Meeke fick kicken eller (?), minst tre svenska motorguld, Tom K. fick SM-smak och allt för ”snabba” danskar!

Då är jag tillbaka efter lite mental uppladdning i Florida och även om det inte blivit något motorbloggande på ett tag är jag inte helt ”å banan” utan på håll och begränsat, följt med vad som hänt i motorvärlden. Som vanligt tänker jag inte summera de här dryga två veckorna utan nöjer mig med att bara skriva lite om vad som satt sig kvar i i skallen.

Det största och det som verkligen etsade sig fast var beskedet att nye Citroën-basen Pierre Budarsacked Meeke” efter den våldsamma kraschen senast i Portugal. Kan inte påstå att jag blev så där jätteförvånad och redan i fjol var ”The Ulsterman” illa ute men Budars företrädare Yves Matton backade då upp teamets förste förare när han var djupt nere i en formsvacka. Redan när det blev byte på chefstolen fick jag en känsla av att ”den nye sheriffen” inte skulle vara lika överslätande med Meekes ideliga misstag. 

Nu var måttet rågat och av ”säkerhetskäl” får Meeke fylla resten av året med annat än WRC-tävlande om man ska tro de officiella meddelandena från Citroën Racing. Redan till Sardinien i nästa vecka övertar Craig Breen hans C3 WRC och ihop med Mads Østberg bildar den röd/vita line up som ska  försöka haka på i Märkes-VM. Spekulationer har redan börjat och ett hett spår enligt ”experter” är att det blir rallycross framöver. Känns inte helt omöjligt och så klart ett ändå hyggligt alternativ, för i WRC är nog Meeke körd efter ”to many crasches” under karriären.

Lite förvånad blev jag efter att ha läst Meekes egna ord på Facebook som publicerades nästan en hel timma efter det officiella avskedet tillkännagivits. Här skriver Meeke om Portugal som beskrivs som,  pretty clean run” och hur positivt det är med Budars stöd i ryggen när det går tungt.

Han konstaterar också att han och Paul Nagle nu ser fram emot Sardinien och startpositionen långt bak kan bli ett trumfkort i dammet. Dessutom menar Meeke positivt att han hittat några ändringar på ”set up” som kan göra C3:an än stabilare och avslutar med.

Detta gör att att jag är optimist och tror på möjligheten att ge vår säsong en fräsch omstart när vi går in i sommaren…

Något är här som inte stämmer, glömde Budar att berätta för Meeke att han fått sparken eller…

*

Hoppar vilt till till ADAC Opel Rallye Cup där Elias Lundberg och David Arhusiander är på god väg att göra ”en Tom Kristensson”. I senaste deltävlingen ”Sachsen Rallye” hade Elias en stentuff fajt med Karl-Martin Volver som slutade med att denne mot slutet kraschade. Istället gick segern till den J-SM-åkande Volvo-föraren som nu toppar Adam-Cup, en position som jag tror han behåller året ut.

*

En annan junior men i WRC är Dennis Rådström/Johan Johansson som tog ny seger i Portugal och nu toppar tabellen. Detta före Emil Bergkvist som här hade Jocke Sjöberg i Fiestan vilket innebar en trist rullning. Dock tog man målgång och fick med sig värdefulla poäng, men om detta räcker mot segermaskinen från Värmland är nog mer tveksamt.

*

Med ny seger för Pontus Tidemand/Jonas Andersson i WRC2 sticker jag ut hakan och  säger att det blir minst tre svenska VM-titlar 2018. Tre, ja så klart tre för vem ska rubba kunna Johan Kristofferssons (plus Dennis och Pontus) ledning och som tog ny World RX-segerSilverstone. Trots tämligen blek inledning var det ändå till slut ”Tommys pöjk” som fick börja skumpasprutandet. Ofta det som skiljer vinnare från övriga, dom lyckas ändå knyta ihop säcken innan ”den tjocka damen slutat sjunga”…

*

Det lokala planet tänker jag inte harva mig igenom men när jag fick Fred Hörnquists fina bild på Lotta Lundqvist i premiären med den nya Opel Manta 400:an, ja den kunde jag inte bara låta passera. Premiären skedde i ”Björn Waldegårds Minne” och vad var då mer passande än att sätta en av ”Walles” kartläsare genom karriären i högerstolen så där klev Hans Thorszelius in. Skulle vilja säga att när man ser detta, då är detta rally när det är som bäst…

*

Betydligt tråkigare var beskedet att en av landets största rallyprofiler genom tiderna, Åke ”Bryggaren” Andersson, SMK Uppsala avlidit. För oss som kom in i sporten på 60-talet var Bryggaren en stor idol, först med Saab Sport/V4 och sedan i olika Porschar. Dessutom med en speciell plats i hjärtat hos SMK Hörbys medlemmar då han vann den allra första TV-Svängen 1965 i en ”kortnos-Sport” och följde sedan upp segern året efter. 

När så TV-Svängen firade 50 år bjöds samtliga segrare ner till Hörby för att hyllas för sina triumfer och självklart kom då även Bryggaren. Inte nog med att han förgyllde tillställningen, med sig från Uppsala hade han även totalpriset från 1965 en liten bärbar och då högmodern Concerton-tv. Blev faktiskt tårögd över den fina gesten från Bryggaren och jag behöver väl  knappast påpeka att priset numera intar hedersplatsen i klubbhuset. 

Sista gången jag träffade honom i tävlingssammanhang var 2014 då han och Hans Sylwan körde ”The Winter Trial” mellan Köpenhamn och Oslo med en Saab 99 Turbo. Vid matuppehållet i Glimåkra fick jag chansen att snacka lite med både honom och Hans innan man for vidare mot Oslo.

Till slut var det hjärtat som ändade Åkes liv som i höst skulle fyllt 78 år.  Börjar bli lite för gott om fortåkare uppe i himlen så nu vill jag gärna behålla resten härnere…

*

Med detta avslutas återblicken och vi vänder blad och tittar framåt och närmast då till helgens deltävling i Rally-SM uppe i Askersund. För Tom Kristensson blev det en avhuggen SM-premiär i South Swedish Rally då teamets Opel Adam R2 drabbades av elfel nästan direkt på andra etappen. Utan möjlighet för omstart var det bara för Tom och Henrik Appelskog att bryta. Dock satte sig SM-smaken i munnen hos Tom och nu blir det start i andra SM-tävlingen i 27-åringens liv men utan Appelskog vid nothäftet. Ett bröllop lägger hinder i vägen och istället hoppar ”landsmannen” John Stigh in i Adam som körs i klassen Otrimmat 2WD.

Vi missade ju ganska mycket mil i South Swedish Rally men hade ändå fått till inställningarna och hade en härlig känsla i bilen när elfelet dök upp, berättar, Tom 

Den känslan vill vi fortsätta med nu när felet är fixat och därför lades Askersund till i årets planering. Nästa EM-tävling i Italien går inte förrän i mitten av juli så det fanns utrymme.

Att målsättningen är klasseger sticker inte Tom under stol med och när man studera anmälningslistan med bara sex namn ser det inte ut som någon övermäktig uppgift för Opel Motorsport-föraren. Av de anmälda är det bara SM-ledaren Jonas Bodin och fyran Samuel Gustavsson som har poäng i SM. 

*

Rally Askersund är till skillnad från övriga i Rally-SM en tävling som avgörs under en enda dag. Trots detta är längden på sträckorna totalt lika mot övriga arrangörer som behöver tvådagar för att kora en segrare. Just detta är också något som många hävdar är orsaken till det klena intresset för Rally-SM (på lördag är 64 anmälda i SM-klasserna). Därför är det märkligt att det på lördag är långtifrån ”lapp på luckan” och nästan 20 färre anmälda än senast i SSR. Då hör det även till saken att arrangören öppnade upp för efteranmälan dessutom utan extra avgift. Efteranmälan har jag annars alltid haft för mig inte vara tillåtet i SM?

Lider med arrangören Rönne MK som verkligen försökt att vara lyhörd för de aktivas önskemål men tråkigt nog utan att möta någon större respons. Inte utan att man också är lite spänd inför kommande SM-äventyr i Hässleholm i mitten av augusti. Då borde kommande medaljörer än tydligare utkristalliserats vilket normalt sett inte ökar intresset. Dessutom ligger som bekant Hässleholm långt ner i Sverige vilket innebär längre resor för många av deltagarna från mer ”SM-sugna” områden i vårt avlånga land. Från Södra och Småland har nämligen bara 16 förare tagit SM-poäng i år vilket innebär att övriga 56 poängplockare i tabellerna har en ”lite” längre resa framför sig än vad som nu är fallet till mer centralt belägna Rally Askersund. För övrigt är där bara nio anmälda från Södra/Småland så någon direkt SM-feber kan man inte påstå att det finns här nere.

Nu har ju dock CG Wilke och hans duktiga stab ett litet plus som övriga SM-arrangörer undantaget SSR saknar,  EC Snapphanerallyt ingår även som deltävling fyra i nyuppväckta Sydsvenska Mästerskapet. Något som kan/borde kan locka lite flera lokala åkare än normalt att känna på SM-tempo. I SSR stannade man på 80 startande inklusive dessa och nu tror jag absolut inte att Wilke får färre. Kanske kan det till och med bli så att man får tillämpa gallring då maxantalet startande är satt till 110 bilar…

*

Nu är det ju nästan tre månader till det är dags för SM i Hässleholm men redan på lördag får funktionärer ett ”Träningspass” då man kör helt nya ”Temahallen Grussprint” i Vinslöv.

I fjol genomförde ett antal klubbar i Södra distriktet en för oss här nere en ny form av rallytävling, så kallade grussprintar, berättar CG Wilke som den här gången är både media och sträckchef.

Nu tar även Hässleholms MK upp denna ”stafettpinne” med en special sträcka söder om Vinslöv, som körs två gånger.

Till skillnad från i SM behövde man inte truga de tävlande berättar Wilke.

Vi hade satt ”taket” till 70 startande och när anmälningstiden gick ut, hade 75 tävlande anmält sig, vilket är mycket glädjande.

Första start är klockan 11.00 från Temahallen i Vinslöv.

*

Inget att hyckla med för visst slarvas det mer eller mindre mycket med hastighetsgränserna bland rallyåkarna på transportsträckorna. Ett konkret bevis på detta fick arrangören av danska mästerskapstävlingen Anderup El RallyFyn. Efter tävlingen tog  ”Fyns Politi” kontakt med tävlingsledningen och påtalade problemet med talrika överträdelser av gällande hastighetsgränser från de tävlande. Med hjälp av deltagarnas ”Trackingsystem” gjordes då en genomgång av hastigheterna vilket tråkigt nog visade att polisen hade helt rätt, det gick åt h-e för fort ” på de små Sydfynske veje”. Topphastigheten som uppmättes var 114 km/t och i ”Topp 20” körde den långsammaste 93 km/t på vägar med 80 som högsta tillåtna hastighet.

Nu dundrar tävlingsledningen mot ofoget som man menar är helt oacceptabelt och att tiden mellan sträckorna var så väl tilltagen att även de långsammare deltagarna utan problem kunde hinna fram.  Nu har man valt att inte peka ut dom skyldiga, även om detta så klart var lätt att se med trackingen men avslutningen visar att från dt hållet  absolut inte är nöjda med sina deltagare.

Ni som står för ”toppresultaten” är til stor skada för rallysporten och detta måste sluta nu!

Redan i nästa DM-tävling lovar man utökad hastighetsövervakning och de som där bryter mot bestämmelserna kommer att straffas, hårt dessutom…

*

Med detta avslutas första ”sommarbloggen” och redan nu kan jag berätta att framöver är det inte säkert att Motorbloggen uppdateras lika kontinuerligt som ni är vana vid. Ingen dramatik men med ett än mer späckat jobbschema än normalt kan det bli dagar när ni blir ”befriade” från läsande…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *