Lundells blogg om Schumacher, snö i Torsby, alternativ i Sandviken och ”Vinter-RS” i Eslöv!
I dagarna är det ett år sedan Michael Schumacher skadade sig så svårt i skidolyckan när han åkte off pist i djup snö mellan två pister på berget Saulire i franska Alperna. Fortfarande är det oklart i vilket skicka den flerfaldige F1-världsmästaren befinner sig i, vissa så kallade ”nära” källor menar att han är på bättringsvägen. Andra precis tvärtom, att Michael är mer ett kolli hemma i sitt hus. När Race of Champions kördes på Barbados samlades gänget för att hylla mästaren plus uppmaningen att kämpa på. Via Twitter kom den här bilden och med följande text.
– One year ago today we learned that F1 legend Michael Schumacher was seriously injured. We will keep on supporting you, Michael!
#GetWellSoon
#FollowYourDreams
Race of Champions”.
*
Har aldrig tillhört Ulf Lundells största fans, tvärtom haft lite svårt för den djupsinniga stockholmaren. Första steget mot en plats i min ”vita bok” tog Ulf när han blev skåning och flyttade till Österlen. Nu har han tagit steg två när en kollega på redaktionen tipsade om Ulfs blogg ”Badger´s drift” där han idag skriver om samma Schumacher som ROC-gänget hyllade. Nationalskalden skriver, ” För djävligt med Schumacher. Han kunde vara rejält jobbig på F1-banorna, speciellt mot slutet av sin karriär, men vilket öde att relativt sakta köra på sten i skidbacken och nu sitta i rullstol. F1 är inte min tv-sport längre sen man byggde fula bilar och bytte ut V8:orna mot 6:or som får bilarna att låta som trädgårdsgräsklippare. Nånting måste få vara värst och F1 är inte värst längre.”.
Att Lundell hade plats för motorsport i sin blogg/hjärta förvandlade honom med en enda gång från ??? till en ”bra kille” hos mig. Välkommen i gänget Ulf!
*
* Det ser bra ut inför premiären av VOC Mekonomen Rallys premiär med Sverige-Serien, Torsbys klassiska ”Finnskogsvalsen”. En tvådagars tävling den 17-18 januari och där banchefen Sven Täppers konstaterar att man aldrig tidigare haft bättre förhållanden i Värmland.
– Vi har den senaste tiden haft ordentlig kyla och en del snö. Det enda som saknas på önskelistan är något mer snö (vilket finns i väderprognosen de kommande dagarna) då kommer vägarna bli så perfekta som de kan bli.
– Vi kan också avslöja att de tävlande kommer få börja lördagsmorgon med ett riktigt kraftprov!
Bara att hålla med då första sträckan är tjugofem kilometer lång. Täppers fortsätter.
-Det gäller för både förare och kartläsare att vara alerta redan från start!
I dagsläget är det cirka 30 anmälda till tävlingen och bland dessa SMK Hörbys framtidslöfte Tom Kristensson i A-VOC med nya co-driver i form av Växjös Timmy Berntsson. Tom är laddad berättar han.
– Spänningen börjar ta vid i kroppen, det skall bli oerhört skoj att komma igång och köra igen. Lite detaljer kvar att fixa men än så länge verkar det som att allt skall gå att genomföra!
Rally Radio blir det också då Fryksdalens Radio kommer att sända under både lördagen och söndagen. Frekvensen för sändningen kommer att vara på 100,6 & 104,1.
Premiärarrangörerna till ”Svenskt Mästerskap i Rally” ( se SBF, jag försöker …), Sandvikens MK tar nu det säkra före det osäkra och jobbar med en ”reservbana” till sin Vinterpokalen i början av februari. Arrangören berättar.
– Sandvikens MK har sökt tillstånd för en alternativ bana i ett ”vintersäkrare” område längre norrut än ordinarie bansträckning, detta för att garantera att SM-premiären ska bli så bra som möjligt.
*
När vi ändå är inne på vinterväder är det kanske så att många förleds att tro att vinterrally inte förekommit i Skåne? Tokfel säger jag och den senaste (obs. inte sista) riktiga vintertävlingen tror jag var SMK Örkelljungas mini-rally i början av åttiotalet, tror till och med att det var 1981. Dock är den här bilden inte därifrån utan senare, mars 1985 då Eslövs MK körde RS-tävlingen ”Kanonen”. Vinterföre rådde, mest vid sidan av vägen men bitvis var det riktigt halkigt även på proven. Vann ”vinter -RS:en” gjorde Ingvar Thuresson från Halmstad och sätt er nu ner, tvåa blev Anders ”Snövit” Hasselgren 1,8 sekund bak. Som trea slutade en annan Hörbyförare Stig Kristiansson men ”rejält” avhängd, skilde nästan tio sekunder mellan Stig och Ingvar. Behöver jag berätta att topptrion körde Opel, de två första Kadett 2,0E medan Stig hade Ascona B.
*
Hur det gick för min klubbkompis Christer Håkansson har jag ingen aning i den väl använda ”Nationella Shell-lackade 142:an”. På bilden ser det ut att gå ”on the limit” vilket ofta var fallet när ”Krabba” gasade på. Kan även tillägga att det var i denna Volvo med Krabba som förare som jag gjorde (hoppas jag!) min sista insats som kartläsare i ”skarpt läge”. Detta skedde i TV-Svängen och kan faktist ha varit samma år som bilden togs. Som profeten säger, ”Den Gud älskar låter han solen lysa över”, på fjärde eller femte sträckan Puus-sträckan var det i iallafall, rasade växellådan och jag kunde på skakiga men hela ben kliva ur DGS 504. Tror inte föraren håller med om det här om Gud och solen, minns jag inte helt fel var Krabba riktigt förbannad. Jag spelade med och låtsades vara lika arg över att rallyt var över, men…
*
Inför WRC-premiären Rally Monte Carlo, har fransmännen fattat galoppen och börjat skylta om. När gör Trafikverket samma sak i Värmland?
*
Lovar ska inte hänga upp mig mer på statistiken över antalet besökare på Motorbloggen när detta är skrivet. Webbansvarige Taner Caliskan har lagt ner stort jobb för att få allt rätt, då känns det lite taskigt att inte använda siffrorna. Under 2014 hade Motorbloggen totalt 99 599 unika besökare vilket gav 181 314 sidvisningar. Som jämförelse så hade Fotbollsbloggen 57406 unika gäster och 126 127 visningar, alltså fortfarande runt hälften av Motorbloggens besökssiffror. Du undrar kanske hur det gick för Handbollsbloggen? Gillar inte att sparka på den som redan ligger ner…
*
Om jag tyckte att det var coolt med Lars-Johan Ingesson och Sebastien Loeb samtidigt i Twitter-flödet, vad var då detta?