där en bil som kanske passat mig. BloggEscortTänker då på den helt nybyggda Escort BDG:n som Tom annonserar ut för ”julpriset” 850 000 kronor. Nu är jag ingen Ford-man men som Black Beauty-chauffören Roland så riktigt påpekade.
Den är ju för f-n silverfärgad precis som VOC:en, tänk så snyggt det hade varit i garaget med dessa två  sida vid sida!
Undrar hur mycket pröjs man kan få för en en-plans villa i Hörby, så klart i ”toppskick”?

*
Fick idag ett mejl från Jan-Olof Renberg från Piteå med en intressant undran, ”
Hej Tommy
Ser att vi kommer att få nya orange reg. plåtar till våra homologerade rallybilar under nästa år och jag undrar om du kan ta upp ett ämne som irriterat mig en tid.
En homologerad rallybil har ju så kallad nyttjandebegränsning dvs den får bara köras på allmän väg vid tävling. Detta blir inte speciellt många mil på ett år. men vi ska ändå betala full vägskatt, tusentals kronor för ingenting. Om jag minns rätt så hade väl Per Schultz och SBF en gång i tiden en avsikt att faktiskt underlätta för rallyförarna. Detta genom att skattebefria bilarna vid införande av de nya skyltarna för att kompensera för inskränkningen av användandet.
Om detta nu skulle få Transportstyrelsens datorer att haverera kan jag tänka mig en schablonavgift på ett par hundra men inte full vägskatt.
Detta vore väl en bra åtgärd som rallyutskott och/eller diverse Facebookgrupper kunde fixa. Som skulle spara pengar åt rallyförarna varje år.”.
Håller med Jan-Olof nog hade detta varit något för förbundet att jobba med. Tänker efter och kan då inte komma på någon annan sportgren ansluten till Riksidrottsförbundet där utövare tvingas betala årlig skatt på sitt tävlingsredskap. Med de nya skyltarna vore det väl en bagatell att ”skattebefria” alla homologerade bilar. Möjligtvis som Jan-Olof menar, att  istället ersätta med en symbolisk avgift typ ”Registerhållningsavgift”, alltså en knapp hundralapp om året. Ska man sedan vara lite elak så känns problemet närmast teoretiskt, alla bilar äldre än 25 år är redan skattebefriade. Är detta inte verkligheten i Grupp H och VOC…

*
Har inte hundra koll på hur det funkar i Danmark där man har skyhöga bilskatter, men rallybilar löser där någon form av ”tillfällig skatt” när det är dags för tävling. BloggDanskJohnny Pedersens vassa BMW syns den ” rallyskylt” som ersätter reg.plåten på danska rallybilar. Kanske skulle detta vara en lösning att man vid årets slut redovisar till Transportstyrelsen hur många gånger rallybilen i verkligheten ”slitet på allmän väg” och sedan betalar skatt därefter. Då snackar vi inga stora summor, några tjugor för varje tillfälle.

*
Just nu är fyra av mina kamrater med DM-vinnarenBloggTom kopia Tom Kristensson vid ratten ute på någon sorts ”korståg”genom landet i jakt på en 940-VOC. Senaste position för ”fyra män och hunden Sally i en servicebil” var Sandviken, tyvärr med negativt inköps resultat. Nästa stopp planeras till Hudiksvall vi snackar då cirka nittio mil från Hörby. Är släpen tom även efter Hälsinglands visiten är planen att dra till Närke. Säg inte utan att rallykillar, så klart även Sally är ett både uthålligt och segt släkte…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *