Värmland kan ersättas med Finland, M-Sport ser -21 som mellanår, inget WRC3 för Tidemand , Timmy 2-hjulade, Norén fick co-driver stipendie och Kristensson satsar dubbelt!

Då pekar mycket på att det kan bli två WRC-tävlingar i Finland till nästa år och Rally Finland i juli är ju välbekant men kan nu också få sällskap av en ersättare till Rally Sweden. Kai Tarkiainen tävlingsledare för Rally Finland är inte främmande för att även köra en vintertävling i trakterna kring Rovaniemi och då troligen sista helgen i februari.

Vi är inte låsta till något datum utan kan vara flexibla, förklara ordföranden i AKK Sports Oy Jarmo Mahonen.

Beslut om Värmland ska ersättas i WRC-kalendern hoppas man ska bli klart i början av året och allt hänger sedan på hur Covid-19 utvecklas i norra Finland.

Jag vet att den regionala statliga förvaltningsmyndigheten i norra Finland kommer att göra sina egna rekommendationer för offentliga evenemang och sammankomster den 4 januari och framåt, berättar Mahonen.

Jag antar att det är klokt att lyssna på dem!

*

Nu ställer Covid-19 till nya problem vilka i rallyvärlden främst verkar drabba M-Sport Ford med sin bas i Cumbria. Inte bara misslyckandet att få till en fungerande Brexit är bekymmersamt för Malcolm Wilson och hans företag, nu spetsas det till med att att många länder stänger för in/utresande och gods från Storbritannien. Detta innebär att det kan bl problem för teamet att få till tester inför WRC-premiären i Rallye Monte Carlo. Wilson är också mycket kritisk till avsaknaden av avtal när nu landet lämnar EU.

Foto Tommy Svensson

Det känns inte som att vi kan fortsätta vår verksamhet exakt som tidigare, menade Wilson i en podcast.

Vill det sig riktig  illa så kan teamet bli hängande kvar hemma när starten går för Monte Carlo. Nu tar man dock detta ändå med viss ro då M-Sport Ford skruvat ner förväntningar på 2021 ett par snäpp. Ett exempel på detta är att ingen förare presenterats för nästa år. Esapekka Lappi är redan borta medan Teemu Sunninen fortsatt hyser hopp att få köra en Fiesta. Förutsättningen för honom är som vanligt att han åtminstone delvis, kan finansiera sin egen start. Som teamkamrat får sedan Sunninen en som kan stoppa in mycket euro i teamet. Wilson hymlar heller inte med att företaget har det tufft.

Det har varit ett mycket svårt år och vi tvingades avskeda flera personer som hade varit med oss länge. Vårt huvudmål 2021 är att hålla oss involverade och utvecklas till när situationen förbättras.

Att även nästa år blir ett mellanår framgår också.

Vi tänker redan på 2022, när de nya hybridbilarna kommer. Förhoppningsvis är vi då redo att möta utmaningarna!

*

I helgen presterades lite regeländringar från FIA rörande WRC. WRC2 och WRC3. Enbart riktiga nördar lär sätta sig in i allt i det digra regelverket, men några saker stannade även hos mig. Bland annat stängs dörren till WRC3 för förare som de senaste fem åren vunnit WRC2/3 från att köra i klassen. Inte heller förare som varit nominerad för poäng i Märkes-VM under samma tidslängd kan köra i de två ”Rally2-klasserna”. Därmed får Jari Huttunen ingen möjlighet att försvara in WRC3-seger från i år. Inte heller kan Pontus Tidemand, Jan Kopecky eller Mads Østberg sänka målsättningen för att köra i instegsklassen för Rally2-bilar. 

Foto: Tommy Svensson

*

I förra veckan kördes första gemensamma testerna i Spanien för  deltagarna i nya Extreme E inför starten i Saudi Arabien i mars. En som ville ta reda på exakt hur mycket som krävs innan elbilen välter, var Timmy Hansen. Med sin bil för Andretti-teamet lyckades han balansera exakt på gränsen för att sedan belåtet känna när alla fyra hjulen åter var på marken. Någon påpekade också.

Foto: Andretti

Kanske läge för Andretti United att fundera på om man även ska ha sätta sponsorloggor i botten på bilen?

*

Det blev Dennis Norén som utsågs till 2020-års co-driverstipendiat i ”Thomas Carlssons Minnesfond”. Juryn hos Katrineholms Mk fick i år in rekordmånga nomineringar innan man fastnade för Mjölby-boende Norén.

Foto: KMK

En kille som verkligen ”lever Rally”, som hela tiden jobbar hårt på att  förbättra sig och utveklas, både personligen och ihop med sin förare. En  mycket uppskattad, trevlig och jordnära person som är en tillgång till  vilket team som helst, förklarar KMK sitt val.

På sätt och vis är Dennis född in i rallysporten, där hans var far var Jocke  Längberg som så tragiskt och hastigt gick bort i början av september i år precis innan East Sweden Rally. Men där han också uppvisade en stor styrka och fixade att sitta med och genomföra hela tävlingen i co-driverstolen, likaså att vara fokuserad och genomföra SM-finalen dagen efter begravningen av sin far. Efter debuten i pappas bil 2012 har många förare fåt ta del av Dennis kompetens, till exempel Adam Carlsson, Samuel Gustavsson, Alexander Fogdeby och Jonna Eson Brådhe vilket innebar utlandsdebut i hop med Jonna.

 Vad kul, mycket hedrande och betyder mycket för mig och det jag brinner och satsar emot, förklarade en glad Dennis.

– Självklart är rutinerade killar på VM-nivå, Patrik Barth och Joakim Sjöberg, målet man strävar emot!

*

Som jag berättade redan i fredags har GN Motorsport sål sin första R5-Fiesta till Tomelillas Stefan Kristensson. För 2021 väntar ett intensivt år för Stefan som ska dubbla med att köra både Danska mästerskapet i rallycross med den Volvomatade Ford Escorten i Supernationella-klassen. Om sedan tid finnes blir det sprintar  med nya R5-Fiestan.

Foto: privat

Stefan ser även fram emot att visa upp båda bilarna på Svampabanan, dels under tredje deltävlingen i ”Danska Mästerskapet Rallycross” den 5-6 juni samt vid den klassiska Svampasprinten. 

– Skulle tiden räcka till är det inte omöjligt att jag också luftar någon kul bil på Svampafestivalen i Folkrace, avslutar Stefan. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 3

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *