Evans het som aldrig förr, J-WRC anmälan öppen, hur många många svenskar?, ännu en R5 Polo till vår del av världen, Rallymöte i helgen och laddar Lindberg för NASCAR!

Mer och mer tyder nu på att Elfyn Evans kan vara en del av Toyota Gazoo Racing efter nyår. Senast att uppmärksamma detta är Autosport som enligt sina finska källor fått veta att vinnaren i Rally Wales GB 2017 suttit ner med Tommi Mäkinnen i Puuppola. Hur långt från en ”deal” för 2020 man är framgår inte, men enligt tidningen menar Mäkinen att det vore skam om en så duktig kille som Evans inte fick en chans i en vinnarbil. Från Cumbria och M-Sport kan dock skönjas en viss irritation över de finska locktonerna. Härifrån konstateras att man satsat så mycket pengar i Evans att man inte låter honom ”walk away” hur lätt som helst. Tvärtom verkar Malcolm Wilson och Richard Millener vilja blåsa till strid. 

Foto: Tommy Svensson

Visst är det lite märkligt att en förare som jag och många andra betraktar som en typisk ”B-lagslirare” i WRC helt plötsligt verkar vara hetast av dom alla. Nu är det ingen direkt nerklassning när jag menar att Evans är en B-lagsförare utan här hamnar merparten av dagens WRC-lirare. I A-laget ser jag egentligen bara tre, Ott Tänak, Thierry Neuville, Sebastien Ogier och så klart den enda utanför ”the big three”,  Sebastien Loeb. Resten av gänget brukar få nöja sig med att slåss om ”the best of the rest” och om alla stjärnor och månar står i rätt läge kan det till och med bli seger. Som det till exempel för Dani SordoSardinien där han snuvade den uppräknade trion på seger. 

Evans med sina 86 WRC-starter har bara en en seger, den på hemmaplan för två år sedan och till detta kan även läggas åtta pallplatser totalt. Trots allt inte så imponerande av Gwyndafs 30-årige son. Men uppenbarligen ser både Mäkinen och Wilson något som jag missar eftersom båda vill se honom i sina respektive bilar. Som jämförelse kan man ta Mads Østberg, visserligen två år äldre men samtidigt med 127 WRC-starter varav 18 pallplatser och  en seger.

Foto: Tommy Svensson

Eller varför inte kolla mot Andreas Mikkelsen som troligen är på väg ut i Hyundai-kylan, lika gammal som Evans men med 3 segrar, 25 pallplatser på 110 starter. Ändå är det Evans som är att betrakta som högvilt för tillfället, lite märkligt kan jag ändå tycka att det är.

Foto: Hyundai Motorsport

Om nu Evans flyttar menar insatta källor att hans WRC-Fiesta kommer att tas över av Hayden Paddon. Faktiskt den ende etablerade WRC-föraren (81 starter, en seger och åtta pallplatser) som idag är riktigt lös och ledig. En comeback hos Hyundai känns inte trolig utan här är det M-Sport han lär få lita på om där ska vara en hemmaförare på startlinjen när nu Nya Zeeland återfått WRC-status. Debuten med en på test skrotad Fiesta i Finland, var ett dyrbart streck i protokollet. Därför blev det inga fler tävlingar i WRC i år utan hösten inskränkte sig till start i Rally Wales GB och då i WRC2. Klart är dock att Paddon har massivt stöd på hemmafronten, bland annat märkligt nog från Hyundai-importören. Något som gör att han med all säkerhet kan pytsa in lite friska pund till lätt krisande M-Sport. Nu är det dock inte enbart Evans som det spekuleras i ska vara aktuell för bilbyte. Enligt okontrollerade uppgifter ska även Neuville ha synts i trakterna av Puuppola. Lite märkligt även detta då han enligt uppgift knappt visste till sig av glädje över att få Tänak som ny teamkompis. En uppgift som jag ställer mig mer än lite skeptisk till, två sheriffer i samma stad blir nog en för mycket… 

Foto: Tommy Svensson

Nu är anmälan öppen till Junior-WRC 2020 men än så länge har inga uppgifter sipprat ut om vilka som anmält intresse att köra. Ende svensk som klart deklarerat att J-WRC är det som gäller till nästa år är Pontus Lönnström. Han har dessutom redan gjort en träningstävling, Rally de Catalunya i Spanien för att känna på internationellt motstånd. Ett motstånd som Pontus tidigt och tämligen enkelt eliminerade och utan en förarglig understyrning med vidhängande vägräcke, hade det blivit succé direkt. 

Redan i början av sommaren förklarade Daniel Röjsel att även han hade planer på att använda J-WRC som språngbräda mot en internationell karriär. Dock har det varit lite tyst om ”Mas-djäveln” sedan dess, så hur VM-planerna fortskrider är lite oklart. 

Även Mattias Adielsson lär i en radiointervju har yttrat något om att han gärna ville försöka sig på att vinna Junior-VM innan han faller för åldersstrecket. Precis som Tom Kristensson blir han 29 år 2020 vilket också innebär sista året de båda kan köra bland juniorerna. Inte heller Tom har aviserat exakt vart karriären tar väg efter årets VM-silver, enda fingervisningen hittills är att hjälmen inte ska läggas på hyllan hemma i Hörby. 

Foto: M-Sport Poland

Med lite tur kan det alltså bli minst fyra svenska R2-Fiestor i J-WRC till nästa år. Då har jag ändå inte räknat med alla andra duktiga blågula juniorer som kanske i smyg jobbar för att kunna skicka in en anmälan till M-Sport Poland.

*

Foto: privat

I går landade vad jag vet den fjärde Volkswagen Polo R5 i vår del av världen. Tidigare finns två hos KMS Motorsport som körts av Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby. En står i garaget hos Petter Solberg med Oliver som chaufför och nu finns där även en dansk Polo. Det är Kristian Poulsen som hämtat hem en ”Skoda/Ford-killer” med avsikt att 2020 försvara sitt guld i  Danska Mästerskapet som han körde hem i par med Ole R Frederiksen. Medan Kristian växlar upp väljer brorsan Roland att tagga ner till nästa år och ska enbart köra utvalda tävlingar med sin nya Skoda. 

Mina pojkar kör mycket gokart och de kommer i första hand, förklarar Varbergsboende Roland i den motorsporttokiga familjen Poulsen.

Det är fantastiskt att vi nu är tre generationer som tävlar aktivt i motorsport!

*

På lördag är det dags för årliga Södra BF sammankomsten, ”Rallymöte för alla” i Hässleholm. Möte börjar klockan 09.00 och du som är intresserad skulle ha anmält detta till SGA Patrik Persson redan i lördags. Här ska diskuteras DM-serierna och vad som varit positivt och negativt i regelverket. En sak som inte verkar vara så populärt är seedningssystemet i RS. Årets DM-regler föreskriver detta,”Seedning: Skall vara seedat i förare klasser A,B,C i resp mästerskapsklass”.

Foto: Tommy Svensson

Inte nog med att inte alla arrangörer följt skrivningen utan istället kört efter eget huvud. Mer irriterande är de många omkörningar som blir fallet vid varvlopp där DM-reglerna följs och där då olika snabba förare ”seedas ihop”. Alltså kan en C-förare i en långsam bilklass få en A-förare i en snabb bil direkt efter sig, alla förstår då vad som händer. RS-åkarna i min klubb är också överens och menar istället att det enda som verkligen funkar ur säkerhetssynpunkt, men även ur rättvisevinkel är att totalseeda fältet. Visst kan det även då bli omkörningar men inte alls lika frekvent som med dagens regler. Få se om saken dyker upp på lördag och om det blir en ändring till det bättre…

*

Foto: Dan Lindberg

2017 körde Vankivas Mattias Lindberg hem segern i V8 Thunder Cars i en av Bryntesson Motorsport Ford Mustanger. Men det blev ingen uppföljning utan Mattias tog lite av time out från racingen. Nu verkar det dock vara grejor på gång och i dag befinner sig Mattias och pappa DanHockenheim för att testa för 2019 års mästarteam och med målet den europeiska NASCAR-serien. 

*

Med nästan exakt 24 timmar kvar tills anmälan stänger för Älmhult MK:s ungdomar och deras ”Silverratten” den 16 november fylls det på med namn i anmälningslistan. Nu är man upp i 43 ekipage men det krävs enligt inbjudan ytterligare 17 för att tävlingen ska genomföras. Med andra ord, få tummarna ur… 

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *