Loeb vill inte vara favorit, VW stannar i WRC till 2019, Mads Ö. snabb, Tom K. omskriven och Theorin krasch!
På torsdag drar WRC 2015 igång med Rally Monte Carlo och dubble världsmästare Sebastien Ogier får ursäkta, men störst intresse knyts den här gången till sjufaldige Monte-vinnaren Sebastien Loeb. Trots att Loeb har fokus på WTCC även i år rycker det i rallytarmen och bästa sättet att lindra klådan kom han fram till, var att köra rally igen. Klokt kan jag tycka för visst är detta något alla rallyfans ser framemot, en kamp på lika villkor mellan Ogier och Loeb. Tråkigt att säga, men resten av gänget blir i det här sammanhanget mer statister…
Nu vill dock den niofaldiga världsmästaren sänka favorittrycket och berättar för Autosport att ”the return to WRC” inte blivit riktigt lika okomplicerad som han trodde. Till hans lilla tvivel bidrar säkert de tuffa förhållanden som råder i tävlingsområdet där rejält med snö och tjock is, växlas med snustorr asfalt. Knappast idealiska förhållanden för en comeback även om han menar att ”känslan” kommit mer och mer för varje testmil han avverkat med sin DS3 WRC. Loeb avslöjar även att comebacken kunde skett tidigare om Citroénbossen Yves Matton fått som han ville.
– Citroén föreslog att jag skulle köra Rally France i höstas, men till slut visade det sig vara omöjligt, berättar Loeb.
– Nu kör vi Monte Carlo istället som har många sträckor i Frankrike, härlig atmosfär och massor av supportrar.
På frågan om han är kapabel till en åttonde seger väljer Loeb att ligga lågt.
– Ambitionen är som vanligt att göra det bästa jag kan även om jag varit borta från WRC i ett helt år.
– Gäller att ”do the best that I can and prepare as well as possible.”…
Mitt tips är att ”the best that I can” räcker länge och jag funderar som bäst på kommande WRC-tippning. Var placerar man Loeb, etta eller tvåa?
*
När Jost Capito rykte av ”presenningen” från nya WRC-Polon i förra veckan lämnade han samtidigt den bästa presenten till WRC och alla rallyälskare världen över. Capito lovade.
– Volkswagen stannar i WRC minst till och med säsongen 2019!
– Vårt mål var att vinna det tredje året vi var med i WRC vilket skulle vara kommande säsong, berättade Capito.
Nu blev det ju braksuccé direkt och i år handlar det istället om att knipa VM-titeln för tredje året i rad. Capito är dock ödmjuk och menar att det kan svänga snabbt i den här sporten.
– Krascher eller tekniska problem men även att konkurrenterna utvecklar sina bilar gör att vi kan se framemot en spännande säsong!
Någon utökning av antalet bilar i teamet blir det av allt att döma inte, de tre som finns är tillräckligt menar Capito.
– De planer vi hade på ett ”juniorteam” är inte aktuella, det finns helt enkelt för få talanger som är villiga att offra det som krävs för att nå WRC-toppen, var VW-bossens tuffa åsikt.
Är du sugen p å att köpa loss en begagnad WRC-Polo kan du skrinlägga detta, inga bilar säljs berättade Capito.
– Vi vill ha full kontroll på våra grejor, därför är det bättre att de står och samlar damm…
*
I fjol slutade italienaren Lorenzo Bertelli trea i WRC2 med sin ”militärgröna R5-Fiesta”. I år var planerna att fortsätta i samma klass men att även samtidigt lägga mer tid på familjeföretaget Prada (just det, den exklusiva modekedjan) en tuff kombo kan man tycka. Hur det sedan blev så att R5:an byttes mot en WRC-Fiesta och fullsatsning i WRC istället har jag inte lyckats förstå. Häromdagen presenterade han utseendet på nya WRC-bilen inför Monte Carlo och snyggt, tveksamt? Matt militärgrönt med lite gula inslag tillhör väl inte seriens snyggaste design!
*
På Twitter kom bild på Mads Östberg när han snackar med det franska ”Gendarmeriet” efter ”speeding” i samband med ”reccen”. Känns ändå positivt att Mads håller farten uppe…
*
Uppriktigt sagt förstår jag inte varför man gör som MK Ratten och har en ”öppen klass” som sedan inte ingår i själva tävlingen? Nu menar många att Tidemand inte alls vann Finnskogsvalsen trots att han var snabbast utan det gjorde istället smålänningen Joachim Carlström med sin Grupp N Mitsubishi. Är det konstigt att vanligt folk har svårt att hänga med i vår sport, är det inte alla konstiga klasser det tävlas i så är det resultatlistorna som inte visar segraren? Så ska det inte vara menar jag, den som kört snabbast är automatiskt tävlingsvinnare. Om inte, ska där inte finnas varken tävlingsnummer eller officiell tidtagning på ekipagen som kör i ”hitte på-klasser”!
*
Var så klart helt förblindad av Tom Kristenssons VOC-bragd uppe i Torsby så jag missade helt att Östmarks Arne Rådström blev totaltvåa bak Carlström och snabbaste 2WD-åkare dessutom med en Appendix K-240. I fjol hade Rådström en tuff kamp med Petter Solberg i Rally Sweden Historic där till slut Forden var vassare. Nu vill Volvoåkaren ha revansch om en månad och helt omöjligt är det inte att han kan få det. Nu handikappades Solberg av att åka onotat med sonen Oliver till höger men i nästa månad byter Oliver plats med mamma Pernilla och då är det ett helt annat läge.
*
På tal om Tom så gav segern eko i den värmländska lokalpressen där Värmlands Folkblad skrev,” Anmärkningsvärt är att det blev skånsk seger i Volvo Original Cup för A-förare genom Tom Kristensson från SMK Hörby. Han gick en sekundfajt mot Thomas Lahti från Boden. Endast tre sekunder skiljde herrarna åt.
– Vägarna är smalare i norr vilket gör att det bara finns ett spår att åka i. Här i Värmland så kan man välja spår vilket ställde till det för Lahti på första sträckan, säger Sven Täppers.”.
Om det nu ställde till det med smala vägar för inbiten snövan norrbottning, vad säger man då om Tom som hade en enda futtig vintertävling i bagaget innan han startade färden från Hörby mot Torsby?
*
Läste någonstans att där var 44 anmälda till tvsända SM Vinter Rally-Sprint från Örebro om knappt två veckor. Märkligt, när jag så kollar anmälningslistan via ”Motorsport i Värmland” finns där exakt halva antalet namn???
Nåväl en enda skåning finns med i den listan och det är Hässleholms Johan Green som med Stefan Ahl i högerstolen ska göra ett försök att ta SM-medalj i 2WD med den blå Golfen.
I 4WD är det Jerker Axelsson som bär favorittrycket och en som vill lätta på detta är STCC-åkaren Richard Göranson. Örebroaren gör rally come back efter två års frånvaro från rallyskogen med en R5-Fiesta.
– Jag har verkligen saknat att köra rally och nu ska jag göra det en kilometer från mitt föräldrahem. Jag har inte tävlat i min hemstad Örebro på 20 år, så den här tävlingen blir speciell, säger Richard.
Till sin hjälp i bilen får Richard den rutinerade co-drivern Emil Axelsson.
*
Helgen som gick var en intensiv test/träningshelg för många rallyförare och bland dessa jättelöftet Markus Theorin, Skillingaryds MK. Markus och co-driver Henrik Söderkvist var i Malung med sin vassa R2-Citroén för att känna på snö och is, men det blev till att känna på även andra betydligt hårdare grejor. På Facebook skriver Henrik,” Hemma efter att fått uppleva baksidan med rally!! På test med Markus Theorin i Malung var jag med om den värsta kraschen i min karriär!! Att vi båda ”bara” känner oss lite stela kan vi tacka säkerhet i bil samt den personliga utrustningen för!! Stort Tack till alla som hjälpte oss på plats och alla ni som hört av er och undrat hur vi mår We will be back!!”. Efter att ha sett bilder på den lilla Cittran förstår jag att besättningen vill tacka burbyggaren, helt klart en ruskig smäll!
*
Mer efterdyningar av den parkerade Kadetten/DKW:n, fotografen Ingvar Sjögren skriver,” Kul att Roland Löwgren hörde av sig om bilden. När bilden togs bodde jag i Bollnäs. Det var meningen att två specialprov skulle köras i Bollnäs i en “stenkross”. Det var ett område där man samlat sten mm efter tunnelbygge. Specialproven ströks då vägen inte lämpades för bilkörning. När man körde norrut fick man köra igenom specialprovet utan tidtagning men när man vände söderut slapp man köra på den dåliga vägen och förarna fick lite extra paus vid tidskontrollen och då tog jag fotot.
Hälsningar Ingvar Sjögren”.