Många ”bara” innan Silver-Kadetten blev klar för MSR, men snart så…
Nu har vi gått in i fullt ”MSR-mode” inleder med detta som en liten förklaring till den ultrasena Motorbloggen. Dagen har bestått i några av rallyvärldens mest användbara utryck ”bara”, det var ”bara” nya bälten som skulle monteras plus att det ”bara” var att passa in de nya stolarna. Sedan skulle vi ”bara” justera bältena och det vet alla som någonsin provat detta, hur dj-ligt det är att få allt rätt med vinklar och instoppade tampar för att SBF ska bli nöjda. När detta var klart så var det ”bara” vänsterdörren som skulle gå att öppna och stänga utan problem. Men framemot ”Halv åtta hos mig” var dagens vedermödor över och Silver-Kadetten fick en snabbtvätt innan den parkerades i garaget inför morgondagens ”M-day”. Då ska det ”bara” justeras framvagn plus att fixa så att oljetryckslampan tänds när den ska och sedan förhoppningsvis förblir släckt. Alltså endast två ”bara” i morgon innan vi drar till Vimmerby för att anmäla oss under kvällen. På onsdag väntar besiktning på Stora Torget vilket för mig och Roland Brorsson innebär att #907 ska infinna sig här hela och rena senast 09.00.
När vi och om alla ”bara” är fixade, rullar över startrampen på onsdag kväll innebär detta slutet på en resa och början på en ny. Mitt löfte när jag fick ta emot bilen från Ola Strömberg som talesman för alla ”Stolta Motorbloggen-läsare” om att köra Midnattssolsrallyt, kändes det just då med en ”startklar” rallybil inte så speciellt märkvärdigt. Tvärtom en liten fin gest och det minsta jag kunde göra som tack till alla er som stöttade ekonomiskt så att Silver-Kadetten hamnade i Hörby. Allteftersom blev ”resan” allt längre men som alla resor, långa som korta kommer man ändå till slut fram. Det är det vi som är engagerade i projektet (här räknar jag in alla er som bidragit och så klart extra mycket till Ola som kläckte idén) vi gör i morgonkväll när vi parkerar i Vimmerby.
*
Har sagt det tidigare att ni i publiken inte ska förvänta er några stordåd från vår sida, tvärtom blir det ren uppvisning. Till mitt försvar förutom att jag aldrig skulle förlåta mig själv om jag åkte av med klenoden, är att jag inte kört en enda meter grusväg med bilen. Knappt något annat heller då körturerna har inskränkt sig till ett antal snälla ”inkörningsmil” (så klart snälla där var ju inga bromsar) på torr asfalt. Olika erbjudande om ”shake down” har jag vänligt men bestämt fått tacka nej till då tidsplanen inte medgett dylikt. Istället blir det gruspremiär i Hultsfred först på onsdagkväll och bortsett från ”Falsterbo-Sprinten” i höstas, har jag inte kört en meter grus sedan hösten 2012 och då med Silver-VOC:en. Så jag hoppas på förståelse från alla er som tänker åka till Midnattssolsrallyt, att det inte är någon fullfjädrad ”sladdkung” i Silver-Kadetten som passerar framför er.
*
Detta innebär slutet på en resa men kanske samtidigt början på en ny då det i höst är exakt 20 år sedan jag och Roland gjorde comeback i TV-Svängen med den vita Kadett A som tjänade oss så troget i nästan 70 tävlingar innan Gyllebo-skogen bet tillbaka. Kanske blir Silver-Kadetten startskottet på en ny resa från stationen i Vimmerby, den som lever får se…
*
Vill även meddela att de närmaste dagarna blir leveransen av Motorbloggen minst sagt svajig, får försöka skriva när och om jag får möjlighet vilket kan bli väldigt sent. Redan i morgon tisdag blir det bloggfritt, först två ”bara” efter detta direkt transport till Vimmerby och sedan tidigt sänggående. Men förhoppningsvis träffas vi på serviceplatsen i Vimmerby under veckan.
*
Midnattssolsrallyt innebär också att de två ”mindre arrangemangen” under helgen Euro/World RX i Höljes och WRC Rally Poland får finna sig i att spela andrafiolen och rapporteringen härifrån kommer att ske sporadiskt vilket jag hoppas på förståelse för. Finns en gräns för vad man kan hinna med som en enkel Motorbloggare.
Vimmerby here we come!