Tänkvärt från Ola S., nästan Opel, Östen/Mats klara för Rally Sweden, finaste gåvan och Gott Nytt 2015

Så här på årets sista dag är det verkligen lugnt på motorsportfronten. Hittade på FB en nyårshälsning från Ola Strömberg till sina drygt tretusen i gruppen ”Rädda svensk rallysport” och där jag klippte ett par stycken som jag tycker är väl värda att sprida även utanför FB-gruppen (hoppas det är OK Ola?).
Ola skriver, det handlar bland annat om det allt högre tempot i rallyskogen,” Vill vi VERKLIGEN att det ska gå fortare och fortare i rallyskogen? På arenasporterna anpassar man banorna där efter och bygger ut säkerheten fortlöpande. På många ställen i t.o.m F1 så innebär ett misstag och en avåkning precis som Mattias Ekström säger, bara att föraren styr tillbaka på banan igen med en gäspning. Så är det inte i rally.
Som jag ser det idag så går det bara fortare och fortare i skogen. Med en fyrhjulsdriven R5:a åker man idag ifrån det mesta, förutom några sena 2L WRC samt dagens. R5:orna kommer sannolikt att gradvis ersätta de fyrhjulsdrivna grN-bilarna. Vilka går fortast? Snart får vi se R3 bilar som kommer att åka jämnt eller fortare än de snabbaste GrH ekipagen. Är det verkligen detta vi strävar efter? Att det ska gå fortare i skogen. Självklart säger några, vi tävlar ju!! Jo visst ska vi tävla!! Det gör man i F1 åxå. Men det är nog hög tid att vi ”gör några ränder i däcken” eller vidtar några åtgärder. Säkerhet bygger inte bara på skydd. Den bygger även på andra faktorer.
Har ni sett fjäderbenen på en R3a eller R5a? Med dem kan man mer eller mindre köra över diken utan att det gör någonting. Att det får konsekvenser VAR man kan köra förstår väl alla. Jag tror DÄCKEN är nyckeln till mycket. Dels -som flertalet påpekat- så är det en väldigt stor kostnad för de aktiva, dels förstör de tveklöst vägarna och dels är de förutsättningen för att extremt motorstarka bilar skall kunna utnyttjas. DÄCKEN tror jag är nyckeln till mycket om vi vill värna och vårda vår rallysport. Sett både ur arrangörernas och de aktivas ögon (Elit och SM tycker jag vi kan lämna därhän?). Det är enligt mej EN detalj som kan få ner farterna en aning istället för att de ska öka.
En annan är det faktum att enligt den knapphändiga statistik som finns att tillgå så har ”geningsolyckorna” ökat. Alltså man genar med sin bil kanske för att andra bilar redan gjort det, den bottnar och studsar upp över vägen och ner på andra sidan. Det går att minska om arrangörerna lägger ut mer balar i innerkant. Tror ni det är någon arrangör som ser fram emot det? En annan möjlighet att påverka det faktumet är att man tar bort uttrycket ”Sten Inner” i arrangörsnoterna. Det bör i viss mån minska chansningarna. Eller fler onotade tävlingar? ”Sämre” däck är även här en faktor som skulle påverka”.”
Det är inte alltid jag och Ola är överens men och detta är viktigt, i grunden har vi samma mål att skapa så bra/billiga/roliga,rättvisa förutsättningar som möjligt för att rally även i framtiden ska kunna leva. I ovanstående text från den gamle Saab/Opelåkaren har jag inga som helst avvikande synpunkter. Förresten, vem kan ha det om man samtidigt ställer upp på våra grundkriterier ” bra/billiga/roliga/rättvisa”…

*
BloggJonassonOm du nu vill köra rally men inte Opel, samtidigt inser du att detta ändå är det mest optimala, vad väljer du då? Jo, då gör man som Göran och Björn Jonasson i Växjö, bygger en urhäftig Vauxhall Chevette ”so close to an Opel you can get” som engelsmannen säger. Eriksson Motorsport håller nu på med genomgång av ”vad man kör 2015” och där hittade jag följande rapport från Jonasson Historic Rallyteam. ” 2015 blir ett år med ny bil och mycket nytt att lära sig. Vi planerar att börja tävla med vår nybyggda Vauxhall Chevette HSR i den historiska klassen!”
– Till våren hoppas vi kunna testa bilen i några tävlingar för att lära oss bilen och ställa in den så gott det går efter Görans körsätt och tycke. Självklart lockar sommarens höjdpunkt Midnattssolsrallyt, men vi planerar även att göra några äventyr ute i Europa säger Björn Jonasson och fortsätter.
– Framför allt ska vi ha jäkligt roligt, och bjuda på en och annan sladd!
Björn är co-driver i bilen, förutom om det krockar med SM tävlingar då han bemannar högerstolen hos Erik Telehagen. Men handlar det om ett nybygge eller har ni köpt en färdig bil?
– Bilen har varit rallybil i England tidigare, men man kan säga att den är som nybyggd. Var enda detalj på bilen är ny eller renoverad av oss – bilen har varit nedplockad och ordentlig genomgången!
Det är ju roligt med en bil som inte alla andra har, avslutar Björn!”

*
Har ett speciellt minne när ursnabbe storrökande finnen Pentti Airikkala en av ursprungsförarna i ”The Flying finns” körde en likadan Vauxhall i Svenska Rallyt 1978. På en av sträckorna längst bort från Karlstad, smällkallt och mörkt stod jag och mina närmaste som tämligen gles publik. Vi fick förmånen att studera både Pennti och Vauxhallen närmare då han bröt framför våra ”skospsissar”. Som sagt det var kallt och som den äkta finne han var, loppet var kört så att säga tackade varken han eller kartläsaren nej till en varm kopp kaffe. Som sagt ”retired” så när det även erbjöds ”spets på kaffet” nickade båda i kapp. Pennti dog i september 2009, 64 år gammal. Ett litet sidospår…

*
Fortfarande trögt i WRC-delen vad gäller Rally Sweden, desto mer fart i den historiska delen. Senast att anmäla sig är välkände smålandsfamiljen far och son Svensson, Sune respektive Christoffer. Har jag inte missuppfattat helt så sammanfaller rallyt med Sunes 65-års dag och vad är då mer passande än att fira detta i hytten på en Appendix K 240?
BloggÖsten kopia 2 Östen Andersson, eslövs mKNågra år äldre är pappan till Asfaltkungen Mats Andersson från Eslöv, Östen som firar 73 års dagen i mars. Precis som i år ställer man upp med samma FYF-V4:a som Östen körde i TV-Svängen 1970 (bilden) och även nu med Mats i högerstolen. Förhoppningsvis kan paret Andersson hålla bilen på hjulen ”all the way” den här gången.

*
En kompis reagerade på detta med att Ulf Lundell skrivit om Michael Schumacher på sin blogg, något han aldrig trott vara möjligt.
Lundell och Motorsport no way, menade kompisen.
Men vem vet, kanske är detta början på nya tider. Så här till nyår brukar man få önska sig något och om jag nu får sväva ut lite så drömmer jag om dagen när MP:s Karin Svensson Smith och Åsa Romson ställer sig upp i plenissalen och kräver.
Opel Sverige, ta nu ansvar precis som vi gjort med decemberuppgörelsen. Se till att Emil Bergkvist får en Opel Adam R2 och kan köra ”Svenskt Mästerskap i rally 2015”!

*
Finns olika sätt att visa hur stort och varmt hjärta som klappar innanför tröjan. Du kan skänka pengar till olika cancerstiftelser, ha fadderbarn i Afrika, betala lite hundkäk till Hundstallet i Stockholm eller kanske bara kasta en guldtia i tiggarens kopp utanför Konsum. Frågan är dock om inte Lars ”Presidenten” Servin ändå gjort det allra finaste? Lars har skänkt bort något till mig som jag vet han själv hyste extremt starkt habegär efter. BloggKapitänSamtidigt förstod han hur glad jag skulle bli när han lämnade över Bilsport Classics kalender för 2015 med bild på en läcker Opel Kapitän från 1958. BloggPlädHur kan jag återgälda detta, kanske min favoritpläd med inbroderat Volvo 244 skulle vara en lämplig motgåva. Får fundera, stort tack Lars och Gott Nytt År.

*
F-n också, nu missade jag TV12:s halvtimmes långa rapport från ”publikfesten” Volvo Ocean Race som började 13.30. Får väl trösta mig med att detta var avsnitt tolv och att det ändå återstår 27 program innan ”segel-gänget” når målet i Göteborg.

*
I går var vi en liten tapper skara som jobbade på tidningen som inte fattat detta med klämdagar, semestrar och annat rackarspel för att få extra långledigt. Samtidigt med bildjobben kämpade jag med ackrediteringen till Rally Sweden som snart måste vara inskickat. För att passera nålsögat, trots 39 raka rallyn i CW:et, krävs att pappersexercisen är korrekt och då även en av chefredaktören underskriven ansökningsblankett. Så när denne gjorde ett oväntat ”drive thru” på redaktionen blev jag glad och frågade oskyldigt.
Jobbar du?
TF-Nyhetschef Mikael Hallquist tog passningen på volley och avlossade ett stenhårt otagbart skott rätt upp i krysset.
Nej Jörgen jobbar inte, han är chefredaktör!
En av årets bästa investeringar på tidningen är både utbildning i HLR och att ”Hjärtstartare” placerats ut. Nu behövdes inget av detta som tur var användas på chefredaktör Svensson, ända bäst att tänka  ”prepare for the worst, hope for the best”…

*
Med detta önskar jag er alla ett riktigt got slut och Gott Nytt 2015.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *