Livesändning från Flodins IRC-debut, brist på Volvofälgar och bloggjubileum!

Vet inte om det beror på att Patrik Flodin gör debut i IRC och Tour de Corse om några veckor? Men idag kom besked från Eurosport som är med och administrerar IRC, att det blir totalt femtimmar livesänt rally från Korsika. Beslutet om sändning måste bero på ”Ilsboexpressens” premiär i den tuffa rallyserien. Självklart jublar nu alla de svenska storföretagen i kapp med miljontals rallyfans över tevesändningarna. Sändningar som gör att de svenska sponsorloggorna dyker rätt in i vardagsrum över hela Europa. Klart jag skojar, för inte lär det drälla av dekaler med svenska företag på Flodin-Fiestan. Kanske har jag fel och då blir ingen gladare än jag…
På ”Gästboken” hos Volvo Originalarnas ”webb-bibel” pågår just nu en intensiv debatt om vilka fjädrar som är tillåtna samt om fälgar ska släppas fritt. Är alltför ny VOC:are och dessutom tekniskt okunnig om vem/vilka som har rätt i frågan. Kan dock bara konstatera vad gäller fälgfrågan, jag förstår inte problemet att det skulle råda någons sorts brist på Volvofälgar. Fick själv med drygt trettio fälgar när jag köpte bilen och utrangerade Volvobilar står där i princip parkerade runt de flesta hus på landet. Brist, nej det köper jag inte!
Klart det är lockande för många att få åka på dyrare fälgar men mitt råd är, satsa på en Grupp H-bil i stället. Här kan ni få ”lufta läret” hur mycket ni vill!
Ingen som helst tvekan att det stenhårda och strikta reglementet signerat gamle cupgeneralen Carleric Johansson är grundbulten till att klassen fortfarande efter tjugo år är landets enskilt största rallyklass. Många stormar har Johansson ridit ut innan han lämnade över till nye generalen Roger Fransson. Denne har tack och lov valt att köra vidare på samma tuffa linje vilket borgar för klassens överlevnad. Klåfingriga entreprenörer med kreativa (läs dyra) lösningar menar jag ska hänvisas till klasser mer lämpade för deras tänk!
Börjar närma sig att anmälningstiden går ut för Lille Mats Rallysprint, stängs den15 april och Rallytravels Kong Christan Race dagen efter. I Hässleholm vill 156 förare köra vilket är tjugosex fler än Wilke är sugen på att släppa ut på Garnisonens asfalt, betong och gatsten den 29 april. Frågan många ställer sig nu, hur kommer gallringen att ske?
Även i ”Kongen” har man sprängt taket för vad tävlingsledare Björn Larsson vill se i Göingeskogarna den 28 april. Totalt 231 anmälda är för mycket även om Björn menade att han kunde tänka sig att tänja något på maxantalet. Här har det stora intresset bland åkarna med klassiska bilar starkt bidragit till att så många kommer till Kristianstad. Idag tillhör åttio av deltagarna de som kör i Klassiska Rallycupen/TINTER Classic Rally Cup. En annan cup som besöker Kristianstad är ”reborned” Suzuki Cup med sjuttonbilar.
Rutinmässigt kikade jag även på Midnattsolsrallyt där man snart är i kapp Polar Classic. Idag är femtioåtta förare anmälda till MSR medan Polarfararna står parkerade på sjuttioett bilar. Är lite betänksam, var där inte ännu större tryck hos MSR ifjol?
En kul anmälan trillade in för ett tag sedan, gamle BMW/Porscheåkaren Lars Nyström från MK Rimo anmälde sig med en Porsche 930 Turbo i allra nyaste klassen. Honom minns man tydligt från sextio och sjuttiotalet som en av de riktigt vassa Roslagarna vid sidan av Björn Waldegård och Åke ”Bryggaren” Andersson.
Lite jubileum, det du just nu läst är blogginslag nummer sexhundra. Eller som en av mina ”kamrater” uttryckte sig efter det femhundrade inlägget.
– Var får du allt skit ifrån!
Alltid härligt med uppskattning…

9 svar på “Livesändning från Flodins IRC-debut, brist på Volvofälgar och bloggjubileum!

  1. Vad och du läxade inte upp vederbörande att här är det ren och skär fakta och inte skit!!!

    Som jag skrev innan så är din blogg den enda jag läser.
    Läste Annas blogg om F1 på Aftonh*ran lite förr men den sög enbart elefantdiscoballe.

    Ser fram emot minst 600 inlägg ytterligare.

    Kennet

    1. Hej.
      Blir nästan rörd, nej föresten jag blir riktig rörd. Att passera Anna på Aftonbladet skojar man inte bort hur som helst!
      Hänger väl i ett tag till och skriver ”mer skit”…
      Tack!
      Tommy

    1. Hej oops 164.
      Ditt inlägg plockades automatiskt bort av kommentarsfunktionen, den gillade inte nya namnet på Aftonbladet och din anspelning på elefanten…
      MVH
      Tommy

      1. Okej då vet man det:)

        Men som skrevs igår så blir det än en gång grattis till 600 och ser fram emot minst 600 till.
        Du utklassar Anna och Afton…… med minst en hel F1 säsongs distans!!

        Kennet

  2. Grattis till 600!
    Du är som ett årgångsvin, blir bättre och bättre!
    Är den startordning som var i Simrishamn standard nuför tiden? Att alla A B och C förare i samma klass startar innan nästa klass startar? Som åskådare tyckte jag detta var kass, man vill ju hinna se de bästa på flera sträckor och sedan kollar man på hela fältet på den sista sträckan man hamnar på. Nu kom det ju bra åkare spritt i fältet och de allra vassaste kom runt nr 140.

    1. Hej.
      Du är inte ensam om att ha synpunkter på startordningen. Kommer att ta upp detta i bloggen framöver…
      Tack för ditt beröm!
      MVH
      Tommy

  3. Ja de är ett fantastikst reglemente både den nuvarande och före detta cupgeneralen har, dock så inriktar den sig framför allt till de som kör sverigeserien. Och att båda svarar på frågor utan att ge svar :d

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *