Loeb snabbast uppför Pikes Peak, tretton år sedan Arvika-Per gjorde samma resa plus lite mer om VOC-dekaler!

Vem blir förvånad över att niofaldige WRC-vinnaren Sebastien Loeb satte bästa tid uppför de knappa två milen till Pikes Peak när man i lördags öppnade ”the track” för första officiella testet. Loeb gjorde ingen besviken, inte heller sig själv.
– Vi är redan nära gränsen på flera ställen och allt som behöver göras är lite små justeringar innan vi är klara för ”The Big Day”!
Peugoet Sport chefen Bruno Famin var självklart nöjd med både Loeb och den speciellt utvecklade Peugeot 208 T16 med sin 875 hästar.
– Bilen är väl utsorterad och detta trots vårt tuffa program med bara fyra månaders byggtid…
BloggEklundVill minnas att Per Eklund byggde sin vinnar-Saab på kortare tid och dessutom med betydligt mindre resurser hemma i Arvika, så vad gnäller du för Bruno?
Tänk det är tretton år i år sedan Per vann klassen Pikes Peak Open Challenge för första gången med hembygget Saab 9 3 Viggen för att två år senare upprepa triumfen. Medan Loebs ingenjörsstab har lyckats få ut ut 875 hästar fixade ”Trollspeed-pöjkera” bara 850 i Saaben. Vilket imponerar mest…

*
Vill du uppleva rally på nära håll och samtidigt göra en insats? Då ska du ta kontakt med Preben Jensen som nu vädjar om fler funktionärer till ”DM3-löbet” (Danska Mästerskapet) Ecoteck Rally Himmerland som avgörs i helgen som kommer i trakterna kring Horsens på östra Jylland.
Vi saknar fortfarande funktionärer till sträckorna 6/9, Bröndum, konstaterar Preben.
Är du sugen att kolla asfaltrally på aboslut närmaste håll kontakta Preben, preben@webjep.dk

*
En ny parameter dök upp i ”Dekaldebatten” hos VOC-Mekonomen. I slutinstruktioerna till helgens ESAB-Rally i Laxå skriver arrangören, ”Arrangören avser att utnyttja sin reklamplats enligt RY 4.1T, där reklamdekal för Svenska Rallycupen skall placeras högst upp i vita rutan på dörren (och siffror under denna dekal). Ingen annan reklam får förekomma i denna yta som till 100% disponeras av arrangören, i förekommande fall skall annan reklam klistras över.”.
Skapar onekligen en delikat sistuation för VOC-åkarna, om man följer reglementet och General-Franssons anvisningar blir det frontalkrock med arrangörens krav. Just skrivningen ”100% disponeras av arrangören” borde vara svår att komma runt för VOC-ledningen, eller…

*
Fick idag två mejl om ämnet HANS/Hybrid, det första var ganska enkelt att förstå.
– Sluta skriv ditt dj-la dravel om sådant du inte begriper. Hybryd är klart överlägset så försök få in det i din tjocka skalle!!!!!!
Jag fattar Ronny ????, du gillar Hybrid va?
I nästa som var lite mer nyanserat skriver Niclas.
Om jag förstått allt rätt, när jag läst lite om hybrid/hans. Hans skyddet tillverkas på licens av ett flertal tillverkare. Hybrid skyddet har bara en tillverkare och verkar förbli så.
Har dom då ”fel” sponsor är det troligtvis ett HANSskydd som gäller ett tag till.
Har även läst info från återförsäljaren (Simpson Sverige) av hybrid/hans att skyddet i USA kontrolleras vart 5e år av tillverkaren och får ett nytt godkännande. Samt att det är mkt troligt att FIA även kommer att införa detta. Har fått ett mail att detta var bara dumheter från en representant hos SBF, men när jag hänvisade till infon på Simpsons sida fick jag inget svar.”.

*
Vist är det kul med fler tjejer inom motorsporten. Senast att ansluta sig till gänget är jämtländskan Emelie Moe som kliver in Renault Clio Cup till tävlingen i Göteborg den 27-29 juni.
Kartingtjejen Moe gjorde redan i fjol ett inhopp i Clio Cup JTCC. Det skedde självklart hemma i Östersund.
– Jag blev inkastad i den tävlingen, säger hon och skrattar.
– På tisdag fick jag reda på att jag skulle köra och på fredag satt jag i bilen.
Då hade Moe bara hunnit provköra bilen i en kvart.
Med tanke på det är jag nöjd med min insats. Jag sänkte mina varvtider hela tiden och lärde mig mycket, berättar hon.

*
På tal om detta, har ni tänkt på att STCC:s supportklasser domineras av förare från nordostskåne. Jens Edman leder V8 Thunder Cars samma sak med Ola Nilsson i Porsce Carerra Cup Scandinavia. Mattias Lindberg trillade ner till tredje plats i Clio Cup efter räckessmällen på Solvalla men lär inte ge sig i första taget. Seger är det enda som räknas i slutändan för Mattias.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *