Lotus nya rallybil gör premiär i Monte-Carlo Rallyt men i vilken klass?

Läste i Auto Motor & Sport att Lotus har gjort rallybil av sportvagnen Exige S. Premiär för rallyversionen R-GT blir redan i WRC-premiären, Monte Carlo-Rallyt om drygt fjorton dagar. Utvecklingen har gått rekordsnabbt och efter Monte väntar sedan VM-deltävlingarna San Remo och Korsika. Dock är jag lite konfunderad över i vilken klass Lotusen ska köras. Med sin 3,5 liters sexa med kompressor får jag inte alls ihop det med VM-klasserna. Kanske Lotusen går in i Grupp H, vad vet jag…
Annars är det självklart kul med ett ”nytt” märke i rallyskogen, fast nytt och nytt? Senast Lotus fanns med var på åttiotalet när Sunbeam Talbot-teamet använde Lotus som utvecklare av sin rallybil. En bil som bland annat kördes i SM av Stig Blomqvist och Gunnar Fagerlind som kanske någon minns. Annars är det väl genom Ford Cortina Lotus som märket fått sin högsta status i rallysammanhang.
Envigen mellan STCC och TTA fortsätter och i mina ögon är det fortfarande oavgjort. När Thomas Engström och Honda deklarerar att man väljer STCC kontrar TTA med att Daniel Roos som körde Swedish GT i år, är klar för dom. Vilken ”bil/team” som Daniel ska köra för är dock inte klart. Enligt Sundsvalls Tidning har han två ”olika märken” att välja mellan, olika…
I NWT läser jag att före detta VM-åkaren Daniel Carlsson uttalar sig om alkolås och hans åsikt är glasklar.
– Allt som har med alkolås att göra är bra, det är det enda som stoppar folk från att köra onyktra.
Daniel bör ju veta som åkte fast sommaren 2008 med 0,79 promille i blodet. En dumhet som av allt att döma ändade en internationell rallykarriär. All heder åt Daniel som tog sitt straff och nu verkar för att det ska införas alkolås i nya bilar. Han konstaterar också.
– Människan är i grund och botten jävlig dum. Varför måste det till lagar för att förhindra rattonykterhet? Och varför måste det vara lag på bilbälte, hjälmtvång etcetera, när vi redan vet om att det räddar liv?
Kunde inte sagt det bättre själv!
Snackade idag med Kräbblebodaexpressen Hans Johansson som förbereder rallypremiären i Bergslagsrallyt. I kväll skulle den nyrenoverade motorn i 240.an och sedan är det bara att vänta på att vintern ska koppla greppet om Hällefors. Fast det ser lite vanskligt ut just nu plusgrader, snö och minus på söndag, sedan minus fram till onsdag och tyvärr, plus från torsdag…
Nåväl konstaterade Hans då får vi väl vänta till Rally Uppsala men lite tävlingsmil både i kroppen och bilen hade inte skadat före SM-premiären.

3 svar på “Lotus nya rallybil gör premiär i Monte-Carlo Rallyt men i vilken klass?

  1. Om jag inte har helt fel för mig så finns det en ”GT-klass” i VM-tävlingarna Där bilar går som lotusen, Porsche GT3 och Nissan 350z in. Skulle kunna bli en kul klass om den blir populär.

    Tyvärr lär vi aldrig få se såna bilar i Sverige då våra regler förbjuder dessa bilar men tillåter Volvos med båtmotorer,toyotor ihopplockade av alla möjliga modeller och oplar med förvuxna motorer…

    1. Hej.
      Som vanligt lite mer påläst än Motorbloggaren, måste vara ärlig och säga att denna klass har jag noll koll på.
      Annars har du ju rätt i våra många gånger märkliga hemsnickrade regler och då menar jag inte bara ”båtmotorer”. Är jag inte helt fel på det har även VOC andra regler utomlands, vilket är märkligt då det är en helsvensk klass från början. T.ex i Danmark är 850-modellen godkänd och så även här hemma på bana. Tyska VOC:are slipper inredning med mera vilket är mer än märkligt i mina ögon.
      Gott slut
      Tommy

      1. Nationella regler och undantag kommer nog alltid att behövas, dock gillar jag inte när bilar som är FIA-homologerade och kan köras i internationella tävlingar verkar vara förbjudna här. Jag skriver verkar eftersom jag inte vet säkert… Kanske är det så att de går i nån nationell klass i de länder där de körs.

        Jag har också svårt att acceptera logiken i att förbjuda fabrisktillverkade bilar som BMW M3 m.fl. när man sedan tillåter att andra bilar får stoppa i motorer de aldrig byggts med.
        R-GT heter iaf klassen som Lotusen går in i. 

        Gott nytt rallyår!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *