Loeb snabb i nya ”vassare” DS3 WRC, Östberg kör ”gamla” bilen, Theorin berättar om kraschen och 96-årig kartläsare!
Det är inte bara på DM-nivå som det kan strula med tidtagningen i rally samma sak kan hända i WRC vilket Automobile Club de Monaco fick erfara i går. När det var dags för shake down blev det lite hur som helst med tiderna och ett tag var nye Fordåkaren Ott Tänak överraskande snabbast. Men detta rättades till, när man väl fick ordning på klockorna var det och bli inte överraskad, Sebastien Loeb som satte snabbaste tid. Stackars Tänak fick se sin tid försämras med nio sekunder vilket gav en total 13:e plats. Skilde inte mycket mellan Loeb och teamkompisen Kris Meeke, fyra tiondelar. Därefter följde Sebastien Ogier och Andreas Mikkelsen medan Fordduon Robert Kubica, Elfyn Evans var lite mer än en lång br…..it efter. Mads Östberg körde till sig sjunde bästa tid medan Latvala överraskade negativt med blott elfte tid, mörkar han formen eller?
*
Ola Floene kommenterade sent i går kväll mitt tips inför Monte Carlo där jag har Ola och Andreas Mikkelsen som trea.
”Hei….det var hyggelig å bli nominert som 3..)) vi blir takktiske her nede. Slik det ser ut nå og værraporter. som kommer inn..så kan alt skje her nede…. Bare vi kommer i gang OK første 3 løpene….så blir det bra….))) hvem vet…kansje du,,,,)) ola”.
*
När man ser bilden från målet på kvällens första sträcka förstår man att det kommer att bli ”a tricky race”. Kvällens väderleksrapport säger, ” SS1, 30 cms of snow overnight but road is clear and wet. Will ice up later.”. Själv har jag problem att välja däck mellan DMACK och Hankook på RS-tävlingarna vågar då inte tänka på hur det är att välja när sträckan består av en kombination med torr/blöt asfalt och decimeter tjock snö med isfläckar. Håller med Ola ”kan alt skje her nede…”!
*
Spekulerade igår om Loeb vs. Ogier och menade då att Polo WRC:n fortfarande är världens bästa rallybil även om konkurenterna kanske utvecklats sedan förra säsongen. Men med Loeb och Meekes shake down tider så kanske jag har helt fel, årets Cittra är kanske jämbördig med Polon? Något som stärker den teorin är att Jonas Kruse, SVT:s expertkommentator skrev på FB efter ”nerskakningen”. ”Citroëns nya motor låter grym (Loeb och Meek har den),VW, Latvala såg lite osäker ut. Tuffare utseende på bilen. Hyundai, ser bra ut, även deras motor låter bättre. Ford, mogen körning av ”juniorerna”.
’
WRC:s nya startordning ( mästerskapsledaren startar först dag ett och två) gillas inte av Sebastien Ogier som menar att man straffas när man leder mästerskapet.
– Det blir svårt om man får en bra start på mästerskapet, då straffas den föraren resten av säsongen, menar Ogier.
På slutet av intervjun i Autosport är han dock ense med temachefen Jost Capito som gillar nya startordningen.
– Till slut måste det ändå bli så att bästa föraren i bästa bilen vinner!
*
Mads Östberg får inte chansen att prova om där är stor skillnad på DS3 WRC årgång 2014 mot 2015, bara två nya bilar finns och de är vikta för Loeb och Meeke. Däremot har Mads med Jonas Andersson i högerstolen samma inställningar på sin bil som Loeb. På plats i Monte Carlo är som vanligt, Värmlands Folkblad (gissa om jag är avundsjuk som missar rallyt i år?) och de har snackat med Mads.
– I fjol var det en slump, jag testade mig fram och mina inställningar visade sig vara samma som Loebs. I år testade vi också på varsitt håll och det fanns bara en skillnad på bilarna – men det ändrade han på shakedown så nu har vi identiska inställningar igen, säger Mads.
Han tänker lyssna extra noga på ”Maestro” Loeb när det gäller de viktiga däckvalen.
– Jag ska givetvis utnyttja erfarenheten både i teamet och hos Loeb. Det är kul att jobba tillsammans med honom, jag suger i mig så mycket det är möjligt.
På frågan hur det känns att köra den gamla bilen, svarar Mads diplomatiskt.
– Just i det här rallyt gör det kanske inte så stor skillnad, det ska gå att göra bra resultat ändå.
Även Mads har synpunkter på startordningen och tänker närmast på Rally Sweden.
– Egentligen vill jag inte bli bättre än femma här så att jag får en bra startposition i Sverige. Det är en ny strategi, säger Mads.
– Det räcker med tre centimeter nysnö så avgörs tävlingen. Jag skämtar inte när jag säger att vi tänker på Sverige redan nu. Det är otroligt viktigt tävling för mig!
*
I dag öppnade Stockholm Lifestyle Motor Show på Älvsjömässan. Mattias Adielsson finns på plats med R2-Peugeoten under hela mässan.
– Det är alltid roligt att vara med på en mässa. Det är ett bra sätt att komma nära alla som är intresserade av rally. Vi brukar ju bara fara förbi i hög fart på specialsträckorna. Här kommer det finnas tid för att prata med alla och visa vår bil, säger Mattias Adielsson.
*
Det som skulle bli en sista finslipning uppe i Sälen inför SM-premiären för Markus Theorin höll istället på att sluta md en riktig katastrof. I Värnamo Nyheter berättar Markus vad som hände när han gick för snävt in i en böj och framhjulet skar i snövallen. Bilen voltade ett varv och träffade ett träd och blev skrot. Men Markus och kartläsare Henrik Söderkvist klarade sig utan men.
– Vi rullade ett varv på vägen och det dämpade farten lite. Vi träffade ett träd i runt 100-110 knyck, säger han.
– Från att vi såg marken i Henriks sidoruta skrek jag nej tills det small. Jag hann se trädet och tänka att det kan gå åt helskotta.
SM-starten i Sandviken är dock inte i fara trots att Cittran är färdig för skroten, ny kaross köptes redan i måndags och planen är att bilen ska vara färdig på söndag.
– Jag har blivit mer taggad för att vinna efter det här. Man vet ju att många av motståndarna gnider händerna och hoppas att man inte kommer till start.
*
Detta måste vara världsrekord vad gäller ålder på en kartläsare, 96-årige dansken Jens Nielsen som provat på en tur i Tim Svanholts Mitsubishi. Nu är detta med rally inget nytt för Jens, han har 28 starter i Rally Monte Carlo bakom sig plus flera danska mästerskaps vinster. Vid första Monte starten var han 43-år och den sista ( borde kanske skriva den senaste…), gjorde han 74-år gammal. Efter åkturen önskade Jens mer och sa.
– Skulle vara kul att prova en rallybil med 4WD, riktig växellåda och hög handbroms…