Loeb snabbast inför WRC Wales Rally GB, Novikov försökte impa på tjejen och vad kör Mattis i Ekratten?

Idag var det dags för den viktiga shake down-sträckan som avgör i vilken ordning förarna får lov att välja startposition i WRC Wales Rally GB och gissa vem som var snabbast? En riktig lågoddsare, Sebastien Loeb så klart, men bara med några futtiga hundradelar före Petter Solberg. Då hör det till saken att Loeb fick köra med torrt underlag medan en kraftig regnskur drog fram över Swindon i samma ögonblick som Petter släppte kopplingen på Fiestan.
Tredje snabbast var Miko Hirvonen med den stora överraskningen Thierry Neuville tätt bakom. På femte plats slutade fjolårsvinnaren Jari-Matti Latvalla som närstan verkade nöjd med att inte behöva välja startposition först, vilket sker på fredagsmorgonen.
– Oerhört svårt att veta var man ska starta och detta på grund av det opålitliga vädret, menade Latvalla.
– Unnar Sebastien det nöjet och hade jag varit i hans skor hade jag satsat på att gå ut i mitten, blir kanske inte helt perfekt men blir å andra sidan heller ingen katastrof!
För Citroén som team är helgen i Wales närmast ” a walk in the park” man behöver bara ytterligare sex poäng för att vinna Märkes-VM-titeln för åttonde gången i sträck och detta verkar inte vara någon övermäktig uppgift om man ser till dagens resultat. Om det mot all förmodan skulle skita sig i helgen så är där ytterligare tävlingar kvar att ta poängen. Hur som helst Yves Matton och hans ”vinkel-grabbar/tjejer” kan redan lägga champagnen på kylning den kommer att korkas upp innan säsongen är slut!
Matton är så full av tillförsikt att han redan före start deklarerat att inga ”stallorders” kommer att delas ut.
– Sebastien and Miko are free to fight, slår han fast.
Ett snabbt tips.
1. Petter Solberg Ford
2. Jari-Matti Latvalla Ford
3. Miko Hirvonen Citroén
4. Sebastien Loeb Citroén
5. Mads Östberg Ford
Svälj detta!
En som fick en riktigt usel start var det ryska löftet Evgeni Novikov och vet inte om det var den gamla grejen med att ”impa på tjejen i bilen hur dj-la fort jag kan köra” som spelade in? Novikovs ordinarie lots, Denis Giraduet är fortfarande inte kry efter Finlandsäventyret och hans vikarie som åkte i Tyskland hade ”förhinder” i helgen. Budet gick då till Henning Solbergs co-driver 37-åriga österrikiskan Ilka Minor som även åkt med landsmannen Manfred Stohl.
– Det kan jag säga dig direkt Evgeni, efter femton år i WRC krävs det mer för att skrämma henne, än hopp med fullt påslag med efterföljande landning som sliter loss det mesta i framändan på bilen, mycket mer…
Formel 1 har sorg, detta sedan legendariske läkaren Sid Walker avlidit 84 år gammal. Under mer än tjugo år jobbade han mer än heltid för att förbättra säkerheten i sporten. Ett arbete som var mycket framgångsrikt och många är de F1-förare som sannolikt kan tacka Dr Walker för att de fortfarande är i livet. Han slutade jobba för inte så länge sedan, säsongen 2004 var den sista där han hade hela ansvaret för allt som rörde den medicinska delen av F1.


I veckan har Kristianstads kartinglöfte Niklas Olofsson för första gången provat att åka ”riktig” racerbil och detta i form av en bil till Renault Clio Cup. Testkörningen skedde på Ring Knutstorp och den utföll till belåtenhet. Niklas var snabbast av alla ”testförarna”.
– Jag har aldrig kört på en stor bana tidigare, men det blev ett par hyfsat snabba varvtider till slut, berättar Niklas.
Frågan är nu om detta blir sista säsongen med karten och att Renaulten väntar runt hörnet?
-Helt klart ett intressant alternativ, men det krävs en helt annan budget, menar ”Nico”.
Just nu laddar han för fullt inför lördagens prestige tävling Göteborgs
-2011 blev jag femma och siktet är ordentligt inställt på en av pallplatserna!
För några minuter sedan stängde anmälan till DM och SSRC-finalen Ekratten i regi av Asarums MS. För mig är 117 anmälda en klar besvikelse, detta är ju årets höjdpunkt på landet bästa rallyvägar och så bara lite över hundra startande. Fattar inget om jag ska vara helt ärlig?
Bland de sista var Åke Jacobsson och Stoffe Nilsson som kommer att göra upp om totalsegern. Två andra ”sölkorvar” med Enterknappen var två av TV-Svängens olycksfåglar, Mattis Olsson och Kjell Fransson. Mattis är anmäld utan bil och om man ska tro vad han sa i lördagskväll i Hörby så är det definitivt inte Toyotan som kommer att rulla på Blekingsesträckorna nästa lördag.
Fransson kommer dock med 940:an även om ”resan” över kallhygget på sträcka två måste ha satt spår. I dag var jag och kollade ”the crime scene” och fattar inget. På de första fem-sex hundra meterna av sträckan, kanonfin väg där inga avåkningar tidigare skett, blir där nu tre. Vägen och omgivningarna är samma som i fjol så vad är det som gör att plötsligt tre rutinerade och erfarna rallyåkare plötsligt får för sig att det är mycket bättre vid sidan av vägen? Någon som vet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *