Meeke om WRC-chansen, Mikaela visade HJ Stuck sin hjälm och ROT-avdrag för Opelrenovering…

Lite konstigt hur man får vissa favoriter i rallysporten, inte alltid den snabbaste eller den förare med häftigaste bilar utan vissa fastnar man bara för. Ett bra exempel är nordirländske rallyåkaren Kris Meeke tidigare IRC-mästare och senast i aktuell Prodrives Mini-satsning. Sex starter hanns med innan Dave Richards &Co la projektet i malpåse och Meeke fick ägna sig åt att pilla navelludd istället för att köra rally. Lite olika inhop blev det för 34-åringen innan han i helgen agerade föråkare med Citroëns nya R5:a.
Förstår att att han blev överlycklig när ”Vinkel-bossen” Yves Matton på kan man förmoda, knagglig engelska ringde och erbjöd honom att köra en riktigt WRC-Cittra i Rally Finland med full uppbackning.
Det är ingen tvekan om att det här är mitt livs chans. Det är otroligt. Jag åker till det största rallyt i världen med en fabriksbil från ett världsmästarteam – det blir inte större än så här, säger han till autosport.com.
Jag vet vad jag kan göra i en bil, behövde bara en chans och nu har jag fått den. Nu gäller det bara att göra det bästa av den.
– Rally Finland är ett otroligt rally, men det är också ett av de tuffaste…
Behöver ni fråga vem jag håller tummarna för vid sidan av Latvala och PG?

*
Måste väl erkänna att mitt intresse för Scirocco R Cup i Tyskland svalnat något sedan Ola Nilsson lämnat. Ser nu att att det går allt bättre för Mikaela Åhlin-Kottulinsky som nu senast på Red Bull Ring i Österrike där hon för första gången kom på topp-tio. Värmländskan slutade åtta.
– Jag låg länge femma i racet, men efter halva racet hände en incident så att Pace Car-bilen gick ut, och vid omstarten kom jag iväg fint och var uppe på tredje plats.
– Då blev jag påkörd och nästan snurrade ett varv, och tappade tyvärr ner till en 8:e plats, berättar Mikaela, som ändå är nöjd med att ha uppnått det första målet för året – en topp-tio-placering.
BloggMikaelaMamma Susanne har dessutom skickat med en bild på Mikaela tillsammans med en av mina gamla hjältar Hans Joakim Stuck, nu ordförande för Tyska Bilsportförbundet DMSB. Stuck var speciellt intresserad av Mikaelas säkerhetsutrustning.
Jag är faktiskt den enda föraren som kör med en öppen Peltor-hjälm och med det nya Simpson Hybridskyddet i VW Scirocco R-Cup och herr Stuck ställde en hel del frågor kring detta då han aldrig sett denna kombination tidigare, berättar Mikaela.
Nu väntar nästa race på Norisring i Tyskland den 12-13 juli, ett stadsrace som är lite annorlunda än att köra på en vanlig racerbana.

*
Fick idag ett MMS från Opelkämpen Peter Nilsson i Köpingebro. Peter håller på att renovera och bygga upp en Opel Kadett 2,0E BloggPeter) för Appendix K och som nu är inne på sluttampen. Han bifogar en bild på något av det finaste som rullat ut från Rüsselheim då någon gång i slutet på sjuttiotalet. Själv blev Peter mest känd för sin rosa Manta B som han i många år körde i toppen av Södras DM. Vet inte om den tog slut i Asarums Ekratten efter en häftig rullning, men den var inte kry vill jag absolut minnas…
På tal om gamla Oplar så vet jag inte om jag drömde eller om det var på tv jag hörde ett väldigt bra förslag från Almedalens politikervecka. Någon där, vet inte vilket parti ville utöka ROT-avdraget till att även gälla renovering av gamla Oplar. Ett synnerligen väl genomtänkt och bra förslag. Remissinstans skulle vara Riksantikvarieämbetet som redan tidigare låtit meddela att man är positiv till idén. Kan jag ha drömt?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *