Loeb åkte av, Ogier leder WRC-premiären, äntligen är Eklunds VW FIA-klar och Opelälskare på första sidan!

Det tog sju sträckor av WRC inledningen Rally Monte Carlo innan ”Kronprinsen” Sebastien Ogier kunde passera ”Kung-Loeb”. Men på snöiga, moddiga, isiga, leriga och torra ”SS7 ASPRES LES CORPS – CHAUFFAYER” gick Ogier om med nya Polo WRC:n. Ogier klagade efteråt på sitt däcksval trots att han var snabbast på den svårkörda sträckan.
Använde två dubbdäck och två Super Soft, monterade korsvis, berättade han vid målet.
Loeb däremot var nöjd med sina däck, vinterdäck utan dubb men tappade för första gången ledningen. BloggLoeb
Det var de här två allt handlade om fram till dagens sista sträcka där Loeb tappade över sex minuter med trasigt bakhjul.
Körde på en liten sten och kände direkt att något gick sönder där bak, konstaterade Loeb besviket .
Tvåa är Jari-Matti Latvala nästan två minuter efter teamkompisen. Andreas Mikkelsen ligger trea utan att ”pusha”, vill säkert istället låta konkurrenterna stå för detta. När så bägge Cittrorna fick problem på sista sträckan, tidigare trean Meeke linkade mot mål för att plötsligt stanna på sträckan strax före målskylten. Nu ligger Ott Tänak fyra följd av Mads Östberg som femma.

*
Har följt rallyt via Twitter och det är helt klart att ”it´s all about the tyres”, finns helt enkelt inget som är helrätt under sådan här svåra förhållanden. Dessvärre finns det helfel vilket också lätt kan ses i resultatlistan…

*
BloggKubicaI skuggan av fajten Loeb-Ogier måste man nog erkänna att Robert Kubicas ursinniga satsning långt ner i fältet imponerar. Nu är man bara två i WRC-Fiestan, F1-åkaren själv och Maciek Szczepaniak i högerstolen. Man skulle även gett plats även åt en tredje person, Fru Fortuna. Redan i går kväll började elsystemet krångla på Fiestan och när polacken var på väg ner till Gap utan lyse på bilen stoppades han av polis. Fick snällt parkera och vänta på bärgning men startade om efter ”Superrally reglerna”. Har noterats för fyra sträcksegrar men sedan saknades den tredje passageraren igen på dagens sista sträcka där där han åkte av och fick ”extensive damage to the left-hand front corner of his Fiesta RS – and a punctured tyre”.
Vi hade ett ”big moment att high speed”, åkte av men tack vare åskådarna kom vi upp på vägen igen, berättade en besviken Kubica vid sträckmålet.
Sedan åkte vi av igen i ett vägbyte, träffade ett träd och ännu en punktering som vi fick köra en hel mil med!
Robert kolla om du kan få in en tredje stol i Fiestan, kan löna sig…

*
BloggBouffierEn som också hade otur i torsdags var fjolårstvåan Bryan Bouffier som återigen startade med en privatanmäld WRC-Fiesta. Åkte av och träffade ett träd, over and out för belgaren.

*
Häromdagen stängde anmälan till Rally Sweden varefter FIA fick granska innan det nu presenterats en officiell anmälningslista
– Intresset för WRC tävlingen och Rally Sweden Historic har varit stort och det syns i listorna, säger Christina Lundqvist Viklund, tävlingsledare för WRC tävlingen. Hasse Joanson, tävlingsledare för Rally Sweden Historic, nickar och instämmer.
Totalt har vi 50 ekipage, varav 17 WRC-bilar och 15 i WRC2-klassen, anmälda till tävlingen, berättar Lundqvist.
Att alla fabriksteamen kommer till Värmland är så klart ingen överraskning, tvärtom vore det extremt märkligt om någon uteblev.
Som svensk kan man kanske tycka att WRC2 det här året är minst lika spännande som kampen om totalsegern med fokus på Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin. Främsta utmanare är en flock norrmän med Anders Grøndal och Eyvind Brynildsen som främsta svenskhot. Från andra sidan Bottenhavet är Jari Ketomaa ensam finne att utmana.
– Det kommer att bli spännande i toppen av den historiska delen där kampen om segern sannolikt kommer att stå mellan fjolårssegraren Petter Solberg, Arne Rådström, Ola Axelsson och Kenneth Bäcklund, menar Joansson.
Rally Sweden Historic körs på fredag 13/2 och lördag 14/2 och går efter WRC på de sträckor som ingår. Svenska Rallyt AB:s vd Glenn Olsson är nöjd.
Vi har siktat på att få fler anmälda än i fjol totalt sett för WRC och Historic och det har vi gjort.

*
BloggArcticI skuggan av Monte startade i dag Finska Mästerskapstävlingen Arctic Rally i svinkalla Rovaniemi. När starten gick idag kring lunch och med Juho Hänninens kartis Tommy Tuominen som föråkare i en Mitsubishi låg kvicksilvret på minus 26 grader.
Arctic Rally lockar ofta en hel del kända förare som tar tävlingen som lite uppladdning inför Rally Sweden. Krocken med Monte gör att det i år inte är så många kända namn och bortsett från finska för mig tävlingen oskrivna kort är estländaren Karl Kruuda mest känd i mina ögon. Med sin nya Citroén R5 lyckades ”Kalle” att prestera andra snabbaste tid på första sträckan, fyra tiondelar efter Mitsubishiåkaren Juha Salo. På tredjeplats hamnade en annan Mitsubishi i händerna på Rally Sweden bekantingen Jarko Nikkara. Minns honom i den John Deere sponsrade WRC-Minin och att han var ytterst nära att åka av på en av Norge-sträckorna där jag stod som publik.
Arctic Rally är ett två-dagars rally med målgång på lördag eftermiddag.

*
Nu har FIA godkänt VW Beetle som en av bilarna för rallycross vilket så klart gläder Per Eklund som inom kort hoppas skriva kontrakt med förare till ”Baggen” för RallyX-VM.
Vi har väntat och väntat på det här beslutet och det är jätteskönt att vi nu till slut kan använda Beetlen, säger Per Eklund till engelska Autosport.
– Där är många som är intresserade av bilen så förhoppningsvis kan vi åka hela VM, det är planen!
Projektet drog Eklund och hans team igång redan 2013 och har allt sedan dess sökt få bilen homologerad av FIA.
Bilen är testad och känns mycket bra men utvecklingen har legat på is i väntan på FIA-beslutet, berättar 68-åriga rallycross ikonen som har det jäktigt i verkstaden.
Nu är det så klart bråttom att få bilen klar till säsongstarten!
Anledningen till att Per fastnat för Beetlen är att den är så bred redan som standard vilket gör bilen till en ”really good platform”.
Nu är inte det Arvikabaserade teamet först i världen med ”Baggen” som rallycrossbil. Amerikanska Andretti Motorsport har kört Global Rallycross Championship med en likadan bil, här krävdes dock inget FIA-godkännande. Även om fokus nu är på den nya bilen har Per kvar minst en av sin Saab 9 3 och här finns en plan att hyra ut för EM enligt Autosport.

*
Lite mer rallycross och nu lägger Mattias Ekström ut lite ”teasers” där han vill att folk ska tippa vem som kör den ena av EKS-teamets Audi S1 2015. Andra bilen utgår jag i från är vikt för Mattias själv. Bland namnen som dyker upp som tänkbara kandidater hos fansen finns Walter Rörhl (!!), Sverre Isachsen, Mikko Hirvonen och PG Andersson. Som svensk behöver man väl inte betvivla vilket som känns bästa av de här uppräknande. Tycker dock att man glömt bort en given kandidat, Ramona Karlsson behövs ingen närmare presentation!

*
BloggAudiI år byter Mikaela Åhlin Kottulinsky ut Sciroccon mot en mer racebetonad Audi TT för den nya DTM-suppportklassen och nu visas nya bilen offentligt. För tillfället är värmländskan i Saalbach för att lära ut hur man hanterar en Audi quattro på snö och is. Kan tänka mig en både sämre och mindre ”good looking” lärare…

*
BloggNorranInte ofta man har anledning att hylla vår Hässleholmsbaserade kollega Norra Skåne men idag var första sidan klockren. Här puffades det för ett stort reportage om Opelälskaren Åke Karlsson från Bjärnum som fortfarande 76 år gammal jobbar dagligen i den verkstad han startade för 50 år sedan. Inte så konstigt, att gå till jobbet varje dag vetande att ha förmånen att få jobba med Oplar är något som självklart ser till att hålla Åke ung…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *