Marcus klar för Formel 1, Hässleholms MK på Eldsjäslgalan, ”gnälligt” hos VOC:arna och Toni gav obehagskänsla…

Tror detta är första gången som Motorbloggen inletts med Formel 1 men det känns ändå ganska självklart när det nu verkar helt klart att närkingen Marcus EricssonMARCUS ERICSSON (bilden ihop med Prins Carl Philip) är klar för Formel 1-VM. Premiären i Melbourne blir därmed den hetaste ur svensk synvinkel på många år och plötsligt får kanske media lära sig att stava till Caterham som blir hans nya team. Som teamkamrat får Marcus japanen Kamui Kobayashi som gör comeback efter ett års frånvaro från världens dyraste motorcirkus. Nu tänker jag inte analysera varken team, Marcus chanser eller annat, F1 är ett för mig ännu större ”minfält” än rally…
Har aldrig sett ett F1-lopp live vilket jag idag beklagar, tänker då närmast på när det kördes F1 på torvmossen i Anderstorp. Då detta begav sig var ”cigarr-racing” ännu mer främmande för mig än i dag. BloggBjörnTänker efter och det närmaste jag har kommit F1 är nog när Björn Wirdheim gästade Kristianstad Karting Klubb år 2004. Då var smålänningen testförare hos Jaguar, men närmare än så kom han aldrig en F1-start. På Åsum Ring fungerade han som stöd åt lillebror som då tävlade i karting, men artikel och bild i tidningen blev det i alla fall…

*
BloggGalaVerkar som ”allt ljus på Hässleholms MK” är det som gäller för tillfället. Först blev man nominerade till Nordöstra Skånes Idrottsgala som ”Årets Klubb” och idag späddes det på med nominering till tv-sända ”Eldsjälsgalan” som arrangeras av TV4 och Bingolotto den 27 februari. Ordförande CG Wilke informerad stolt om den fina utmärkelsen via mejl.
” Nu är vi nominerade igen !!
Som det kan bli!”.
– CG, tror inte du behöver ändra så mycket på tacktalet från Idrottsgalan i Kristianstad, säkert inte så många som känner igen snacket när det upprepas i TV4 den 27 februari!
Grattis Hässleholms MK, hälsar Motorbloggen.

*
Tyvärr försvann Eyvind Brynhildsen ur Rally Sweden vilket inte hänt sedan 2006. Först var det en Citroén i WRC2 som var målet och när så kostnaderna för den starten var nästan lika höga som i WRC uppgraderades anmälan till ”kungaklassen”. Pengarna skulle komma via en Loeb-kontakt från en ”okänd” sponsor i Dubai. Eyvind har dock varit skeptisk hela tiden och tyvärr visade hans magkänsla rätt, där kom inga pengar och nu får norrmannen och SSR-vinnaren 2013 vara åskådare istället.

*
Sedan kom där dessutom ett tips, obekräftat sådant vill jag påpeka att även Per-Arne Sääw ”hoppar” Rally Sweden. I hans fall är det co-driver problem och ”Pelle” lär ha önskat WRC-rutinerade Emil Axelsson i högerstolen på den från Marrko Märtin hyrda R5-Fiestan. Nu kunde inte Emil och då fick det vara så menade uppenbart Pelle. Enligt tipsaren finns det planer på en SM-satsning för hissmontören med samma Fiesta, i så fall en välkommen färgklick i ett SM som annars hotar att bli lite färglöst.

*
Rutinmässigt kolar jag alltid VOC Mekonomens Gästbok då jag tillhör ”målgruppen” så att säga. Men nu börjar jag tvivla på om det egentligen är livsavgörande att göra så. Att det skrevs mycket under den ”stormiga tiden” kändes självklart. Men nu när de tyngsta pjäserna är på plats och bara marginella i mina ögon åtminstone, skiljer mot tiden före Grupp F verkar det gå totalt över styr på Gästboken. Massor av inlägg om reklam eller icke, centimeter hit eller dit och om när och hur ändringar har skett av reglementet som styr arrangörernas rätt till reklamplats, blir bara så trött. Ännu tröttare verkar en av förgrundsfigurerna i sammanhanget Pär Nordahl vara och jag tar mig friheten att citera hans inlägg på Gästboken som stämmer väl överens om min egen inställning. Pär skriver,” Sluta skriv erat tjat om inbjudningar å dekaler på dörrar här!!! Skaffa en egen sida. Gubbgnäll.se istället. Börjar bli tröttsamt att ens va in på sidan. Använd mejl eller ring till varandra. Så kanske vi aktiva får någon användning för sidan och skriva roliga grejer??? Ha en fortsatt bra dag ni förare och team som kanske fortfarande är inne och läser regeltjafs.”.
Bra rutet Pär!

*
BloggPärSamma Pär som kör 940:an på Micke Lindhs bild får illustrera betydligt positivare saker än vad som avhandlas på Gästboken. Nu är det klart med ny deltävling i Sverige-Serien istället för inställda Finnskogsvalsen. General-Fransson meddelar nu att det blir Lima MS med nästan kultförklarade LBC-Ruschen den 8 mars som ersätter.
Lima MS  har en speciell laddning kring sin fina tävling. Nästan åtta mil specialsträcka på riktigt fina vinterrallyvägar, lovar Fransson.
Senast LBC-Ruschen ingick i Sverige-Serien var 2011 och jag vet att jag gör många tävlande i klassen glada när jag nu stolt kan meddela att de kommer tillbaka igen i Sverige-Serien.
Före Lima körs dock Stjärnsvängen i Sundsvall.
Sundsvall kommer att bli en kanontävling och vi är också väldigt tacksamma för organisationen i Sundsvall för det jobb de gjort för oss.
Den andra inställda tävlingen i Torsby kommer att ersättas av en sommartävling. Det gör att 2014 års Sverige-Serie kommer att bestå av två vintertävlingar och sex sommartävlingar och för oss sydlänningar är Dackefejden i Växjö den som ligger närmast. Vilken ytterligare sommartävling det blir meddelas så snart det är möjligt.

*
Joakim Lydell mejlade idag och ville gärna tipsa alla oss ”rallytosingar”,

” Hejsan Tommy .
Tack för din grymma blogg jag är imponerad och framförallt avundsjuk för din glöd och erfarenhet av rally. Kollar in din blogg dagligen och har även kommenterat och tippat ett par gånger =)
Nu till saken jag hjälper min goda vän David Bellborg med att få ut lite filmer på ”tuben” så om du har lite tid över så får du gärna kika in på Bellborgmotorsport på youtube och åka med en lite sväng i en golf 3:a .
Vi kommer att lägga ut alla nya filmer under 2014 så fort som möjligt men vi får nöja oss med de ”gamla” från 2013 och börjar med Ekratten tre sträckor och SSRC-finalen där ”guldet blev till sand” (guldet blev till rikta, lacka och mecka) borde det kanske vara …
Vet inte alls hur du ställer dig till det, men en tanke som i alla fall jag skulle tycka vore rolig, är om du inte kunde skriva lite om hur folk runt i kring har det i sina garage. Nya bilar, nya co-drivers ja lite silly season ..
Tack på för hand och på återhörande jag kommer att vara mera aktiv och försöka tippa lite i SSRC i år…
Keep up the good work.”.
Tack för berömmet och jag håller med, lite silly season hade varit kul men så kommer den där dj-la verkligheten. Motorbloggen sköter jag på lediga stunder och har inga möjligheter att bedriva aktiv nyhetsjakt på det sättet att ringa upp folk och intervjua med mera. Istället är det genom kontakter, tips, mejl ( som från dig idag), SMS, hemsidekollar och ibland till och med genom ett ”gammaldags telefonsamtal” som jag hittar mina ”news”. Joakim, utmana gärna mina ”experttips” när det väl blir vår igen…

*
Fick en lite obehaglig flashback på flygplatsen i Nice. Här stötte vi på Toni Gaardemeister som, tror jag skötte isnoterna åt Jari-Matti Latvala i Rally Monte Carlo. Flashbacken var när han skjutsade runt mig på Falsterbofältet i slutet av nittiotalet i en liten ”ryggsäcks” Peugeot 106 Maxi. En färd som jag minns med skräckblandad förtjusning och där minnesbilderna kom direkt när jag återigen stötte på Toni. Den här gången dock på betydligt säkrare avstånd…
BloggToniHar faktiskt en bild från tillfället som togs före åkturen med Tomas ”Gullabo” Jansson, Gaardemeister, danske teamchefen som jag omöjligt kan komma ihåg namnet på och så Gert Blomquist så klart. Att bilden togs före åkturen är helt klart, efteråt skakade jag nämligen så mycket att det varit omöjligt att hålla kameran still…

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *