Mäkinen tjänar hyggligt, Hyundai kastar inte in handduken, f.d Citroën-basen valde Skoda och Jessica slutade sexa i ”Motor-OS”!

Inte en helt fel affärsidé att starta ett rallyteam på VM-nivå i alla fall inte om det går lika bra som det gjort för Tommi Mäkinen. Tänker då inte enbart på att han och Toyota Gazzo Racing lotsat fram Ott Tänak till årets VM-titel utan än mer på att det även ger lite klirr i den Mäkinska plånboken. När den finska motsvarigheten till ”Taxeringskalendern” blev offentlig i dag stod Teamchef Mäkinen för en inkomst på 570 000 euro under 2018.

Foto: Tommy Svensson

Till detta kommer även inkomst från investeringar på 720 000 euro. Alltså tjänade Mäkinen själv runt elva-tolv miljoner svenska kronor under fjolåret. Att han för detta fick betala 42 procent i skatt kan man säkert överleva med, ändå sex-sju ”millar” över när staten fått sitt.

Blir allt tydligare att Hyundai är sugna att till nästa år att köra i nya WRC2 (årets WRC2 Pro) och detta med en delvis helt ny R5 i20. Andrea Adamo är absolut för en R5-satsning men det krävs att den blir lika proffsig som den i WRC, annars får det vara förklarar han för wrc.com.

För detta krävs ett visst stöd från köpare av vår R5-bil som en  del av budget för detta, förklarar Adamo.

Som jag tidigare berättat har Andreas Mikkelsen kört test med nya uppdaterade R5.an på fransk asfalt och nu är det Craig Breen som tagit över rollen. Planen är att man ska hinna tilläggshomologera nya versionen lagomt till 2020-premiären i Rallye Monte Carlo. Att man nu äntligen säger nog en del,  menar allvar med R5:an är att från ursprungligen tre personer som jobbade projektet är man idag uppe i 70 som är engagerade i Alzeanu. Nu utvecklas allt från motor till stötdämpare för att vara klart till den 1 januari 2020. Adamo är medveten om att de förare/team som redan köpt R5-i20 inte varit fullt nöjda med bilen. 

Vi måste visa att vi inte kastat in handduken utan jobbar mycket hårt för att göra bilen så bra som dom hade rätt att förvänta sig. Om inte lär snart våra konkurrenter uppvakta och erbjuda bilbyte…

Foto: Tommy Svensson

Onekligen låter detta intressant oc genast börjar det snurra i skallen vilka som skulle kunna tänkas bli bra ”säljare” i WRC2 för i20 R5. Första tanken är Andreas Mikkelsen som av allt att döma verkar bänkas 2020 om han överhuvudtaget finns med i Adamos WRC-trupp. Så klart ett stort steg bakåt för Andreas men om alla andra dörrar är stängda, så borde detta vara bättre än inget. Andra namn som skulle kunna länkas till projektet är Jari Huttunen som redan 2018 körde full WRC2- säsong med i20 R5, dock utan att göra något större intryck. 

Sedan finns där många andra R5-piloter som säkert skulle hugga av sig ena armen för att få en chans att åka WRC2 för Hyundai. Trots allt har bilen ändå lyckats vinna flera nationella mästerskap och kanske någon av dom som gjort så skulle kunna vara ämne för WRC-pallen? Tänker på namn som portugisen Bruno Magalhaes, snabbe sloveniern Rok Turk, från Rumänien väletablerade Simone Tempestini för att inte tala om WRC-meriterade Bryan Bouffier, alla känner de sig hemmastadda i koreanen.

Fotot: Henric Åkeson

Dessvärre poppar där inte upp någon skandinav som passar in på denna jobbannons. Den enda Hyundai som mig veterligen körts i den här delen av världen var den som dansken Jacob Madsen hyrde för några tävlingar under 2018. Men så klart finns där tänkbara namn även här uppe, Emil Bergkvist, Mattias Adielsson eller varför inte Tom Kristensson om man tänker blågult. I Norge finns namn som i år sporadiskt tävlande Eyvind Brynildsen, Steve Røkland eller Sindre Furuseth inga som inte skulle kunna fylla en Hyundai-stol mer än väl som jag ser det.  Nu har jag väldigt lite att säga till om i den här frågan utan Adamo lär lösa detta utan att fråga mig om goda råd…   

*

Missade igår att f.d Citroën-basen numera Rally Director hos FIA, Yves Matton var en av de som kämpade helgens leriga Rallye du Condroz-Hui. Dock inte med en Citroën som kanske varit mest troligt utan ”när Matton själv får välja blev det Skoda”. Faktiskt årets tredje Skoda-start för den 52 årige belgaren som i par med Antoine Podgorny slutade på 13:e plats totalt. 

Foto: privat

Annars är Matton en förare som gärna provar både olika bilar och olika kartläsare, till exempel har han även kört såväl C3 WRC som Porsche 911 under året som gått. Dessutom har han haft både sonen Clovis och dotter Elise i högerstolarna. Tillägga kan även och som ni säkert redan räknat ut, att karriären började 1987 med en Opel Manta GT/E. En bil hna behöll de första åren innan den byttes till ”Guds Gåvatill rallyvärlden”, Opel Manta 400. Var och varför det sedan gick så snett för Matton att han via Ford och till slut hamnade hos Citroën är lite oklart…

*

Foto: JA Bäckman

Det ville sig inte riktigt så som Jessica Bäckman ville när hon deltog i helgens FIA Motorsport GamesVallelunga i Italien. En bidragande orsak till detta var tidstillägg plus en krånglande servostyrning på hennes TCR-Hyundai. Ändå slutade Boden-tjejen som sexa totalt av de etablerade 20 TCR-åkarna från olika delar av jordklotet.

Detta var jag ändå nöjd med, dessutom var det en väldigt häftig tävling att få vara en del av, menade Jessica efteråt.

Foto: JA Bäckman

I tävlingen som inleddes med en bilparad genom Rom, blev Ryssland det land som fick ihop flest medaljörer. 

*  

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *