Loeb med Lancia i World RX, Hyundai kör i Kroatien för att hedra Breen, beröm östes över SM-premiären i Hörby, familjen Andersson vass i 2WD, Kristensson i 4WD, Ingesson höö sin plan, Levin inledde kartläsarkarriär med seger, mycket tjejer bland deltagarna, Tom ”brände gummi”, HGP likvärdigt med SM-premiären och olyckstyngd vecka 15!,

Sebastien Loebs återkomst till World RX klassar jag som dagens hetaste nyhet från motorfronten. Senast han körde i VM var 2018  med Peugeot men nu blir det för Special ONE Racing och med den verkligt intressanta bilen, Lancia Delta Integrale. En bil som blev ikonisk i rallyskogen i slutet på 80-talet men som nu försätts med två  el-motorer om 250 kW vardera och benämns Delta EVO-e. Loeb kommer att fortsätta att dubbla eller mer rätt trippla då det även blir rally och Off-road rally som planerat. Däremot ser WRC ut att hänga mer löst men man vet aldrig vad den niofaldige världsmästaren har i tankarna.

 Foto: Speical One Racing

Jag kommer från en generation som växte upp med Lancia Deltas segrar i rally så självklart har jag en svaghet för den här bilen, menar Loeb.

Guerlain Chicherit är ansvarig för det mesta kring Lancian som han hoppas blir en VM-vinnare.

Det är en dröm för mig att kunna anpassa två bilar av mitt eget märke till World RX, varav en är anförtrodd åt en sportlegend. Scenen är inställd på att se Special ONE Racing bli ett förstklassigt team!

*

Känns fortsatt overkligt att inte Craig Breen finns med oss längre. SMK Hörby hedrade Breen i söndags med irländska flaggan på halvstång och tillsammans med deltagarna i ”Bilmånsson Rallysprint” hölls en tyst minut under ledning av Förarkontaktman Lars Mårtensson. Känns onödigt att säga det var knäpptyst i Lågehallen under minuten och det var säkerligen många mer än jag som var lite tjocka i halsen och våta ögonvrån. Till respekt för Breen har jag dessutom bestämt mig för att inte göra något tips alls inför helgens WRC Croatia Rally och samma gäller för det betydligt mer berömda ”WRT-tipset”.

 Foto: Tommy Svensson

I morgon tisdag kommer Breen att begravas hemma på Irland klockan 13.00. Begravningsakten sker i ”The Sacred Heart Church” i Ferrybank och kommer att tv-streamas på flera olika kanaler. I går var det också en strid ström av motorsport-profiler i hemstaden Waterford för att hylla den av alla mycket älskade 33-åringen.

 Foto: Hyundai Motorsport

Under helgen har det diskuterats i Hyundai Motorsport om teamet ska fullfölja Croatia Rally. För en stund sedan kom besked, det blir start för Thierry Neuville och Esapekka Lappi bekräftar teamchef Cyril Abiteboul.

– Efter noggrant övervägande med alla inblandade har vi beslutat att till Craigs minne och som en hyllning delta i Croatia Rally.

Beslutet togs i samråd med Breens familj och co-driver James Fulton som alla deklarerat att det är deras önskan att Hyundai fullföljer sitt uppdrag. Någon ersättare i bil tre blir det dock inte.

– Våra båda bilar kommer att köras med ett speciellt utseende och  den irländska flaggans färger för att hedra Craig, hans familj och alla fans, avslutar Abiteboul. 

*

Har under förmiddagen försökt samla intrycken från SM-premiären på SMK Hörbys hemmaplan ”Bilmånsson Rallysprint”. Inte helt lätt, söndagen och delvis även lördagen ”shake down” kan bäst beskrivas som känslan av att sitta i en torktumlare. Tankar, kommentarer och annat surrar runt i  skallen i en dj-la röra för att vara helt ärlig. Men så mycket har fastnat och det är att tävlingen fick högsta tänkbara betyg av deltagare, service, publik, våra sponsorer och inte minst domare och SM-promotorn SRM.

 Foto: Tommy Svensson

Sent i går kväll kom också ett SMS från Hörbys motorintresserade kommunalråd Cecilia Bladh in Zito som även var prisutdelare.

– Återigen stort grattis till ert fantastiska arrangemang. Inte en enda som sagt något negativt utan endast glada miner och härlig stämning, hälsade Cecilia som är född och uppvuxen i Hörby och därmed även flitig åskådare på TV-Svängen sedan hon var riktigt ung.

 Foto: Tommy Svensson

I alla grattis och berömmande ord till tävlingen på Facebook, fastnade jag allra mest för de som kom via Ulf Storm, kartläsare till Stenungsunds BMW-åkare Bjarne Rutgersson. Nu hade paret svårt att få till det på den för deras M3.aväl knixiga banan så det blev ”bara” en elfte plats i 2WD. Ändå skriver Ulf, ”Det var som vanligt en fin och välorganiserad tävling av Sveriges kanske bästa motorklubb. Massor med kringaktiviteter och en jättepublik . Tack för det SMK Hörby”. Betyget ”Sveriges kanske bästa motorklubb” är absolut inget man tuggar i sig hur lätt som helst, inte jag åtminstone.

 Foto: Tommy Svensson

Nu tänker jag inte rabbla resultat från tävlingen utan detta har säkerligen merparten av er redan tagit del av på sociala medier. Men självklart måste ”pallarna” hyllas och i 2WD var det stenhårt mellan Eslövs Simon och Frida Anderssonoch så hemmafavoriten Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft. I sin nya Renault Clio Rally4 blev syskonen Andersson för svåra för tvåfaldiga SM-vinnare ”Jocke”.

– Fick inte alls till det idag, bilen understyrde konstigt. Nej, det var inte vår dag, förklarade Jocke.

 Foto: Tommy Svensson

Mer belåten var så klart Simon och Frida då detta blev Simons allra första seger i Hörby och som A-förare. Han hyllade även sin nya Renault som ersatt den Opel Adam R2 han kört tidigare.

– Den franska revolutionen har börjat, förklarade han med ett brett skratt.

På min fråga om det gått lugnt och fint bedyrade Simon att så var fallet, men då bröt Frida in och berättade att på banans snabbaste parti, i en vänster kurva strax före mål ställde Simon frågan, ”kan vi hålla fullt här”?

 Fråga inte mig skrek jag till svar, berättar Frida.

Nu höll Simon ändå stumt vilket resulterade i en jättesladd men som dock klarades ut.

– Faktiskt tävlingens enda ”aha-upplevelse”, för övrigt gick allt som på räls, kom Simon plötsligt ihåg.  

Trea slutade Grännas Tobias Pettersson/Åke Kjellgren som redan ifjol hade stigande formkurva med den gulaGolfen. En kurva som inte verkar ha nått sin ”peak” även om den var 25 sekunder under Simons…

Var blev då de andra två favoriterna av, Robin Svensson SMK Hörby och Mats Andersson, Eslövs MK.

 På väg till besiktning upptäcktes det att växellådan läckte olja, berättade en bedrövad Robin som var så sugen på att prova sin nya Renault Clio Grupp Hb.

 När vi hissade upp bilen så noterade vi flera små hål i huset, bara att kasta in handduken! 

För Mats, pappa till Simon och Frida var det kroppen som satte stopp.

– Min nyopererade axel ville inte läka så snabbt som jag hoppats. Nu fick jag glädja mig åt barnens framgång i stället!

*

 Foto: Tommy Svensson

Jublande glad var segraren i 4WD, Stefan Kristensson/Rickard Nilsson tävlande för Tomelilla MK men boende i Östra Grevie respektive Venestad. Paret vann SM-guld 2021 men i fjol fick man bryta i premiären Hässleholms GP.

– SM-guldet ska hem till Östra Grevie igen, så är det bara!

Dagen med WRC-Fiestan var helt problemfri bortsett från oljud mot slutet från växellådan.

 Utan tvekan min bästa tävling med Fiestan av de åtta jag kört med bilen.Växellådan började knarra lite på slutet men som tur var höll den hela vägen, berättar Stefan som kommande helg kör rallycross i Danmark.

– Skönt att komma dit lite lite varm i kläderna!

 Foto: Tommy Svensson

Tvåa slutade fjolårssegraren Rolf Grybb med sonen Tobias som motvikt i deras Citroën DS3 R5.

-Helt ärligt, inget jag är besviken över och visste redan före start att detta kommer att bli alltför svårt, förklarade Grybb.

En del av förklaringen är att Kristensson satt i tävlingens vassaste bil som på många sätt är överlägsen Grybbs.

– Vet att Stefan ofta är lite svårstartad och mitt hopp var att vara snabbast i första heatet. Men när han ryckte direkt med fyra sekunder förstod jag att det skulle vara mer eller mindre omöjligt att vinna!

 Foto: Tommy Svensson

GK Door Team kom till Hörby med Micael Jakobsson/Emanuel Andersson i den läckra R5 Polon. En bil som intresserade ordningsmakten som även dom i hop med många andra besökte serviceplatsen. 21 sekunder skilde till vinnaren men ändå var Micael mycket nöjd. 

– Lite svårt att komma igång med ny bil och efter en del års frånvara från rally på asfalt. Vi är ändå nöjda och helt klart finns där potential till förbättringar hos chauffören, menade Micael.

*

I Standard-klassen som kör med RM-staus blev det SMK Hörby-seger genom Kalle Ingesson/Emma Fransson. Deras BMW rann som en kniv genom smör och körningen var nästan exakt som Kalle hade hoppats.

 Foto: Tommy Svensson

 Hade bestämt mig för att köra mjukt och smidigt och det funkade bitvis även om det också blev lite för mycket sladdande, menade Kalle till vardags chef på en av marinens stridsbåtar.

 Viktigast var ändå att vi vann och nu har vi en bra grund inför resten av säsongen!  

Stenhårt bakom med två BMW:er från Arlöv där Linus Larsson /Johan Nilsson var vassast. 11,8 efter Kalle och Emma., men bara 0,7 efter Linus slutade Oliver Larsson/Ola Stenberg, tid som tappades på allra sista heatet.

*

Bilmånsson Rallysprint ingick även som deltävling i Södra BF:s RS-DM och där blev det Hörby-seger genomHenrik Levin i ”Standard B”.

 Foto: Tema levin Motorsport

Faktiskt så att han med sonen Felix som åkte sin allra första tävling och med VOC 940 spöade enligt många oslagbara Grupp F BMW. Familjen Levin var nästan 20 sekunder snabbare än Standard-vinnare Ingesson. Tvåa slutade Leif Axelsson/Peter Augustinsson, Södra Sunnerbo och som trea, nytt Hörby-par Rolf-Arne Nilsson/Felicia Nilsson.

 Foto: Tommy Svensson

I nyinköpt VOC 940 hade Hörbys Mikael och Elza Lasson bra tryck i körningen men när de hann upp enda Appendix -bilen som dessutom krånglade med Urban Wallberg/Janne Rydh försvann många sekunder…

*

Tunna ”Standard A” såg Fredric Larsson/Anders Larsson, Arlöv som vinnare, fem sekunder före Hässleholms Johannes Ljungbäck/ Chrisoffer Götz.

*

 Foto: Tommy Svensson

Något som är riktigt kul är att det blir mer och mer tjejer i rally och extra kul att flera då har anknytning till SMK Hörby. Sprang på Maya Ragntoft, Elza Larsson, Ebba Larsson som alla representerar klubben. Danska Ditte Kammersgaard sköter allt från högerstolen hos Hörby-föraren Peter Blomquist medan Tomelillas Anna Lundelltill höger är den enda som inte har direkt anknytning till Hörby.

 Foto: Tommy Svensson

Inte heller Josefin Gråberg/Johan Kastenman har SMK Hörby som klubbadress utan Kristianstads MK. Men Josefin får ändå hänga med i kraft av sin stabila körning i ”Standard”. Av de elva startande slutade Josefin på en stark fjärde plats med sin Volvo 940.

 Foto: Tommy Svensson

En som också svarade för en stark insats var Heidi Ryrlén och Peter Hansson tävlande för Vänersborgs MK. Sjua bland 26 startande i 2WD-klassen och detta med inte helt överlägsna Ford Fiesta Rally4 är väldigt bra kört. Men att det skulle rendera pris var inget som Heidi ens funderade på och därför missade hon också prisutdelningen. När allt var över kom hon tillbaka för få ta emot sitt pris.

 De tävlingar som jag brukar köra är det aldrig så många priser, brukar i princip bara vara de tre bästa, urskuldade hon sig med över att ha missat utdelningen. 

Lite av tradition i Hörby att följa den gamla ”en på tre-regeln” när det kommer till priser vilket innebar totalt nio priser i 2WD-klassen. 

*

Att Tom Kristensson skulle blir publikfavorit med sin ”Event-Volvo” var där ingen som betvivlade. Men det blev nästan en uppgradering när han vilt sladdande, men med perfekt bilkontroll passerade storpubliken.

– Han skulle absolut inte göra bort sig i en drifting-tävling, konstaterade en Tom K-fan.

Troligen skule han vinna hela skiten!

 Foto: Tommy Svensson

Att åka på sladd i nio varv tar på däcken och efteråt var det för Tom att bara konstatera.

– Mer slutkörda däck än så här är det nog svårt att hitta…

*

Med både SM-RM och DM-premiären avklarad kan också Hässleholms MK andas ut inför Hässleholms GP den 30 april. När ordinarie anmälan gick ut såg det lite dystert ut men med förlängd anmälan står där nu 66 i kolumnen för antalet anmälda. I princip samma som i helgens Bilmånsson Rallysprint men där ”SM-åkarna” norr på saknas. Istället kompenserar dryga dussinet danskar som antar den årliga utmaningen med ”landskampen” mot Sverige.

 Foto: Tommy Svensson

Senast in på listan är Eslövs Alf Fougstedt/Nathalie Persson som lyckades med konststycket att i går ”vara på nätet” med sin Ford Escort. Nu har ”Affe” två veckor på sig att fixa kylaren på den röda Fåååårdeeen…

*

Utan tvekan så blev vecka 15 en av rallysportens tyngsta på många år och det var tyvärr inte bara Craig Breen som omkom i veckan. I lördagens spanska asfalttävling ”Rally Villa de Tineo” omkom både föraren Julio César Castrillooch kartläsare Javier Francisco Alvaréz efter att deras Citroën DS3 R5 åkt av vägen och träffat ett träd med vänster sidan först. Rallyt avbröts direkt.

Senare samma dag inträffade en svår olycka i Österrike och ”Lavanttal Rally”. På sjätte sträckan blev det tvärstopp för hemmaföraren Andreas Hulak vars Ford Escort också detta i hög hastighet, frontade ett träd. Både han och kartläsaren fick klippas loss av räddningstjänst och fördes med svåra skador till sjukhus. 55-årige Hulak leder mästerskapet för historiska bilar och ledde även helgens tävling när olyckan inträffade.

 Foto: Okänd

Två saker har olyckorna gemensamt, båda inträffade i hög hastighet och på asfalt. Blir med detta än mer övertygad om mitt motstånd mot rally på asfalt i Sverige. Vi har RS där det oftast går i lägre hastigheter och för mig räcker detta mer än väl..

*

2 svar på “Loeb med Lancia i World RX, Hyundai kör i Kroatien för att hedra Breen, beröm östes över SM-premiären i Hörby, familjen Andersson vass i 2WD, Kristensson i 4WD, Ingesson höö sin plan, Levin inledde kartläsarkarriär med seger, mycket tjejer bland deltagarna, Tom ”brände gummi”, HGP likvärdigt med SM-premiären och olyckstyngd vecka 15!,

  1. Roligt att du fortsätter med din blogg. Fastän det var en evighet sen jag slutade i smk Hörby finns intresset för både motorsport och klubb kvar.

  2. Det är helt rätt det du skriver om Asfaltstävlingar har väl varit en del röster om att köra i Sverige bara att lägga ner. Tyvärr är jag mer orolig för vår Publik i Sverige och deras betende vid avåkningar gäller att vara först framme vid Bilen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *