Tom K./Timmy chockade i Värmland, Tidemand genrepade starkt med WRC-Fiestan, lite DKW och Colin kränkt…

BloggTomVem hade kunnat tro att kampen skulle stå mellan Norrbotten och Skåne när VOC Mekonomen Rally drog igång Sverige-Serien med MK Rattens Finnskogsvalsen? Men så blev fallet och det blev en jättefajt främst mellan min klubbkompis Tom Kristensson, SMK Hörby och Thomas Lathi, NMS Boden. Visserligen vann Lathi lördagsdelen till slut efter en nästan ofattbar tid på sista sträckan och kunde passera skåningen med 3,8 sekunder. Tom och resten av toppgänget fick här däng med runt 13-15 sekunder, där har det gått undan i Boden-940:an…
På söndagen startade en heltaggad Tom om med splitternya kartläsaren Timmy Berntsson, Växjö i högerstolen. Nitade direkt till lördagens vinnare med nästan femton sekunder och söndagens tvåa Erik Karlström, Skillingaryd med runt åtta sekunder. Sedan var som man säger, saken klar och i mål var Tom och Timmy 3,8 före Karlström medan Lathi var 6,8 efter.
Tom summerade själv helgen, ”Summering efter helgen. 2:a på lördagen i VOC totalt och 1:a i VOC totalt på söndagen. Dessuom 1:a totalt båda dagarna. Var även 9:a totalt i hela tävlingen.
Tack Timmy Berntsson för en fullkomligt lysande inledning i högerstolen. Och tack Victor Hansen och Marcus Lindström för service-hjälpen. Nu blir det en Kanonresa hem som inte kommer bli speciellt jobbig.”.

*
Kanske lite väl tidigt att börja snacka om årets bragd men jag gör det ändå. Att som 23-årig skåning utan rutin på snö åka upp till vrålsnabba sträckor i nordvärmland och piska upp konkurrenterna är som jag ser det så nära en bragd man kan komma.
På tal om sträckorna så räknade en kompis ut snitthastigheten för Tom i 940:an under lördagens fyra sträckor, drygt 95km/t snittade man. Då snackar vi ”slö” VOC:are, vågar bara inte räkna på totalsegrare Tidemands snitt med WRC-Fiestan

*
Bäst i B-VOC blev Fredrik Eckhardt, Eskilstuna före Per Allo, Katrineholm. Bland C-förarna var Östmarks Dennis Rådström snabbast före hemmaföraren André Nygren. Här fanns ytterligare en skåning som gjorde bra i från sig även han från Hörby, Christian Juhlin med Kristianstadskartisen Micke Holmgren. En total åttonde plats i klassen efter två dagars tuff vinterkörning behöver de verkligen inte skämmas för…

*
BloggPontusPontus Tidemand och Patrik Barth stod som förväntat i en klass för sig med Tätab-Fiestan. Totaltvåan Mattias Jirvelius var hela fem minuter efter segeraspiranterna till WRC2 i Rally Sweden.
Trea i ”Öppna Klassen” och enda med 2WD här var Mattias Adielsson i nya R2-Peugeoten. Värdemätaren för göteborgaren bestod mer av att vara bästa 2WD totalt och detta blev han med råge, tre minuter före unge Daniel Röjsel med Opel Corsan. Röjsel vann däremot A2WD före Emil Karlsson, Hällefors. Trots allt inte illa att med en Volvo 940 bara ta stryk med 54 sekunder av en bil konstruerad i Rüsselsheim!
I Appendix K var värmlänningen Arne Rådström i en helt egen klass med den röda 240:an (eller är den orange?). Etablerade fortåkaren Ola Axelsson fick se sig slagen med hela 1.40. Far och son Solberg, Petter och Oliver tog det lite lugnare körde dessutom onotat och slutade trea, sju sekunder bak Axelsson.

*
BloggBrynhildsenDet blev svensk seger i premiären av Norska Mästerskapet, SigdalsrallytEyvind Brynhildsen vann med RRC-Fiestan och i sin högerstol har han svenske Co-drivern Anders Fredriksson. Redan på första sträckan åkte ett av toppekipagen av, Frank Tore Larsen tappade där tid som omöjliggjorde seger.
Nu vann Brynhildsen 43,9 sekunder före Anders Gröndal i nya Citroén DS3 och Trond Lyseng trea totalt och 1,22 bakom ledaren, då i en WRC-Ford Focus som inte ingår i NM. Frank Tore Larsen kom femma totalt trots tidstappet på första sträckan.
Bara 41 bilar nådde målet och bland de som försvann var hårdsatsande Steve Rökland. En sten i ett dike knäckte hjulupphängningen och samma öde att bryta premiären, rönte även Sindre Furuseth och Miriam Aasli.

*
I morgon startar ”reccen” till WRC-premiären Rally Monte Carlo. Har iår följt förberedelserna därifrån både via mejl/Twitter och att Sebastien Loeb/Daniel Elena är taggade till tusen är uppenbart. Loeb har varit flitig på Twitter och rapporterat om det mesta inför come backen. Idag skriver han att redan längtar till starten och lägger till vad han haft som kvällslektyr, noterna från 2013, ”Last Pace Note from Elena, ”right, 150, 8, tightens, 130 plus plus’ followed by ’voila’”…
Frågan är om det blir Loeb eller Ogier som skriker ut ”Voila” nästa söndag…

*
Även om M-Sport inte haft de riktigt stora framgångarna i WRC på ett tag så hindrar detta inte från att de bygger ut sin anläggning i Cumbria med runt 230 miljoner kronor. Ett helt nytt utvecklingscenter på 108 000 kvadratmeter fick i fredags klartecken från byggnadsnämnde. Målet är att allt ska stå klart 2016, berättar Malcolm Wilson. Samtidigt slår han fast att bygget inte kommer att innebära några problem för M-Sports arbete med WRC och Bentley i långloppsracingen. Bara att konstatera att även om Wilson för tillfället kanske inte bygger världens bästa rallybilar, så är han en dj-el när det kommer till business…

*
Lions samlar in granar i Knislinge, Åke Mellnert och Per Stureson.1985 vann Knislingebon Per Stureson föregångaren till tyska DTM med sin vita Volvo 240 Turbo. Nu trettio år senare är Per engagerad i Lions Club i Östra Göinge och i lördags körde han runt för att samla in uttjänta julgranar hemma i Knislinge. Som det kan gå…

*
Bland det roligaste som finns med att skriva Motorbloggen är när det ger ”ringar på vattnet” som häromdagen när jag visade bilden på Kadetten och DKW:n. Direkt kom där återkoppling från Benkt Anderson, ” Hej!
En av Motorbloggens  stora förtjänster är dess mångfald. Stort som smått. Från Hörby till Monte Carlo. Från VOC till WRC. Dåtid och nutid. Som nu i fredagens upplaga med bilden från Midnattssolsrallyt 1964. Då är jag strax i tankarna hos Philipsons Bil I Linköping, där jag vid denna tid skruvade på bl.a. DKW Junior. Någon vidare rallybil var den ju inte, men  fint att se en Junior 800 på bild.
Mitt märke var dock SAAB som på sextiotalet var en bättre rallybil än t. ex. Opel. I en SAAB 96 startade och avslutade jag också min rallykarriär, som blev kort, mycket kort. Efter SS1 på Linköpings MS T- tävling  ”Vintersvängen” 1966 var den över. Varför det blev så är som det brukar heta, en helt annan historia.
Nostalgi är trevligt, i lagom portioner. Men nu ser jag fram mot årets Rally-VM och hoppas att den för närvarande snyggaste rallybilen börjar vinna igen. (Att det är Ford Fiesta är ganska givet).
Hälsningar Benkt Anderson”.
Hade inte mer än läst detta förrän det plingade igen i mejlkorgen och även den här gången handlade det om samma bild, ”Hej Tommy.
Jag läser Aktuell Motorsport varje dag och den 16/1 fredag läste jag din blogg och blev glatt överraskad när jag kan läsa om mig själv som fabriksförare 1964.  Det var det sista Midnattssols rallyt som kördes på sommaren. Eftersom fotografen är från Uppsala så kan bilden vara från Vattholma sträckan. Hälsa till fotografen Ingvar Sjögren.
Hälsningar Roland  Löwgren”.

*
BloggLindBlir nästa lite rörd och för att ytterligare spä på detta med ringar på vattnet så visar jag en bild från besiktningen inför en TV-Sväng i slutet av sextiotalet. Det är Stefan Lind lite med ryggen mot fotografen då SMK Hörby numera aktiv i Hässleholms MK med både App. K-Cooper och Grupp H Toyota, som skriver autografer. Bilen Stefan körde var just en våldsamt uppskrämd DKW Junior, ljusgul till färgen har jag för mig. Stefans ”entourage” är brorsan Lars (numera boende i Tollarp) och Paddel-entusiasten Tommy Andersson, då Höör nu Båstad. Hur det gick för Stefan minns jag inte, men troligen bröt han. Tvåtaktsmotor i trimmat skick var som alla vet inga under av pålitlighet!

*
BloggSödraI lördags hade Södra BF sin årliga Konferens Syd i Åhus med tillhörande prisutdelning i de olika distrikts mästerskapen samt utdelning av speciella utmärkelser som, ÅRETS UNGA LEDARE : Oscar Olsson, SMK Helsingborg, ÅRETS UNGDOM: Oscar Hansen, Laholms MK (folkrace), ÅRETS LEDARE: Rebecca Sjöstedt, Kristianstads FolkraceClub (folkrace), ÅRETS FUNKTIONÄR: Teknikergruppen Södra (bestående av: Gert Andersson, Torgny Johansson, Ingvar Svensson, Jan-Åke Jönsson, Per-Åke Ljung, Bo Skånhed), ÅRETS KLUBB: Trelleborgs MK, ÅRETS COMEBACK: Adam Flamholc, SRIF (dragracing), HEDERSOMNÄMNANDE: Hästveda FRC (för kreativ miljöinsats), Douglas Lundberg, KS Klippan (karting), Niklas Lilja Hyllinge MS (racing), ÅRETS BILSPORTTJEJ: Marie Löthman, Rocks MK (offroad), ÅRETS BILSPORTMAN: Felix Rosenqvist, KAK Motorsport (racing), SPECIAL AWARD: Stig & Margaretha Sjöberg.
Nu har jag inte full koll på alla mottagarna men man kan säkert utgå från att alla är extremt välförtjänta av utmärkelserna. Dock vill jag speciellt peka ut Årets Funktionär som gick till Södras Teknikergrupp, utan er hade rallysporten kapsejsat. Utbringar på eget bevåg ett trefaldig skånskt levee för gruppen och hoppas att distriktets aktiva förstår och uppskattar vilket kanonjobb gruppen gör på våra tävlingar, tack!

*
BloggColinAvslutar med att ”rallylabradoren” Colin är minst sagt förbannad trots att han och hans klan ännu ett år utsetts till ”Sveriges populäraste hundras”. Allt borde alltså varit frid och fröjd, Colin skulle ha njutit av framgången om det nu inte varit för ”landets samvete” Expressen/Kvällsposten. I fredags hängde man på hundtåget, gjorde ett helt uppslag och på allra största bilden så klart en Labrador. Eller det borde ha varit en Labrador och inte den Golden Retriever som istället satt och flinade uppe i högra hörnet i tidningen. BloggGoldenColin blev så klart kränkt över tilltaget men inte så mycket över att man inte kunde skilja på raserna. Nej det är den här vanliga smygdiskrimineringen som är värst menade Colin.
Bara för att de allra flesta Labradorer är svarta borde vi inte få kränkas hur som helst, nu satte tidningen in en vit Golden, så dj-la typiskt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *