Lite WRC-uppsop, Peugeot DK rallysatsar, upprört mot ”gamjuveler” och Öberg fick sitt pris!

Då är man tillbaka på banan igen och den ”tekniska uppdateringen” är avslutad för den här gången. Tänker inte titta tillbaka på all ”motornews” som hänt sedan förra tisdagen, men måste dock ändå kommentera WRC-finalen. Att den där Ogier var ofin/taskig nog att sno åt sig segern istället för att möjliggöra en tredje rak Latvala-seger, hur tänkte du där Sebastien? Nästan så man misstänker att du ingår i ”Vi som inte älskar Latvala” gänget…

*
Inte i närheten men ändå, detta att inte Hamrén och hans grabbar fick tillgång till Aftonbladet/Expressens sportbilagor före matchen i tisdags, det är ju helt enkelt för dj-ligt. På ”futtiga” tretton sidor förklarade AB:s sportreporter i tisdagstidningen in i minsta detalj hur allt skulle skötas på planen och så når inte informationen fram till Zlatan & Co, inte konstigt att det då går åt h-e. Nu gråts det krokodiltårar i Stockholm när kvällsdrakarnas ekonomichefer sätter stopp för lämmeltåget mot Brasilien, skönt tycker jag!

*
Måste så klart även glädja mig åt att det löste sig med stålarna till WRC och Rally Sweden. Några detaljer hur det hela gick till har inte nått mina öron men strunt samma, huvudsaken att det löste sig.

*
Det gick ju inte så bra för Robert Kubica i Wales BloggKubica(bilden) men ändå säger han till autosport.com att krascherna inte påverkar hans framtid. Fyra sträckor hann polacken med innan det var ”over and out” och detta visar med önskvärd tydlighet vilken skillnad det är mellan ”hobbybilarna” i WRC2 och de ”riktiga” bilarna. Nu skyller han inte ifrån sig men säger att co-driver-bytet strax före Wales var svårare än han hade hoppats.
De tuffa vägarna var inte värst det var istället att åka med ny co-driver, menade Kubica.
Frågan är om Yves Matton i ”Vinkel-toppen” är så pass tuff att han vågar satsa på honom som VM-utmanare? Hade jag varit Matton då hade nog Kris Meeke fått en signal i mobilen istället, men nu är jag ju inte Matton…

*
Verkar vara något lurt med Nasser Al-Attiyahs skadade hand som skäl till avhoppet från WRC-finalen. Qataren kopplas istället ihop med Hyundai, detta naturligtvis på grund av att hans ”protege” Thierry Neuville skrivit på som försteförare hos koreanerna. Rykten i brittisk media gör gällande att det skurit sig med M-Sport och att Nasser nu vill bygga upp något nytt med Hyundai samtidigt som hans Dakar-satsning kommer att utökas. Han har mycket att göra den killen…

*
Vad har Peugeot i Danmark som inte Peugeot i Sverige har? Säkerligen massor av saker, en sak vet jag dock betstämt och det är danskarna har ett ”fabriksteam” Peugeot Sport Dealer Team DK. 14_peugeot_sport_dealer.htm_txt_Foto_1_-_Christian_Jensen_og_Freddy_PedersenNu har man köpt hem en ny Peugeot 208 T16 i R5-trim.
Det blir ”lidt af en julegave at få”, säger Christian Jensen som tillsammans med Freddy Pedersen skall köra den nya bilen.
Jag har ännu inte sett den i fysisk form, men från bilderna, vi fått presenterat för oss, ”så er det en virkelig flot rallybil”.
Var går Peugeot Sverige in, blir det tennis, hästar, golf eller något annat med naturlig koppling till företaget, bara undrar alltså?

*
Lämnar den internationella scenen för mer hemtamt. Fick ett mejl idag som gjorde mig nästan iskall och ämnet var ”gamarna”. Avsändaren vill vara anonym (detta är självklart då Motorbloggen sorterar under samma Tryckfrihetsregler som tidningar) så mycket kan jag avslöja,mejlskkrivarna tillhör Sydsveriges snabbaste och mest rutinerade förare vilket ger extra tyngd åt innehållet. ”Förare 2” vidarebefordrar ett mejl från lika upprörde kompisen ”Förare 1”, de skriver:
Hej Tommy!
Fick ett filmklipp skickat till mig där ett gäng gamar skapar en lucka i terrängen för att få se avåkningar på en rallytävling i södra Sverige i år. Man blir förvånad över att det finns publik som vill oss aktiva illa, att vi ska slå oss och bilar sönder och samman. Vår sport är dyr nog ändå utan att vi behöver hjälp att slå sönder våra bilar. Dessutom blir det ju inte lättare att låna vägar till rallytävlingar när publiken fäller träd för markägarna.
”Juvelerna” la upp klippet på facebook några minuter innan det togs bort, men en vän till mig hann ladda ner filmklippet och spara det innan det raderades på fb. Vi båda är ju aktiva så om du vill vara snäll och behandla oss som anonyma uppgiftslämnare med hänsyn till att de kan utsätta oss för stenkastning o.s.v.
Hälsningar
XXXXXX”
I det andra mejlet stod:
Tjena grabbar,
Hoppas allt är bra!?
Fick denna film skickad till mig om hur man på bästa sätt skapar förutsättningar för att rallybilar ska åka av vägen. Minst två av de personer i filmen HAR!! Sbf rallylicens och en är aktiv förare själv…sjukt. Tycker verkligen det är dags att göra något åt detta.
Gänget håller till i södra Sverige och detta är inte första gången. Finns det något att göra? Finns det skäl att dra in licens för dessa gangsters?? ”
Jag har tagit del av filmen och kan inte utan att bli precis lika upprörd som de båda ”mejlarna”. Personerna som idkar skogsavverkning med hjälp av rep ( detta är exakt vad jag menar med gamar när man fullt medvetet jobbar för att skapa olyckor) är fullt identifierbara så bara filmen kommer i rätta händer, vilket jag hoppas borde det absolut vara ”färdiggamat”…

*
Med ett styvt halvt år kvar till RallyklassikernasMSR-utmanare” verkar det pyra i grytan om man säger. Tävlingscentra är tänkt till Katrineholm något som inte Katrineholms MK är överförtjusta i.  I ett officiellt meddelande skriver KMK.

” Gällande Classic Rally 26-28 juni 2014
Officiell information från Katrineholms Motorklubb.
Katrineholms Motorklubb vill klargöra, för att undvika ryktesspridning, att vi INTE på något sätt är delaktiga i den planerade tävlingen Classic Rally 26-28 juni 2014, med arrangör av föreningen Rallyklassikerna, med tänkt tävlingsort i Katrineholm.
Vi kan snarare tycka det är mycket konstigt att en annan arrangör/förening väljer att förlägga en större tävling utan stöd och medverkan av den stora lokala motorklubben i dess ort.
Katrineholms Motorklubb har på märkliga och olika sätt blivit kontaktade av arrangören Rallyklassikerna för en ev. medverkan i arrangemanget, men klart och tydligt avböjt ALL form av medverkan i arrangemanget, då KMK redan har olika egna arrangemang, bla. kvällsfolkracetävling den 26/6 och stora Slottssprinten i Rally den 12 juli.
Således har Katrineholms Motorklubb ingen del i ev. rallytävling/arrangemang i Katrineholm den 26-28 juni 2014.
Katrineholm 2013-11-14
Katrineholms Motorklubb
Styrelsen / Tävl.org”.
Måste säga att jag har en ”viss förståelse”…

*
När vi nu är inne på klassiskt rally så var det inte bara sol, bad och annan slöhet under den ”tekniska uppdateringen”. Passade även på att överlämna priser från TINTER Classic Rally Cup till Västeråsaren Alf Öberg. Tredje platsen i Klass 2 med den gröna Amazonen fick ju inte gå spårlöst förbi så vid en högtidlig ceremoni vid ”poolside” fick Alf sina priser. BloggÖbergTrots sina över fyra hundra tidigare priser såg han lite bortkommen ut på prisutdelningen (bilden) eller är redan blicken borta vid poolbarens ”happy hour”? Skit samma Affe, stort grattis och lycka till 2014!

*
Vill passa på att gratulera till att Bilsport Rally&Racing får ny chefredaktör sedan Thomas Lindberg med ålderns rätt nu drar sig tillbaka. Nu är det ingen ”spring chicken” som man säger i USA, som ersätter utan rutinerade Mikael Johansson som funnits med sedan länge på förlaget.

*
I samma tidning läser jag om tävlingstoppet på Anderstorp Raceway. Man har gjort en intervju med SBF:s vd Thomas Jansson om problematiken kring bland annat ljudnivån som myndigheterna hänger upp sig på. På slutet av artikeln kommer så plötsligt lite oväntat nytänk på SBF, något som ”skallat högt och länge bland fotfolket”. Jansson konstaterar: ”SBF och Svemo nu kommer att hävda motorsportens rättigheter starkare gentemot myndigheter och politiker.”.
Helt rätt, sa Bill.
Super helrätt, sa Bull.

*
När man hamnar på ”holmarna” avtar ”Opel-spottingen” och övergår till mer suspekta ”Volvo-Spotting”. Blogg240Hittade den här flotta 240:an parkerad utanför ett lyxhotell omgiven av betydligt enklare fordon, en Jaguar och en Mercedes ( vem bryr sig…)…

*
Förresten stort tack till alla ni som skickat mejl och undrat när jag skulle komma igång igen. Känns faktiskt ibland som Motorbloggen faktiskt fyller en funktion?

4 svar på “Lite WRC-uppsop, Peugeot DK rallysatsar, upprört mot ”gamjuveler” och Öberg fick sitt pris!

  1. Ja kul å få nåt å läsa igen! Men hur är det med tidsuppfattningen? I senaste inlägget stod det ”ett par dagars uppehåll” i den delen av Sverige jag kommer från ( inte Skåne) betyder det två, högst tre. … nu har man ju gått in å hoppats på nytt inlägg många dagar i rad å blivit besviken! 😀 . Bra att ordningen är återställd!
    Angående Nasser; det första jag tänkte när Neuville skrev på för Hyundai var: hur går de nu för m-sport, med tanke på deras nära vänskap å Nassers Qatar-pengar. Stämmer ryktena har man väl än mer anledning att vara orolig!

    1. Hej.
      Du vet, tid och tid. Alltid svårt att ha stenkoll på tidsåtgången när det är stort renoveringsbehov, det vet ju alla som håller på med motorsport…
      Håller med att det kan bli lite ”trycky” för Malocolm!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *