Damberg favorit i MSR, Per Eklund vill köra elbil i rallycross, Petter Solberg erbjöds köpa finalplats och mer rallysäkerhet!

Nu börjar det dra ihop sig till Midnattsolssrally eller som arrangören nu verkar vilja kalla tävlingen ”The Midnight Sun Rally”BloggMidnigth. I år slapp man gallra alla som ville, fick köra och det blev 41 i Regularityklassen och 104 ”fortåkare” med tidigare vinnaren Kenneth Bäcklund med startnummer 1.
BloggDamberg2Fjolårsegraren Tom Damberg (bilden)med den udda Volvo 164:an rankas i pressmeddelandet som storfavorit även till seger den 17-20 juli i år. Själv säger Tom så här.
Bilen är ännu snabbare i år och vi är lika hungriga som 2012, men vi räknar med att slå ur underläge igen eftersom motståndet är riktigt hårt.
Håller med honom att motståndet är riktigt hårt även om ”kändisarna” till stor del lyser med sin frånvaro den här gången.Ingen Waldegård, ingen Blomquist, ingen Bräck, ingen PG men väl en Pontus Tidemand som kör som föråkare med R2-Fiestan. Märk väl, detta tycker jag nästan lyfter rallyt ytterligare en dimension och att det nu bli mer fokus på tävling och mindre på vem som sitter bakom ratten. På något sätt känns det som att de ”äkta” klassikeråkarna återtagit kontrollen över sitt eget ”VM-rally”…
Om nu arrangören tror på Damberg så sätter jag mina slantar på Audiåkarna Erik ”Eken” Johansson och Tom Axelsson. Normalt sett ska de vara omöjliga att rå på med enbart drivning bak eller fram. Kenneth Bäcklund blir så klart svår att rå på, likaså Volvoduon Mats Thorszelius, Jimmy Olsson. Fast allra varmast klappar hjärtat för Björn ”Nalle” Johansson i sin nybyggda Opel Kadett GT/E med sextonventilers motor. Visa dom nu Nalle vad en Opel kan göra…

*
Läser om rallycross skandalen där Petter Solberg erbjöds att få överta en konkurrents plats i semifinalen vid EM mot en summa av 4000 000 kronor. Petter tackade självklart nej och skulle jag fått samma fråga hade jag gjort detsamma. Nu är väl chansen minimal att Roland skulle pröjsa mig för att avstå att lufta Silver-VOC:en, men om frågan kommer så är svaret nej!

*
När vi ändå är inne på ralllycross så är det ju snart fest i Höljes. En som inte kör är Per Eklund, 67 år fyllda. Istället är Per stallchef för Paavo Lukander och kanske även Henning Solberg (kanske han fortfarande letar efter WRC-Fiestan…). Nu avslöjar Per att han vill bli först med att köra elbil i rallycross. Per är inte främmande för att knyta kontakt med NEVS ( de som köpte konkursade Saab)
– Kanske blir Eklund Motorsport först i rallycross med en eldriven tävlingsbil? De kör ju redan hybrider i Le Mans!
– Någon måste ju bli först och jag vet vad värmländska bonnpôjker kan, det har vi visat två gånger i Pikes Peak.
Visst är det härligt, när de flesta i Pers ålder spelar boule med PRO eller löser Melodikrysset på lördagsmorgnarna, då satsar Arvikas Fine´st på rallycross med elbil. Han sammanfattar det bäst själv.
En får inte ge sig så lätt…

*
BloggEkströmDen 25-28 juli körs något som klassas som ”världens hårdaste långlopp” på vrålsnabba Spabanan i Belgien, ”Spa 24h”. I år kommer Mattias Ekström och Edvard Sandström att dela bil, en Audi R8 LMS Ultra.
Vi körde Spa 24-timmars 2011, då vann jag och Edward blev tvåa. Nu tänker vi förbättra statistiken lite så det blir två svenskar i vinnarbilen, säger flerfaldige DTM-mästaren Mattias Ekström.
Sandström får ett litet övertag mot Mattias då det är hans ”vanliga tjänstebil” som kommer att användas. Mattias är dock inte bekymrad.
R8:an har ju en ratt och pedaler den också, så det går nog att lära sig köra den igen, det gick ju helt okej att vinna med den 2011, säger Ekström.

*
Även idag har där kommit flera mejl om farten i rallyskogen och tänker mig nu att runda av ämnet. Därmed menar jag absolut inte att den här debatten ska upphöra, tvärtom hoppas jag att både olyckorna och bloggen blivit en väckarklocka för alla i sporten.
Några mejlskrivare undrar om jag kikat på ”in-car filmer” från Skilling 500 och om jag gjort så, sett att det absolut inte är så ”rakt” som jag vill påskina? Jag har sett in-car, men har aldrig sagt att sträckorna var raka. Jag har däremot skrivit att de var snabba vilket är två helt olika saker.
För att verkligen visa hur snabbt det gick på sträcka två i Gislaved gjorde jag i morse en test. Nollade trippen på Slagtoftavägen i Hörby, tryckte igång tidtagaren i ”ajfånen” och körde sedan exakt sjutton kilometer, lika långt som SS2. I jämnhöjd med avfarten till Liarum på E22:an slog trippen över och då hade jag fått tiden 11.32,1. Bra att veta är att elva av kilometerna var motorväg med 110 km/t, kanske två kilometer 50 och resten 90. Översätter man detta till sträcktiderna på SS2 i Skilling 500 så ser man att vinnaren av Ungdomsklassen Henrik Rydberg i sin VOC:are körde på 11.16,4 i lördags och Stoffe Nilsson på 9.27,7. Jag fick alltså däng med lite drygt femton sekunder av Henrik och då snackar vi alltså ”krokig” grusväg mot motorväg…
Även Gustav Tillgren, snabb Grupp E-åkare från Trelleborg har hört av sig och jag klipper lite i hans mejl.
Precis som i Dacke-fejden var vägarna raka och kanske i snabbaste laget med höga snitthastigheter. Redan före start hade vi konstaterat, att det skulle gå fort då det inte var så värst många blad i nothäftet. Och som Peter ( co-driver) reflekterade ”kör vi av idag, då gör det ont”.”
Gustav har även räknat ut snitthastigheten på tävlingen:
Snitthastigheter.
Stoffe Nilsson 111,3 km/t
Thobias Svensson 96,0 km/t
Mattias Engvall 93,5 km/t
Mattias Ledin 92,2 km/t
Gustav Tillgren 90,9 km/t

*
Vill tacka alla som mejlat mig i det här ämnet, har tyvärr inte haft tid att besvara alla mejl vilket jag hoppas att ni förstår. Låter Ronnie Berglund med egen erfarenhet av en svår rallykrasch avsluta.
Hej Tommy.
Jag har kommenterat lite saker här i bloggen förroch nu ger jag mig också in i debatten lite angående säkerheten och farten. Farten ökar ju mer och mer vilket leder till allvarligare olyckor, jag var själv med om det under årets Rally Gotland då det var jag som var tvungen att blir urklippt ur bilen efter trädkraschen på SS1.
När det gäller säkerhetsutrustning talar fler och fler om fördelar med HANS och Hybrid och de är bra skydd. HANS är till exempel bra, allra helst vid frontalkrockar. Något som jag efter vår olycka kan tala mig varm för är de så kallade öronstolar som ett komplement till nackskydden. Vi monterade lyckligtvis i en sådan på min plats veckan innan tävlingen och jag är helt säker på att den reducerade mina skador avsevärt eftersom trädet träffade rakt in i min dörr.
Att jag även hade en sprillans ny hjälm (som numera är kasserad) var nog ingen nackdel heller. Vi mår bra idag, jag hade problem med ena benet i någon månad men det känns klart bättre nu. Öronstolar kommer hur som helst numera vara en självklarhet i vår nästa bil eftersom vi båda tror att de kan vara bra för att minska nacke, rygg och huvudskador allra helst vid sidokollisioner eller vid rullningar med sidan först.
När det gäller vägtyperna är det nog lite som Adam Andersson skrev så att det kanske är den här typen som arrangörerna får tillgång till. Jag vet inte hur det är i hela landet men i alla fall i Mälardalsregionen känns det som om vägutbudet för att åka rally bara blir mindre och mindre. Vad det beror på finns det säkert fler anledningar till men en är nog att det byggs mer och mer bostäder där vi tidigare kunde åka.
En annan kan ju även vara att dagens rallybilar sliter mer väg än tidigare (mest av kombinationen motoreffekt, väghållning och däck) vilket gör att ägare till mindre (ofta krokigare och långsammare vägar) inte vill låna ut sina vägar till lite större tävlingar (detta har jag dock inga belägg för utan det är mer en högst ovetenskaplig teori).Hur som helst, ha en skön sommar!
Hälsningar Ronnie Berglund”.
Självklart är ni fortfarande välkomna att mejla era synpunkter på både detta och annat genom: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *