Kovalainen opererad, osäkert om WRC kommer till Irland, segerjakt innebar ”taklägg” för Heikkilä, i Ryd väntar deltävling två i BRC och Ulrik N. tillhör eliten!

Heikki Kovalainen har nu uppdaterat sin fysiska status efter sin hjärtoperation förra månaden. Operation skede på Universitetssjukhuset i Tampere.

Operationen gick bra och man lyckades allt enligt plan, berättar Kovolainen.

En sådan här hjärtoperation är inget enkelt berättar Kovolainen.

Helt klart en stor operation och några dagar efteråt kände jag mig ganska matt!

I den video som han spelat in berättas att prognoserna är goda, men att det nu är tiden som avgör hur framtiden blir för 42-åringen. I fjol delade den f.d Formel1-föraren tiden mellan Finland och Japan och körde totalt 14 tävlingar med sin Skoda R5. Kovolainen föredrar tjejer i  bilen och hade på hemmaplan Janni Hussi vid sin sida medan Sae Kitagawa läste noterna i Japan. Ett lyckat samarbete då Heikki och Sae blivit Japanska Mästare två gånger.

*

Motorsport Ireland har som bekant förklarat sig villiga att arrangera WRC-tävlingar på ön i tre år från och med 2025. En nyckel för detta är att säkra tillräcklig finansiering och i praktiken behövs 15 miljoner euro i statligt stöd, fördelat på tre år. Projektet sjösattes i januari och efter detta har det varit tyst kring det hela, vilket gör att intressenter känner sig frustrerande. I mitten av förra månaden skulle läget uppdateras men så skedde inte. Nu har det satts deadline i mitten av denna månad och om så inte sker, tvingas man troligen att blåsa av det hela. Senast WRC kördes på den rallytokiga ”Gröna ön” var 2009 och då med Sligo som centralort. I nuvarande plan är Waterford, Kerry och Limerick de städer som föreslagits som roterande värdar. Om Irland inte lyckas så står Saudiarabien och Paraguay redo att rycka in.

*

I italienska ”Rally della Val D’Orcia” jagade Mikko Heikkilä med co-driver Francesco Pezzoli både seger och Skoda-föraren Fabrizio Zaldivar i åtta sträckor.

Foto: Okänd

På den nionde och sista skilde 1,7 sekunder i Skodans favör och i ivern att klippa dessa, blev det istället ”taklägg” för #8 Toyota Yaris GR Rally2. Därmed klev Simone Tempestini in som ny två, 1.6 efter Zaldivar i slutställningen. 2,4 efter kom Tommaso Ciuffi med Alberto Battistoli bara en nysning efter som fyra. Total Skoda-dominans i detta grusrally och först på 18:e plats kommer något annat än tjeckiskt. Där hamnade Emanuele Dati med Citroën C3 Rally2.

*

Någon infekterad gallring i likhet med den i ”Rally Anderslöv” lär inte bli verklighet i deltävling två i ”Bilsport Rallycup”, ”Vilda Ryd Racet” den 27 april. På onsdag stänger anmälan och i dag finns strax över 120 anmälda vilket inenbär ytterligare 80 bilar upp till taket. Av dessa kör 36 om ”Rally RM Historic” medan övriga plockar poäng i BRC. Precis som i premiären på Söderslätt är intresset stort från GruppE-åkarna men där då A/B-förarna tråkigt nog tvingades avstå på grund av för många anmälda. Ändå ingen större skada skedd när hela klassen försvann och för dom blir årets cup bara över fem tävlingar istället för sex i övriga klasser. Totalt 21 ”Grupp E:are” kommer till Ryd och där Kinds Per Johansson/Timo Hinhala med Golf har ett litet övertag i form av seger i Anderslöv.

Foot: Tommy Svensson

Att BRC-premiären trots intensivt regnande natten före blev lyckad, är nog de allra flesta överens om. Så klart är då också Trelleborgs MK nöjda med sin insats och skickade därför ut följande tack.

Jag säger tack tillbaka, för ännu en trevlig dag i Jordberga.

*

En som också är tacksam är Dalbys Volvo 940 Grupp F-förare Ulrik Nilsson med Magnus Fogelberg i högerstolen. I lördags var paret en del av funktionärerna som ”Föråkare” och skötte detta utan anmärkning vad jag förstår. 

Foto. Nilsson R-Sport/Lars Svensson

Ulrik som tillhör ”fotfolket” i vår sport tillhör dock eliten när det gäller att informera och är flitig med sina mediamail. Här har många mycket snabbare/kändare förare  (hoppas du ursäktar Ulrik) mycket att lära. Den här gången skriver Ulrik. ”Kort rapport från i lördags!   Finfint väder & lagom framfart som förbil med ”ansvar för att kolla ”publiksäkerheten” på de tre SS som kördes 2 ggr.. Glädjande nog fungerade allt till belåtenhet & framför allt den nyrenoverade maskinen gav bättre vridmoment & generellt en härligt positiv känsla ! Nu ser vi fram mot årets första DM deltävling – Simrishamnsmixen på lördag med S&M & serviceplats i Hammenhög mitt emot Peugeot (vägen mot Vallby).Vi startar från Hammenhög strax före 12:00 med 56 på dörrarna. Vi är 11 startande i klassen & satsar på en pallplats!”.

Bra jobbat Ulrik!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *