Markus Grönholm åter i en WRC-bil, finsk seger i andra rundan av ERC, tufft för Succarna och köp Aléns 142:a!

På måndag sätter sig Marcus Grönholm återigen i en WRC-bil men tyvärr inte för någon comeback i Rally-VM. Istället ska Markus agera lärare och instruktör till unge polacken Michal Kosiuszko som ska få lite hum om hur man hanterar WRC-Minin på snö och is inför Rally Sweden. Teamet Motor Italia har hyrt in sig på lämpliga vägar i trakterna kring Likenäs och där ska ”utbildningen” ske och sämre lärare än ”Bosse” kan polacken så klart få….
För en liten stund sedan avslutades andra deltävlingen av ERC i litauiska Rally Liepaja-Venstspils och vann gjorde finnen Jari Ketomaa i RRC-Fiestan. Inför dagens avslutning hade Jari tolv sekunders marginal till tvåan Craig Breen och den skulle bara åkas in lovade Breen inför starten. Nu blev det inte så och tråkigt nog drabbades Breens Peugeot av ett elfel på sträcka tolv vilket så klart sinkade. Gapet ökade från tolv sekunder till halv minuten och det var en mycket nöjd Ketomaa som rullade på målrampen.
– Jag är mycket nöjd med rallyt och vår insats här och jag visste att när vi väl fann rytmen på sträckorna skulle vi vara snabba!
I högerstolen hade han en hyfsat rutinerad kille vid namn Kaj Lindström som senast skötte notläsandet till Kimi Räikkönen och dessförinnan till icke helt oävne rallyåkaren Tommi Mäkinen. Vad inte många minns är att Kaj även lotsade Tobias Johansson till en fjortonde plats år 2005 på Sardinien i Olsbergs-Subarun.
Trea i Litauen slutade fransmannen Francois Delecour som gjorde en makalös fullfartsavåkning som finns på film. Den hetlevrade fransosen missade en vänster tvåa efter en jättelång raka och åkte rätt ut på den frusna åkern. Kuggade ner till treans växel och litade sedan blint på att den litauiske lantmannen rensat åkern från allt hårt. Full gas och i med fyran ute på åkern vilket rimligtvis bör betyda en bra bit över hundra kilometer. Iskallt kört då han inte hade en aning vad som kunde gömma sig på den snötäckta åkerlappen…
1. Jari Ketomaa Autotek Ford 2h08m15.7s
2. Craig Breen Sainteloc Peugeot + 31.0s
3. Francois Delecour Kronos Peugeot + 2m47.5s
4. Jan Cerny Czech Skoda + 3m03.4s
5. Raimonds Kisiels Adapta Mini + 5m46.3s
6. Vytautas Svedas Juta Mitsubishi + 5m55.7s
7. Aivis Egle R-Evolution Mitsubishi + 7m39.5s
8. Raul Jeets OT Racing Mitsubishi + 8m37.6s
9. Jaroslav Orsak GPD Mitsubishi + 8m48.9s
10. Vitaliy Pushkar Pro Mitsubishi + 9m25.0s
Nästa deltävling i ERC körs på Kanarieöarna den 21-23 mars på asfalt och då är det öns stortävling med seriens längsta namn, Rally Islas Canarias El Corte Inglés som blir skådeplats.
Här hemma kördes i skuggan av Sandviken även Bergslagsrallyt ingående i Suzuki Cup och Klassiska Rallycupen. Uppenbarligen en tuff utmaning i synnerhet för ”Succarna” där bara sex bilar nådde målet. Bland de som gav upp fanns tråkigt nog min klubbkompis Andreas Andersson med pappa Tommy till höger. Tekniskt fel efter sträcka två var orsaken och det kan absolut inte bero på bristande underhåll då Tommy bott i bilen de senaste kvällarna…
Snabbaste Suzuki blev Stefan Sollefelt, Teknis MC med nestorn i sammanhanget Ola Strömberg bara sex sekunder efter. Stefan vann de tre första sträckorna men på den sista långa svarade Strömberg för en makalös urladdning och dängde till vinnaren med över halvminuten, men som sagt det hade behövts ytterligare sex sekunder…
Totalsegrade gjorde SMK Örebros Jan-Erik Folkesson före Jonas Wigren, Norrköping. Snabbaste ”klassiker” blev Västerås Ola Axelsson i 240:an vilket i dessa sammanhang inte känns så klassisk precis. 240:er formligen dräller det av i svenska tävlingar så vilka som är i Appendix K utförande kan enbart de riktiga kännarna avgöra…
Har ju förskt få upp intresset för VW 1500S och noterade att bägge bilarna i Bergslagsrallt kom i mål med placeringarna näst sist och sist. Alla i branschen vet att ”Folkan” är helt felklassad och som ytterligare ett bevis på detta ser man när det skiljer ungefär sju minuter mellan vinnaren Mats Lundgrens Cortina och fyran Lars Larssons ”femtonhundraess”. Hur som helst min stora förtjänstmedalj går ändå till de bägge entusiasterna!
Är du sugen på en Volvo 142 för Klassiska Rallycupen och då en bil med historia? I såfall slå till på en riktig bit rallynostalgi och köp bilen som körts i Finska VM-rallyt av såväl Markku Alén och Timo Salonen. Volvo med sin fräna tidstypiska Marlboro-reklam är av 1973 års modell och för den vill den finske säljaren bara ha runt fyrahundratusen svenska kronor. Slå till, stå inte i skuggan av dig själv!
Till sist noterar jag att två av Klassiska Rallycupens deltävlingar har fått nytt datum. Götene MK flyttar nu sin tävling till samma dag som Kristianstads Kong Christian Race vilket ställer till det för oss i TINTER Classic Rally Cup, då båda tävlingarna var inplacerade i cupen. Sedan väljer Älmhults MK att flytta från den 4 maj till 1 juni av för mig oklara skäl. Kan det vara för att inte kollidera med Lille Mats Rallysprint som i år körs som två-dagars tävling?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *