Meeke har inte gjort sitt i WRC, Engan läsa noter i Grekland, rysk duell i Askersund, Tobias J. klar för Höljes och ”Monster-Porschen” till Norge!

Ni som trodde att Kris Meekes karriär som ”WRC-driver” var över efter att ha fått kicken från Citroën får nog tänka om. Enligt rykten så är både Hyundai och Toyota inte helt ointresserade av nordirländarens tjänster. Föga överraskande uppges Meeke dessutom vara ”pissed” på Pierre Buduar efter avskedet.  Nu handlar det inte om en comeback 2018 utan det är först nästa år som nya dörrar kan öppnas för 38-åringen. Från Hyundai-håll menas att Meeke fortfarande är en förare som får betecknas som vinnare.

Ungefär som Latvala, inte så stabil men ändå med kapacitet att vinna enstaka tävlingar! 

Detta är så klart ”no good news” för Hyundais Dani Sordo och Hayden Paddon vars kontrakt går ut vid årsskiftet. Frågan är då om någon av dessa skulle kunna vara något för Citroën och där är mitt svar, extremt tveksamt. Ingen av de båda är överdrivet stabila och vad gäller segrar har båda varsin. Sordo 2013 i Tyskland medan ”The Kiwi” vann i Argentina för två år sedan. Men med 175 respektive 75 WRC-starter känns dom inte som solklara ”winners” och i mina ögon är det just en säker vinnare som Buduar och Citroën är i så desperat behov av.  Så mycket är nog säkert, en säsong till med att dela bil hos Hyundai är nog inte aktuellt för de båda.

Redan när Tommi Mäkinen planerade för Toyotas comeback var finnen intresserad av Meeke men då valde han ett som han då bedömde som ”säkrare kort” i Citroën. Att Mäkinen återigen visar lite intresse för Meeke kan i min värld bara betyda att hans egen ”kraschkung” Latvala hänger löst för 2019. 

För Citroën är året redan förlorat även om Craig Breen och Mads Østberg mycket väl kan blixtra till och hamna på pallen under andra halvan av säsongen. Men för 2019 och guldstrid behövs en etablerad vinnare och det kommer säkerligen att jobbas för att övertala Sebastien Ogier till att köra Citroën. Ingen lätt uppgift men i mina ögon enda chansen om man vill hitta en vinnare. Frågan är vad som händer om Thierry Neuville lyckas i guldjakten, tar då Ogier det beslut som han var så nära redan i fjol, att lägga hjälmen på hyllan? 

Dessutom deklarerade Sebastien Loeb idag att han absolut inte har någon ambition till comeback i full skala, då är också den dörren stängd.

Nästa år kan det alltså bli väldigt intressant med öppningar hos i princip alla fyra teamen och vilka knackar då på WRC-dörrarna? Här hoppas man som svensk så klart på att Pontus Tidemand äntligen ska få den chans han förtjänar. En annan ”dörrknackare” är M-Sports inhoppare Teemu Sunninen som är högintressant och självklart även landsmannen Kalle Rovanperä. Chansen att Kalle en dag inte sitter i en WRC-bil med full uppbackning är helt utesluten. Annars vet jag inga direkta ”winners” som står utanför, men det kan finnas fler…  

*

I morgon startar klassiska ”svenskrallyt” (på 60-talet åkte många svenskar här) , Acropolis Rally i Grekland. Ett veritabelt värme/uthållighetsprojekt då det alltid brukar vara svinvarmt, dammigt och superdåliga vägar som erbjuds. Med bara 34 anmälda (J-ERC ingår inte) är det långt ifrån forna tiders glans och av nordiskt intresse är det bara två ekipage med i listan. Norrmannen Eyvind Brynildsen sätter den här gången Veronica Engan i högerstolen på ”Blåkläder-Fiestan” istället för Torstein Eriksen. Han är istället fullt upptagen med förberedelser med Mads Østberg inför WRC och Sardinien. Ingen ny erfarenhet för Engan även om det är exakt tio år sedan hon senast läste noter åt Eyvind. 

Den andre norrifrån är Skodas framtidslöfte Juuso Nordgren som gör ERC-debut och så klart med en R5-Skoda.

En som tvingas avstå värmen är britten Chris Ingram som fick avbryta senast på Kanarieöarna på grund av sjukdom. Tråkigt nog verkar det inte som någon starkare förkylning utan vara av allvarligare art då den f.d Opel-åkaren ännu inte är frisk. Ingram skriver själv att han är oerhört besviken över att inte kunna köra sin Skoda i helgen men konstaterar samtidigt.

-Det är mycket viktigare att jag blir frisk…

Favorit i deltävling tre i ERC 2018 är ”The Russian Rocket” tillika ERC-ledaren Alexey Lukyanuk. Sen eftermiddag idag är det dags för ”Q-tage” där de 15 snabbaste fördelar startpositionerna mellan sig.

*

På hemmaplan är det Rally Askersund deltävling fyra i Rally-SM på  lördag som är av störst intresse. Tråkigt nog startar inte SM-ledaren  i ”tyngsta klassen” Trimmat 4WD (R5) tillika SSR-vinnaren  Fredrik Åhlin. Detta lämnar fältet fritt för en rysk-svensk fajt mellan ERC-erfarne Nikolay Gryazin och SM-tvåan Mattias Adielsson. Ryssbesöket gläder Mattias.

Visst känner jag till Gryazin och det blir ingen lätt motståndare. Jättekul att han kommer, även om det är fler jag måste se upp med!

Glömt är missen senast i Älmhult och nu är det seger som gäller.

Det är klart att vi vill ha revansch och går för seger på lördag, menar göteborgaren som kör samma PRT-Skoda som tidigare i år.

Vi siktar på att ta tillbaka ledningen i Rally-SM och Askersund brukar alltid hålla hög klass så vi är förväntansfulla. 

Bakom honom kämpar Johan Holmberg, Martin Berglund och Thomas Thunström med ungefär samma inställning, seger. För ovanlighetens skull blir det rally på svensk mark för duon Lars Stugemo som vanligt med blekingen Kalle Lexe i Sunnyside-Skodan och Jakob Jansson/Stefan Gustavsson. Annars tävlar dessa minst lika ofta på andra sidan Östersjön.

I klassen 4WD Övriga är det som vanligt Tobias Johansson som får finna sig i att vara den som jagas och i Askersund gör snabbe östgöten Jari Saarinen SM-comeback med sin WRC-Focus, varning utfärdas!

På bilden gratulerar Tobias segraren i Kong Christian Race 2003, just Jari Saarinen.

*

Åter till ”Lill-Eken” eller Tobias från Ludvika som nu gör rallycross-debut i Höljes sista helgen i juni. Det är hos Hedström Motorsport som Tobias hittat en ledig ratt i en av teamets tre Supercar-Polo. I de två andra sitter Peter Hedström själv och så ungraren Csucsu.

Det ska bli riktigt fränt, bilen är lättkörd med all effekt jämfört med den jag kör i rally-SM, säger Tobias.

Redan i fjol höst kördes de första testerna med honom, på just Höljesbanan och då såg Hedtröm en talang även i rallycross.

Jag ser en stor potential i Tobias som var mycket snabb redan på första testet och han kommer att bli en mycket välkommen förstärkning i teamet.

Som bekant har Tobias en bakgrund som förare av Olsbergs-teamets WRC-Subaru i mitten av 00-talet. Spåddes en lysande karriär men en oturlig rullning i Finland ändade den karriären med en skadad rygg för Tobias. Men nu är det som sagt rallycross som gäller och detta är något han ser fram mot med spänning. 

-Jag ser verkligen fram mot en start i Höljes och utesluter inte en fortsättning i rallycross!

*

Efter segern i SMK Hörbys ”Express-Specialen” blev det ”lite liv” om Mats Myrsells vinnande ”Monster-Porsche”. Det visade sig att den kördes med enligt rallyreglementet, icke tillåten däckdimension. Dimensionen är den som är FIA-klassad för bilen men då den numera går i ”Nya GruppH” gäller detta inte längre utan det är max 18 tum som gäller. Mats menade på att bilen blir omöjlig att köra med så smala däck och ställde bilen i malpåse. En kort sådan då han nu plockat ut den ur påsen och enligt Ericsson Motorsport ska satsa på den nya asfaltcupen i Norge. Här är det OK med de breda däcken och premiär blir i Larviksprinten den 16 juni. Motstånd får han bland annat av Hässleholms GP-trean Rune Danneborg i Mini WRC.

*

Ingen har väl missat ”Floridavärmen” som råder och i morse hörde jag att senast det var lika varmt och länge i maj som nu, var 1946. En ”klimatjesus” berättade så i radio och med emfas att vi nu såg ytterligare bevis på kommande klimatförändring. Jag är inte den som kan ifrågasätta detta men ställer mig ändå frågan, vad berodde värmeböljan för 72 år sedan på? För inte hade väl flyg och biltrafik redan då hunnit skita ner luften…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *