Lyckad vintertest, PG på väg mot Rally Sweden och när Fiat ägde!
Trots mildvädret blev det en lyckad dag med vintertest på Hovdala om jag har förstått det hela rätt. Cirka tjugofem ekipage fanns på plats med Gullabos Mitsubishiåkare Joachim Carlström som mest långväga och kanske namnkunnigaste gäst.
Sträckorna höll förvånansvärt bra, även om det bitvis blev lite spårigt. Min brorson Dennis rapporterade via mobilen och han hade en lyckad dag som kombinerad åskådare/mekaniker. Var dessutom rejält svettig efter att allt bistånd till de olyckliga som tyckte snövallarna såg så inbjudande ut, att man ville testa hållfastheten både på dom och bilen.
Klubbkompisen i SMK Hörby Staffan Ahlström, var den som lyckades bäst med att kila fast 940:an stenhårt mellan vallarna. Efter den ”bärgningen” var Dennis mer än nöjd!
Nu tror jag på start för PG i Rally Sweden! Anledningen till min optimism är beskedet att Helmiastiftelsen gått in med ett bidrag på 200 000 kronor. Bakom stiftelsen står familjen Walfridsson från Torsby och motiveringen var enkel, enligt mellanbrodern Lars-Erik.
– P-G Andersson är en mycket duktig förare och i det läge han befinner sig i karriären är det viktigt för honom att kunna visa upp sig i Rally Sweden och ha möjlighet att kämpa i toppen med en konkurrenskraftig bil. Det är också viktigt för intresset kring Svenska Rallyt att ha en svensk som kör i WRC-klassen!
När jag läste detta var det inte utan att man fick lite vått i ögonvrån. När dessutom ”småsponsorer” runt om i landet verkar öppna plånboken ungefär som Uggla när han sjunger ”Kung i baren”, då finns det stort hopp…
Bröderna Walfridsson, Per-Inge, Lars-Erik och Stig-Olof lär inte behöva någon större presentation. Trion har bjudit på massor av god motorsport i nästan fyrtio år och att man ställer upp för PG är stort i mina ögon.
Första gången jag stötte på Per-Inge, eller ”PI” som han kallades allmänt, var i Värmland Runt 1971. Vi var tre killar hemifrån som bänkade oss i den enes nästan nya gröna Fiat 131 Special, satte kurs mot Karlstad och vårt då största sommarrally. Har för mig att Fiatägaren var mest pådrivande i det här spontana och hastigt påkomna projektet. Anledningen till hans entusiasm var att två Fiat 131 kördes i rallyt. Den ena var vinröd och rattades av hemmaåkaren Lars-Inge Fröderberg, medan den gröna kördes av Saabs före detta fabriksförare Håkan Lindberg. Fiatägaren var säket trött på vårt Saabtjat och när nu Fiat för en gång skull fanns med i rallyskogen, då ville han täppa till truten på oss och visa vilka bilar som ägde. Nu blev det inte så mycket med tilltäppandet, för jag är nästan helt säker på att bägge italienarna bröt…
Minns faktiskt ganska mycket från tävlingen, bland annat att PI tvingades bryta tidigt med sin Volvo Amazon. Ett rejält uppställ hann han åtminstone bjuda på innan kopplingen gav upp!
Detta var ett sidospår, men i familjen Walfridsson finns även Pernilla, PI:s dotter som är gift med Petter Solberg. Tänk om det osannolika händer att PG är snabbare än Petter och detta dessutom med stor hjälp av svärfar…