Mamma läser noter i ERC-premiären, Tom får WRC-förstärkning till sin notkurs, NRC hoppas på lyft i år och är digital rallyprogram framtiden, eller?

Som bekant lyfter jag gärna fram tjejer i rally och när jag ser att en mamma läser noterna åt sin son i helgens ERC-premiär ”Rally Hungary” var jag tvungen att kolla detta lite extra. Det är finländaren Tuomas Välilä som i fjol vann Rally4-klassen i finska mästerskapet tre gånger och detta med mamma Päivi som kartläsare i en Ford Fiesta Rally4.  Inget nytt samarbete, utan de båda har tillsammans kört runt 60 rally ihop. Någon medalj blev det dock inte 2023 eftersom Tuomas blev pappa i samband med sista tävlingen och avstod därför start.

Nu ska man göra ERC-debut vilket mamma inte hoppas blir någon engångsföreteelse.

Vi planerar att köra även i Sverige och Estland och skulle så klart gärna kört hela serien men då behöver vi mer ekonomiskt stöd, säger Päivi.

I premiären tävlar familjen mot 20 andra, bland annat Mille Johansson och Calle Carlberg och ”Perhe Välilä” har hög målsättning.

Vi är ett litet men seriöst team och vill mäta oss mot övriga i Europa, pallen är vårt mål!

*

Ett mål som man delar med de allra flesta som tävlar och en bra bit på vägen dit kan vara att ta del av Tom Kristenssons kunskaper efter snart tio år med internationellt tävlande.

Det är detta Tom har för ögonen när han inbjuder in till ”Noter-På Tom´ sätt” hos SMK Hörby den 20 april.  Än finns platser kvar till den här helt kostnadsfria utbildningen som istället finansieras genom bidrag från Rotary Hörby. 

Foto: Tommy Svensson

Nu är det också klart att det blir lite extra guldkant på utbildningen avslöjar Tom.

Klubbens internationellt meriterade co-driver Julia Thulin kommer också att var en del av teamet som vill lära ut hur man gör egna noter och förbereder sig för tävling.

Foto: Junior WRC

En heldag väntar i Hörby där förmiddagen viks åt teori medan eftermiddagen drar åt det pratiska hållet.

Vill även påpeka att kursen vänder sig till både kartläsare/förare och då inte enbart från SMK Hörby, alla som vill förkovra sig i rally är välkomna även om fokuset ligger på de yngre, förklarar Tom.

Anmälan är fortfarande öppen i några dagar och anmäler gör man till info@tomk.se. Vill man fråga lite så går det bra till Toms privata Messenger.

Missa inte denna unika möjlighet, man vet aldrig när eller om den återkommer, hälsar Tom.

*

I år hoppas de nordiska bilsportförbunden att NRC eller Nordic Rally Championship ska lyfta, något som tidigare inte skett. Svensk kontakt i NRC är SM-profilen Jocke Berg som erkänner att detta till stor del är deras eget fel.

I över tre år har vi i Sverige i princip helt missat att kommunicera ut detta,  bara angett vilken tävling där NRC ingår, förklarar Berg.

I Sverige var South Swedish Rally först ut 2022 och året efter var det Skilling 500 som hade NRC-status. I år är det Rally Nyköping som ska locka förare från Norden är det tänkt. 

Jag fick frågan av NRC-representanterna Johannes Fraas och Janne Rydh om jag ville ta på mig detta i februari  och accepterade, berättar Berg som fortsätter.

Vi är en grupp från alla fyra länder som driver på som stöd för respektive land, samt fullt stöd från respektive förbund.

NRC-kalendern för 2024 ser ut så här.

Maj10: Rally Nyköping, Nyköping, Sweden

Juni14-15: Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki, Finland

Augusti 31: Rally Larvik, Larvik, Norway

September 28: Rally Stoholm, Stoholm, Denmark

Island som också ingår i NRC har dock ingen egen deltävling.

Det som gör det extra intressant i år är att vi nu har öppet för i princip alla klasser inom Norden, samt att alla utländska förare betalar bara 50% av startavgiften, berättar Berg.

I Nyköping får dock svenska deltagare betala fullt pris (7 000 kronor) men i de övriga tre är det halv avgift (3 500 kronor) som gäller. Till ”Rally Nyköping” finns idag tre finska ekipage anmälda och ett norskt men då återstår gott om tid, anmälan stänger inte förrän den 26 april.

*

I Rally Anderslöv råkade Trelleborgs MK ut för ett problem som trots allt var av det angenämare slaget, tävlingsprogrammen sålde slut. Kanske inte så konstigt då man ”reade” ut dom för 20kr/st vilket är långt, långt under vad som är normalpris för ett rallyprogram. För både priset och att programmen tog slut, har nu klubben fått lite kritik och då dyker ”2000-talet” upp direkt. Alltså att det är stenålder att ha ett fysiskt pappersprogram och att det istället endast skulle finnas i digital form, så att alla kostnadsfritt kan ladda ner informationen. Själv är jag inte någon förespråkare för detta, mest för att en stor och viktig inkomstkälla går förlorad. 

Sedan 1976 har jag vari ansvarig för programmet till först TV-Svängen och sedan 20 år tillbaka, även för Bilmånsson Rallysprint. Med andra ord har jag ändå hygglig koll på jobbet och vet någorlunda hur de lokala företagen resonerar kring saken. Skulle uppskatta att av de cirka 60 annonsörerna jag jobbar med, är minst en tredjedel helt ointresserade av ”att ligga på nätet”. Deras annonser är inte heller någon viktig hörnsten i marknadsföringen, utan  mer kul att visa upp att man stöder SMK Hörby/motorsporten.  Sedan kan jag förstå att ”nätföretag” har en annan ingång i ett ”samarbete”, men dessa är väldigt få i det Mellanskånska näringslivet. Självklart hade det varit bekvämt att lägga ut karta/startlista som PDF på hemsidan, det är trots allt en himla massa jobb med att få till ett program. Baksidan på myntet inbillar jag mig, vore att de tävlande skulle drabbas av ännu högra startavgifter för att kompensera upp ekonomiskt bortfall från annonser och programförsäljning. Noterar att Asarums MS till hösten ska testa digitalt gratisprogram och istället ”ta igen på gungorna” genom att ta inträde (50 kr) på sträckorna. Blir väldigt intressant att för en som jag med fötterna kvar i 1900-talet, att se när och hur lyckat  2000-talet gör sitt intåg.

I dag har jag hämtat mitt ”1900-tals program” för ”Bilmånsson Rallysprint” den 14 april vilket finns till försäljning hos Mekonomen, JA´s Bil o Fritid samt Bolist/Svenssons Järn i Hörby samt så klart på söndag, vid HQ på Hörby Sportcenter. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *