Kazakstansk IRC-Subaru till SSR, Porsche kris och nya startordningen i Rally-DM inte populär!

Storfrämmande blir det i South Swedish Rally och detta i form av Arman Smailov från det i sammanhanget exotiska Kazakstan. Arman är anmäld i NEZ-klassen med en ”Tommie Mäkinen Subaru”. Inte första gången som Arman tar klivet från hemstaden Almaty ( stan står även som anmälare, fett! Tänk när Hässleholm anmäler Stoffe Nilsson…) i fjol åkte han IRC-deltävlingen i Skottland och slutade där femma i Grupp N-klassen. Annars verkar det inte vara så stor risk för ”lapp på luckan”, bara åtta anmälda så här långt.
Fick en kommentar till gårdagens inlägg som inte gillade startordningen i Simrishamn. I korthet går den ut på att man numera rullar i Södras DM-tävlingar men där alltid A-B-C-förare i samma bilklass startar efter varandra. Detta fick som i Simrishamn till följd att vinnaren Stoffe Nilsson startade bland de allra sista i tävlingen, tror han hade startnummer kring 140. Alltså gick 4WD sist ut i DM-premiären.
Kan väl konstatera efter att ha lyssnat av både bland förare och publik att nya startordningen inte är populär. Publiken gillade inte att behöva ”genomlida” hela startfältet för att få se de snabbaste förarna på slutet. Stoffe Nilsson var t.ex inte heller förtjust över att behöva starta så långt bak och där håller jag med, är man A-förare ska man inte starta sist….
En rullande startordning kan vara helt OK, men då menar jag att den ska ”rulla” i bilklasserna. Alltså först startar A-förare och sedan rullar 2WD- 4WD, Grupp E och VOC, efter dessa kommer så B-förare o.s.v. Den nya ordningen ställer även till arrangörsmässiga problem, inte kul för en C-förare i Grupp E att ha en fortåkare i A-4WD i backspegeln efter tre kilometer…
Nu är det dock lite sent att börja gnälla över startordningen, detta skulle så klart gjorts på höstens ”Rallymöte för alla”. Men som vanligt var där väl tyst som i graven när DM-reglerna diskuterades!
Kris bland Porscheåkarna läser jag hos Teknikens Värld. KMS som nu ska driva Porsche Carrera Cup i STCC bjuder på startavgiften 60 000 kronor plus en massa annat godis. Trots detta är där ännu ingen anmäld till serien, vilket självklart gör att man gnuggar händerna hos TTA. Här har redan femton förare anmält sig. I fjol körde totalt tjugofyra förare i Porschecupen och redan nu har många av dessa försvunnit till andra serier. Med andra ord, där finns inte så många fler namn att hämta mer än de om som redan nu valt Flash. Kan bli en tunn cup i STCC!
Läser i dagens Kristianstadsblad att man från fotbollarnas håll vill att kommunen ska satsa mångmiljonbelopp på ny anläggning åt stans två fotbollslag, KDFF och KFF. Om det inte byggs nytt, godkänner inte heller Gud faders sändebud på jorden eller med andra ord, Svenska Fotbollsförbundet att det spelas Elitfotboll på Kristianstad IP. Summan 150 miljoner har nämnts för att de två-trehundra KFF-fansen ska få titta på sina idoler på en helt ny flott anläggning. KDFF har så klart större publik de spelar ju i Damallsvenskan, bara premiären lockade runt åttahundra åskådare…
Samtidigt brottas Kristianstad Kartingklubb med en brist på en futtig miljon för att få banan ute i Åsum klar för EM-tävlingar. Om politikerna väljer att satsa se här enorma summorna på bollsparkarna och inte stöttar kartingklubben med ett enda öre, då blir jag faktiskt upprörd…

5 svar på “Kazakstansk IRC-Subaru till SSR, Porsche kris och nya startordningen i Rally-DM inte populär!

  1. Gällande Porsche Tommy så vänta tills du får se listan över de 15 förarna och har dem på startlinjen. Tror inte GT Cup har nå fler anmälda än Carrera Cup, de måste bara ha en lite mer liberal syn på begreppet ”anmäld”… Som grädde på moset kom ju nyheten om att bjuda på avgiften så sent som igår så det har nog inte gett något resultat än. Nyss kom ju en pressrelease från Citroen som är rätt talande för hur TTA jobbar…

  2. Varför byggde man inte en multilarena stället från början, istället för att slösa pengar på en massa renoveringar på badhus och ishall till exempel, då hade ”kanske” det funnits pengar till karting klubben?

    1. Hej.
      Multiarena till KFF? Jag är skeptisk när halvtaskiga division 1-lag ställer miljonkrav på skattebetalarna!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *