Hopkirk grattade WRC-trean Kris Meeke, trasig domkraft satte stopp för WRC-Hyundaien och Midnattsolsrallyt får ny dag!

Enligt min kompis ”slöjdläraren” så är WRC och sådana som Ogier ingenting mot gårdagens  ”riktiga rallyhjältar”. En av de allra största är då så klart Paddy Hopkirk, 80 år gammal och den som vann Rally Monte Carlo för femtio år sedan med, fortfarande enligt slöjdläraren ”guds bilgåva till mänskligheten”, BMC Cooper S. Nu är inte Paddy lika restriktiv i sitt omdöme utan han var en av de första som skickade grattishälsning till trean i helgen Kris Meeke, förste britt på pallen sedan lång, lång tid. BloggMeekeVisar idag bilden med skärpan lagd på Meeke och ”kojan” i bakgrunden. För Paddy var det också lite extra då Meeke är ”fellow Ulsterman” med vinnaren 1964 på svenska betyder det, att båda är födda på Nordirland.
Som en Ulsterman sa till mig en gång, du kör bra så jag antar att jag kan säga samma sak till dig, hälsade Hopkirk och han fortsatte.
– Jag är så smickrad att du (Kris alltså) klistrat min logo från vinnaråret på hjälmen, tack och må detta betydde många goda nyheter för oss ”ulsters” framöver…

*
Man kan väl säga att Hyundais WRC-premiär blev en flopp då båda bilarna fick bryta tidigt. Neuville redan på sträcka ett och Sordo några sträckor senare med elfel. Även om Neuvilles krasch vållade stor besvikelse hos Michele Nandan och hela teamet så är det ändå alltid värre att bryta med tekniska problem. Louis Moya förklarade detta.
Tekniska fel får bara inte hända, allt annat kan man få ut något positivt av som att Neuville faktiskt var snabbast fram till kraschen, menade spanske ex. co-drivern.
– Men att bryta för elfel, då blir det irriterat…
Nu kommenterar även Thierry Neuville ”fiaskot”.
Det var en besvikelse för teamet, men vi kan inte se bakåt. Vi måste tala om mycket som faktiskt var riktigt bra, vi tar mycket postivit med oss från det här rallyt.
Dessutom berättar Neuville var det nära att man kunnat fortsätta rallyt efter kraschen. Men en trasig domkraft satte stopp.
Karossen var inte så farlig, avgassystemet var bockat men det lyckades vi plocka bort, men olyckligtvis hade en del av buren gått i bakfälgen som vi var tvungna att byta, berättar Thierry.
– Men tråkigt nog satt domkraften placerad på samma ställe, den blev helt böjd vid kraschen och att bytta hjul utan domkraft är inte så lätt…
På frågan från Autosports reporter om han tror han kunnat fortsätta tävlingen om bara domkraften varit hel svarar belgaren, retoriskt.
Kanske, men det var inte domkraftens fel, hade jag inte ”left the road” hade den varit hel…

*
Tyckte ändå att Hyundai tog motgången bra och plockade faktiskt ner Dany Sordos ”eldöda” bil till serviceplatsen i Monte Carlo. Blogg HyundaiPrecis som alla andra team hade man många inbjudna gäster och för dessa fick nu BloggNandanMichele Nandan (bilden) göra som Hasse Alfredsson gjorde om ”ormtjusaren” från Kivik, berätta hur det skulle ha varit…
Trots allt imponerade koreanernas entré i WRC, inte minst i VW-teamet. Stefan Moser, kommunikationschefen menade.
Vi testade Polon i över ett år innan första tävlingen, Hyundai har hållit på sedan i somras och att på så kort tid fått till en bil som i premiären var uppe på tredje platsen som Sordo, det kräver respekt!
Så alla som satt med hånskrattet klart, kan stoppa tillbaka detta och vänta på ett bättre tillfälle. Inte minst Thierry Neuvilles andra plats i WRC 2013 är ett trumfort hos Nandan & Co. Moser igen.
– Tror absolut att Hyundai kommer att stå på pallen i någon av de närmast tävlingarna kanske redan i Sverige, Neuville är snabb…

*
BloggMatFör att ni ska få en liten uppfattning om hur ”tufft” det är att bevaka Rally Monte Carlo, har mitt ressällskap Lars-Ingvar Eriksson mejlat en bild från ”tjänsteförrätningen”. Jo det var gott…

*
Ser ut som att äktenskapet mellan Svenska Rallyt och Midnattsolssrallyt blev kortvarigt och enligt Ericsson Motorsport tar nu KAK och Per Carlsson efter bara ett år i Värmland tillbaka tävlingen. Inte nog med detta man har insett det omöjliga att konkurrera med Rallyklassikernas planerade tävling samma helg som först var tänkt, sista helgen i juni. Nu flyttar Midnattsolssrallyt fram till 10-12 juli, vilket så klart är klokt. Dock är jag tveksam om två veckor emellan är tillräckligt då man trots allt vänder sig till samma målgrupp. Jag kan så klart ha fel, kanske är åksuget så stort hos ”målgruppen” att två veckor är precis lagom för att hinna få ordning på grejorna och dessutom utan att behöva polera bort rattrost…
Någon start/målplats har inte nämnts men källan spekulerar i Västerås, där rallyt tidigare framgångsrikt utgått ifrån.

*
Ingen har väl undgått att det blev vinter även i år. Till och med i Skåne där det ”aldrig är vinter” har snön kommit och inte minst blåsten. När jag åkte hem från Kastrup på söndagskvällen passerade jag två olycksaliga förare som låg i diket. Den första en VW Passat var så djupt nerborrad i snön att man bara såg taket varför jag inte kunde kolla däcken. Däremot BMW:n som låg lite längre fram hade så klart odubbat, vi snackar ju ”premiumklasse” och bland många av dessa förare är det bara löjligt att köra omkring med ”järnskrot” i däcken. Hur som helst, folk får egentligen köra dubbat eller odubbat så länge ingen kör in i mig vill säga. BloggDäckMen när jag som idag var på besök hos en däckhandlare och blev förevisad däcken på bilden blir man stum. Med lite tur och bra syn kan man ana hur mönstret en gång sett ut, nu däremot efter många tusen mil var det nästan helt slätt. Däcken har varit monterade så sent som i dag på en bil som både du och jag riskerat möta i halkan. Min åsikt är solklar en sådan förare ska inte ha några hundringar i böter, han eller hon ska åtalas för försök till mord!

Sedan är jag lite konfunderad, ingen av mina vanliga ord och faktarättare har hört av sig efter gårdagens blogg. Är där ingen som noterat att att ”Vatanen och Östberg har….”, ska så klart vara ”Latvala och Östberg”. BloggAriVar fortfarande  lite ”starstruck” efter min träff med Opelåkare Vatanen…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *