Loeb åter i WRC, positivt (?) att Citroën lämnar WTCC och ingen anmälan via LoTS!
I dag trillade där in ett meddelande från Sebastien Loeb Racing som berättade att ”Gudfadern själv”, Sebastien alltså kommande säsong blir teamchef i WRC. Tyvärr inte i huvudklassen utan i Junior-WRC och där man tänker använda en Citroën Ds3R3T Max. Vem som ska köra bilen har dock inte Seb och hans högra hand Dominique Heintz ännu inte bestämt. Kandidater till detta lär inte saknas.
Med i satsningen finns även hans gamle kartläsare Daniel Elena och utgör en viktig del i projektet. Till nästa finns inte Loeb längre kvar i WTCC utan fokuserar helt på ”off road rally” där premiären för honom i en Peugeot blir i Dakarrallyt som startar om några dagar. Dock kommer Sebastien Loeb Racing att finnas kvar i WTCC men då som ett team med privatåkare. Uppenbarligen är detta med ett team i Junior-WRC något som den niofaldiga världsmästaren gått och grunnat på ett tag av hans uttalande i pressreleasen.
– Vårt team kändes tvingat att bli inblandat i rally och en dag visste vi att vi måste komma tillbaka dit, förklarar Loeb.
Han menar också att teamet nu är så etablerat inom racing att där finns utrymme även för rally och då känns Junior-WRC som ett naturligt första steg.
– Ett mästerskap som riktar sig till unga talanger och ger dom möjlighet att glänsa och sedan bli berömda, menar Loeb.
– För 15 år sedan var jag själv där och nu är vi mycket entusiastiska!
*
WTCC-vinnaren 2012 Rob Huff i en Chevrolet ser mycket positivt (?) på att Citroën tänker lämna WTCC efter nästa säsong. Huff menar att fransmännen är alltför överlägsna vilket på lite sikt hotar intresset för ”VM för Touring Cars”. Han menar att Honda, Chevrolet och Lada är tämligen jämnstarka men fram till Citroën har man fortfarande en bit.
– Precis som att vi så väl behövde att Citroën kom till WTCC är det nu lika viktigt att dom lämnar, menar Huff i en intervju i Autosport.
Han är mycket imponerad över hur bra Citroën gjort jobbet men menar att mycket beror på att deras budget ”is astronomical” i jämförelse med övriga team. Faktum är menar Huff att övriga team snart tröttnar på att lägga ut en massa pengar och ändå veta att Citroën hela tiden är steget före.
Nu hoppas Huff att när Volvo genom Polestar Cyan Racing ansluter 2016, att man då inte har gjort sin hemläxa lika bra som Mattons grabbar och tjejer gjorde vid inträdet för två år sedan.
– Fingers crossed, menar Huff men lägger också för säkerhets skull till.
– Jag är säker på att Volvo är ”on the pace” och siktar på seger direkt!
*
*
Julhelgen fungerade lite som is på en brännblåsa i frågan SBF och nya LoTS. Känns ändå som att den värsta kritiken kommit av sig vad gäller att ”plocka ut ” licensen för 2016.
Resultatservice som redan gjort klart med administration av nästan 6o rallytävlingar inklusive hela Rally-SM för nästa år togs helt på sängen av det nya anmälningssystemet. Dagarna före jul backade SBF och nu kan man även läsa på Resultatservices hemsida om man vill ha ännu klarare besked i frågan.
Här skriver Lars Gren, ”Resultatservice har ställt frågan kring Lots och då speciellt kring tävlingsanmälan till SBF och Rallyutskottet.
Hoppas att nedanstående kan bringa klarhet i vad som gäller.
Kortfattat:
1. Ta ut din licens och se till att du har en papperskopia på denna. Denna behövs och användes istället för platskortet.
2. Anmäl dig till den tävling du skall deltaga på på samma sätt som tidigare.
3. Lots påverkar oss inte i dagsläget vad gäller anmälningar till tävling.
Svar från SBF och Rallyutskottet angående Lots och anmälan.
Det som är i bruk för närvarande är licenssystemet och arrangörernas tävlingsansökan.
I dagsläget ska rallysidan använda samma anmälningssystem som tidigare använts, då alla delar i LoTs är inte färdiganpassade. Målet är att det på sikt, finns inget tidsperspektiv i dagsläget, ska bli så att även anmälningsfunktionen kommer att finnas i LoTs, men det ska i god tid och med tydlighet finnas information om hur detta kommer att fungera.
Kansliet jobbar med anpassningen av LoTs till Bilsportförbundet och det kommer med säkerhet att finnas skäl att återkomma i frågan innan allt faller på plats.”.
Verkar gälla samma sak med LoTS som på jobbet när det ska göras uppdateringar i våra tekniska system.
– Har man en dj-la tur så fungerar det lika bra som innan uppdateringen men som sagt, det krävs tur för detta…
*
Avslutar med senaste tillskottet hos finska TGS där teamchefen Toni Gardemeister gett sig själv en frän julklapp, en BMW av värsta sort. Toni hälsar.
– Väntar bara på att det ska bli sommar!