Loeb tog nionde WRC-segern i Tyskland, krasch för SSRC-tvåan i Vimmerby.

Nionde segern blev det för Sebastien Loeb och Daniel Elena i ADAC Rally Deutschland och detta helt utan dramatik för fransmännen. Dramatiken låter man istället konkurrenterna sköta och den här gången skedde den mesta av den varan på Arena Panzerplatte som kördes två gånger. Första rundan var det Solberg och Neuville av toppåkarna som ”made drama” och blev kvar. När man återkom för ett nytt nappatag med betongen och ”hinkelsteinarna” menande tydligen Tänak och Sordo, kan dom så kan vi och så blev de också kvar på sträckan.
Sista sträckan med bonuspoäng gick även den till Loeb med Hirvonen som tvåa och kallen Sebastien Ogier i Super 2000 Skodan som trea. Men fattar jag det rätt så fick OS-medaljören Nasser Al Attiyia, fyra på ”kraftsträckan” sista bonuspoängen för dessa tilldelas väl bara WRC-åkarna?
Nu vann alltså Loeb, med Latvalla som tvåa, Hirvonen trea och Mads Östberg på fjärde plats. Chris Atkinson förvaltade förtroendet från Motorsport Italia väl och körde in som femma med Minin. Sedan att bli sexa som Ogier med en Super 2000-bil är respekt och han kommer att bli livsfarlig i nya WRC-Polon till nästa år.
Pontus Tidemand fick ihop drivaxlarna på Fiestan och kämpade på, självklart utan varje form av chans på topplacering. Slutade sexa av de åtta som kom i mål och ligger nu femma i tabellen. Leder gör helgens vinnare Elfyn Evans på 98 poäng före Brendan Reeves på 63. Pontus har fått ihop 49 poäng men har faktiskt bara fjorton poäng upp till Reeves, inte omöjligt med lite flyt…
I Kina gick det riktigt bra för Patrik Sandell och Maria Andersson även om det inte blev seger i Rally Beijing. Tio sekunder snabbare var David Higgins och detta skyllde Patrik på tokigt däcksval första dagen.
– Vi är otroligt nöjda med den här tävlingen, allt har fungerat grymt bra i bilen, hade vi inte haft ”felvallade skidor” under lördagen hade vi nog klivit högst upp på prispallen denna gång, men det är en del utav sporten, avslutar Patrik med ett leende.
Nästa tävling för paret är först i oktober och då möter man även PG Andersson då den ingår i Asia Pacific Mästerskapet förutom i KM (Kinesiska Mästerskapet).
Gjorde en helt och totalt ovetenskaplig koll på de brutna i Vimmerby och det var runt tjugo ekipage. Av dessa var där fem-sex stycken som bröt efter avåkningar och tvåa av dessa har jag full koll på. Det man undrar är till hur stor del noternas beskaffenhet har varit orsaken till avåkningarna? Mina två avåkningar, Ola Wingrens tämligen milda och Björn Jonssons jättesmäll med Grupp E Golfen kan man nog inte skylla på noterna, eller…

Stackars Björn som är med i toppstriden i Sydsvenska Rallycupen för honom slutade det redan på första sträckan när bromspedalen gick i botten på Grupp E Golfen. Tvärstopp mot träd är ingen bra medicin för rallybilar och Golfen utgjorde inget undantag. Björn och Chrisoffer Svensson i högerstolen fick senare åka till sjukhus, han själv med smärtor i rygg och nacke medan ”Chrille” hade ont i bröstet, allt enligt rapport från Björn själv. Nu hoppas vi på snabb bättring och att båda snart är tillbaka på banan igen.
STCC-gänget är i Danmark och åker på Jyllandsringen. Ett race är avklarat och det blev hemmaseger genom Michel Nykjaer som tog sin fjärde seger för året. Tvåa slutade Johan Kristoffersson medan Johan Stureson gled in som femma.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *