Lugnt både i WRC och Rally-DM medan SBF äntligen satsar på funktionärerna genom Funktionärslandslaget!

I dag har där inte hänt ett skit av vikt på motorsportfronten, verkligen riktig silly season i allt från WRC till Rally-DM. Inte ens i Forumet på Motorsport i Värmland är där något ”drag under galoscherna”. Både ”nya Grupp H” och framtida Grupp E verkar ha klingat av och då är där inte mycket för en stackars motorbloggare att skriva om. Därför känns det bra att plocka upp den gamla stötestenen funktionärer igen.
För några dagar sedan sjösatte SBF sin funktionärssatsning med namnet ”Funktionärslandslaget” och alla grepp i den här frågan är positiva. Ska onekligen bli spännande att se vad som kommer ut rent konkret av idén som från början kom från ordförande KåGe Schildt och som lanserades uppe i Luleå. Den möttes av en enhällig Förbundsstämma vilket torde innebära att man börjar få upp ögonen för problemet.
– Det här är ett nytt grepp att stödja våra unga funktionärer och ge dem en bra start på sin funktionärskarriär. Vi ser att behovet av att utbildade unga funktionärer är stort i hela landet,  säger Elisabeth Eriksson, ledamot i Förbundsstyrelsen.
Satsningen vänder sig främst till ungdomar och de fem som har blivit uttagna kommer att få utbildning inom olika områden som är viktiga i funktionärsarbetet. Det kommer inte bara vara teori utan de kommer även att arbeta vid större tävlingar. All utbildning skräddarsys efter den enskilda deltagaren och studieplaner upprättas för var och en, allt enligt Eriksson.
– Det är viktigt att ungdomarna får en blandning av teori och praktik, för att utvecklas som funktionär, avslutar Elisabeth Eriksson.
De fem som valts ut är Anna Öbrand, Lycksele MK, Beatrice Åberg, Finnskoga MK, Lina Zetterström, SMK Sala, Roger Grannas, Härjedalens AK och Viktor Ranggren, Hyllinge MS.
Nu är det så klart långt ifrån ett beslut uppe i Luleå till att ”Knäckebröhults MK” kan börja arrangera funktionärskurser till ”alla” nya krafter som vill komma in i sporten via den här billigare bakvägen än att köpa en WRC-Fiesta. Någonstans måste man börja och då är detta ett bra sätt men det krävs mer, mycket mer för att fylla alla vakanser när nu fyrtio och femtio-talisterna hellre väljer tv-soffan än att stå ute i rallyskogen. Det allra viktigaste tror jag ändå är att behålla de befintliga funktionärerna och för att göra detta måste det bli både enklare, roligare och mer uppskattat att vara funktionär.
När jag började i sporten i slutet av sextiotalet hette regelboken ”Råd och regler” och jag ger mig f-n på att det mesta som stod skrivet där har ungefär samma lydelse i årets digitaliserade upplaga. I rallysporten är ”så har vi alltid gjort” nästan ett mantra som plockas fram så fort förenklingar av regelverket förs på tal. Nu ska jag inte gå in på allt, men kan t.ex någon förklara för mig varför det är så oerhört viktigt att en specialsträcka är fullbemannad tre timmar före första tävlande? Tänk den stackare som står vägvakt på en raksträcka inne i en mörk granskog i tre timmar innan första bil passerar. Sedan tar tävlingen lika lång tid och så med lite otur får killen eller tjejen vänta ytterligare en timme efter sista bil innan det är dags att åka hem.
Istället borde det räcka med att sträckchefen finns i starten i god tid för att snacka med domare och annat löst folk som passerar. TK-Cheferna i båda ändar ska så klart även finnas på plats, medan resten av bemanningen skulle finnas på sina poster timmen före första bil. Vet själv folk som numera vägrar hjälpa till på grund av all väntetid, kanske något att tänka på? Eller är det ” så har vi alltid gjort” som gäller för evigt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *