M-Sport stöttar Adielsson i SM-jakt, inställt i Vännäs, blir det WRC på Nordirland, VW Motorsport säger tack för kaffet, Rally Live med ”Uppesittarkväll”, Pirelli-Åberg funderar och lyft fram motorsporten genom din röst.

Bara erkänna, detta såg jag inte komma att Mattias Adielsson inleder samarbete direkt med modershuset i Cumbria, M-Sport och en SM-satsning för 2021. En helt ny Ford Fiesta Rally2 blir vapnet för att nå målet med ännu ett SM-guld till de sex tidigare

Riktigt roligt att få den här möjligheten, utbrister Mattias.

– Den skulle vi inte fått om vi inte under många år jobbat hårt och även underhållit alla de kontakter som vi skapat under åren. 

I år fick han med PTR-Skodan ge sig för GN Motorsports PG Andersson men nu återupptas kampen och då med PG i en likadan bil som den Mattias ska köra.

– Vi vet att Ford har en jättebra bil som är snabb och driftsäker och bilen kommer hem inom några dagar och då kan vi redan börja fixa med det sista.

M-Sports rallyboss Richard Millener menar att det är fantastiskt kul att välkomna Mattias som tidigare kört flera olika Fiesta R5 men aldrig så tätt inpå M-Sport.

  Varje tillverkare vill ha begåvade ungdomar bakom ratten på sina bilar, och det är precis vad vi har med Mattias. Han har bara deltagit i en handfull tävlingar under 2020, men resultaten talar för sig själva med en seger och två andraplatser, konstaterar Millener

Mattias är en vinnare och vi kommer göra vad vi kan för att ge honom och hans team allt stöd de behöver för att få se en Ford Fiesta Rally2 försvara guldet i det svenska mästerskapet i rally.

Mattias vet att tidigare Fiesta R5 passade hans lite aggressiva körstil och med denna och på nästan alla punkter förbättrade versionen, ser han framemot SM.

– Rally-SM ser ut att bli riktigt starkt och vi kommer att behöva göra vårt yttersta för att kunna vara med i toppen, hoppas den 29-årige göteborgaren.

Test med nya bilen som kommer att rulla på Michelindäck, är redan inplacerade och nu hoppas han och co-driver Andreas Johansson bara att Covid-19 börjar lugna ner sig och vädjar till alla.

  Vi hoppas att alla följer myndigheternas restriktioner så att smittspridningen minskar så vi snart får börja tävla igen!

*

Med Mattias vädjan på näthinnan känns det lite trist att behöva berätta att raden av inställda tävlingar fortsätter att byggas på. För Vännäs MK innebär det att tre tävlingar på raken ställs in, först Mullsjöcup med två tävlingar 16-17 januari och sedan premiären för Klassiska/Historiska Rallycupen den 6 februari Vännäs Plåtrally. Här är redan två tävlingar körda men då i år men vars resultat skulle räknas in i 21-serien och där rallyt i Vännäs skulle utgjort deltävling tre.

*

När jag läser brittiska rallysajter framgår det tydligt att landet är splittrat i frågan var deras WRC-tävling ska köras. Känns tämligen jämnt mellan gruppen som vill behålla rallyt i Wales och på grus mot mer progressiva krafter som vill se en flytt till asfalten på Nordirland. Rallyt har körts i Wales sedan 2002 men bland annat Prodrives Dave Richards vill hellre se att det flyttas runt i öriket. Till BBC förklaras detta.

– Vi vill hitta ett sätt som gör det möjligt att flytta runt i tre års cykler och då till helt olika delar av  vårt land.

Trots att kalendern för 2021 där ”UK” har en deltävling redan i augusti ,är det ännu inte klart var denna ska köras. Detta tas av vissa som intäkt för att Wales är borta och att Nordirland ersätter. Bland annat i Prodrive djupt involverade co-driver profilen Nicky Grist trycker på för en flytt.

Nordirland har en mycket skicklig promotor sedan många år och dom vill verkligen ha dit rallyt och allt som behövs är stöd från Belfast, menar Grist.

*

Om nio dagar stänger och låser Sven Smeets dörrarna till Volkswagen Motorsports lokaler i Hannover. Han kan då se tillbaka på en aldrig tidigare skådad succé i modern tid, när man på bara några få år byggde upp en verksamhet som sopade rent varhelst en VW-logga dök upp. Mest framgångsrikt  var trots allt rallybiten med fyra raka VM-guld för Polo WRC med Sebastien Ogiér bakom ratten. Men även delen av företaget som kallas ” Volkswagen Customers” byggde vidare på WRC-bilens framgång och bara i år har Polo GTI R5 och Golf GTI TCR plockat 170 pallplatser vilket gett 22 guld i olika nationella mästerskap. Än mer imponerande är att sedan Polon introducerades i slutet av 2018 har den och racing-Golfen kört in hela 270 segrar på cirka två år. Visst f-n är det trist att ”elnissarna” i Wolfsburg fått så här stor makt att man nu lägger ner hela rasket? I ett avskedsbrev tackar Sven Smeets alla som tävlat eller på annat sätt varit involverad i tävlande med Polo och Golf.

60 segrar detta komprimerade tävlingsår visar hur bra Volkswagen är i rally och racing, vi är stolta över att få dela detta ögonblick med er, förklarar Smeets.

Nu måste vi ta farväl av Volkswagen Motorsport GmbH men önskar alla våra förare och team lycka till i framtiden.

Även om nu byggandet av Polo och Golf för tävlingsändmaål är avslutat så lovar företaget att reservdelar ska finnas för lång tid framöver. Lite tårfyllt blir det när man så ser uppräkningen av alla VW-förare och deras framgångar under 2020. Allra först Oliver Solberg som vann ERC Juniors1 som avlöses av Rob Huff, vinnare av STCC TCR Scandinavia. Så klart nämns också Lestrup Racing som vann teammästerskapet i samma serie. I Danmark tog Jan Magnussen hand om segern i TCR Denmark.

*

Foto: Rally Live

Missa inte kvällens ”Uppesittarkväll” med Rally Live direkt från Borås med början klockan 18.00. Här bjuds det  enligt gänget bakom kvällen, ”intervjuer, återblickar, spännande avslöjanden och dåliga rim”. Kvällens studiotomtar är Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen. Jag kan även avslöja att Motorbloggaren finns med på ett hörn och detta cirka klockan 19.00. Kanske just då det är ett utmärkt tillfälle att gå ut med hunden, värma glögg eller ringa det där samtalet till svärmor…

*

Finns väl inte många branscher som inte känner av Corona och bland de som drabbats hårt, är alla som säljer tillbehör och utrustning för motorsport. Inga tävlingar innebär självklart akut brist på köpvilliga kunder och en av dessa drabbade är Anders Åberg i Önnestad med Apex.se. Han väljer att avsluta detta trista år med följande ord.”Hej igen mina vänner och kanske främst rallyvänner!

Jag skrev ett par rader i ämnet för några veckor sedan med en förhoppning om att läget skulle ha bättrats vid detta laget. Tyvärr var det rejäl eftersläpning på en del statistik och den positiva trend som jag förutspådde uteblev. Nu är smittspridningen hög och många kämpar för sin egen och sina näras hälsa. Hälsan är viktigast!

Foto: Tommy Svensson

Nu tycker jag att vi alla kämpar på och försöker hålla skutan flytande ett par månader till. Sedan hoppas jag att småtävlingarna drar igång som planerat i April och Rally-SM återstartar till sommaren vilket borde vara helt realistiskt med lite Vaccin och ”trötta virus”. En förutsättning för att sporter och evenemang som inte är smittfarliga ska komma igång så fort som möjligt är fortfarande att regeringen börjar skilja på ”äpple och päron” vilket jag verkligen hoppas händer snart. Att dra alla över samma kam brukar inte bli bra för någon utan dåligt för alla istället. Jag hoppas inte det är regeringens strategi = dåligt för alla. Själv kan jag väl inte annat än erkänna att situationen är tärande. Särskilt när ljusningen är några månader bort… 

Jag hoppas att vi, med regeringens fortsatta stöd, klarar oss så vi kan gå stärkta ur skiten till slut. Skam den som ger sig… eller hur?

Vill du stötta vår verksamhet råder jag dig att fynda i vår mellandagsrea (online, www.apex.se klicka på ”Adventskampanjer”). Så vänta inte med era inköp utan kom väl förberedd till säsongsstarten på grus/asfalt istället. De riktiga lågprisfynden gör man på nya www.ga1.se... här finns motorsportoutlet samt andra spännande produkter. Hittar du inget där nu så kom tillbaka i slutet på Januari, då utlovas mer välfyllda ”hyllor”.

God & Hjul & Gott Nytt Bilsportår (kan väl inte bli sämre va?)”.

*

I januari hålls traditionsenligt ”Nordöstra Skånes Idrottsgala” i Kristianstad där förtjänta utövare av idrott belönas för året som passerat. Men även människor i gruppen tränare, föreningar, eldsjälar med mera lyfts fram på galan. Tyvärr blir det den här gången  inte som vanligt, utan galan kommer att genomföras på något digitalt sätt precis som allt annat.

Foto: Tommy Svensson

Sjävklart domineras scenen av olika utövare med bollar eller puck men det har funnits undantag genom åren. I år har vi som tycker om motorsport chans att rösta fram kandidater från ” vår sport” och tänker främst på Tom Kristensson, Junior-Världsmästare i rally. Visserligen tävlar Tom för SMK Hörby men har av någon konstig anledning valt att bosätta sig i Hässleholms kommun. Med detta är han också fullvärdig kandidat till antingen utmärkelsen ”Idrottsprofilen” eller ”Stjärnskott”. Resultatraden tvåa i Rally-EM 2018, tvåa i Junior-VM Rally 2019 och så segern i år, en rad som i mina ögon klart överträffar allt annat som utförts av idrottare i nordostskåne. Men det finns även andra kandidater för samma kategorier och en är Kristianstad Kartingklubbs Viktor Gustavsson, 16 år som körde hem EM i karting för tunga klassen KZ2. Eller varför inte rösta på Viktors egen förening, Kristianstad Kartingklubb landskapsdelens enda klubb med både EM och VM-tävlingar i ryggen. Röstar gör du genom att mail till ”sporten@kristianstadsbladet.se” och märk mailet med ”Idrottsgalan”.Foto: Tommy Svensson

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *