Lite mix från Rally Sweden och Saab är smalare än WRC-Polo!

Är naturligtvis så att majoriteten av Motorbloggens läsare redan har full koll på allt vad som hänt och händer i Rally Sweden genom Rallyradion och wrc.com för att inte tala om alla sociala medier, FB, Twitter med mera. BloggLatvalDärför känns det tämligen meningslöst att berätta om Ogier och Latvalas avåkningar (bilden) eller att Andreas Mikkelsen och Ola Fløene leder. Samma sak med Pontus Tidemands olyckliga snövallsbesök, lider verkligen med Pontus som var så ”confident” när jag snackade med honom på servicen efter Kirkenaer 1. Nu skulle hans Michelin-däck ge honom det extra grepp som konkurrenternas sulor inte skulle förmedla. Vi vet hur det gick och att Pontus istället får inrikta sig på att i fortsättningen sätta så bra sträcktider som möjligt och skaffa sig ännu mer rutin inför framtiden.

*
BloggDMACKLite överraskande för många är nog att det Team DMACK som ”äger” WRC2 så här långt. Både ledaren Jari Ketomaa och tvåan Eyvind Brynhildsen kör så klart på däck från sin sponsor DMACK. Måste ändå vara en liten nagel i ögat på Michelin och Pirelli att lilla DMACK funkar så bra på R5-Fiestorna….

*
BloggBrynhildsenEn som det inte funkade så bra för på hemmasträckan Kirkenaer 1 var ”gamle” Brynhildsen, Per-Erik i förnamn. Allt för optimistisk satsning över hoppet på sträckan innebar en kraschlandning som hette duga. Att starta om på lördagen var helt uteslutet kunde både jag och de engelska mekanikerna konstatera när vraket lastades på släpet…

*
BloggEmilRullar på fint för Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg i den lilla men snygga Opel Adam R2. Är näst bästa tvåhjulsdrivna och bara enda anmälda i WRC3, norrmannen Ole Christian Veiby är snabbare. Hans R3 Citroen är nästan exakt minuten för Emil.

*
BloggPontusRobin Friberg och Thomas Thunström hade problem med väghållningen på sina nya R5-Citroén DS3. Bakändan levde sitt eget liv vilket inte var så kul på de snabba partierna.
Nu byter vi till mjukar fjädrar fram, avslöjade Friberg samtidigt som han tittade lite längtansfullt efter en bakkofångare till Cittran…

*
BloggLarsEn som varit med förr och fått utstå det mesta är Lars Andersson som sköter noterna hos Trollhätteåkaren Robert Blomberg. Med ett förflutet i Ola Wingrens VOC:are ska det mycket till för att skärra Lars, så en liten punktering var inget som bekymrade.

*
BloggÖsten1Väntade in deltagarna i Rally Sweden Historic uppe i Kireknaes och att det var förvirring både hos deltagarna och funktionärer stod helt klart. Merparten av de tävlande körde fel, någon påstod att det var funktionärer som vinkade in dom på fel väg. Oavsett vilket så gick de inte in i K-zon utan direkt till TK-In på grund av strulet(bilden).
Östen och Mats Andersson från Eslöv lät sig dock inte luras.
Här kör vi ”by the book”, menade Mats i högerstolen.
BloggÖsten2I fjol rullade man Saaben något som man absolut inte ville upprepa, men det var lite triksigt menade far och son Andersson.
Bara att inse att en WRC-Polo är f-n så mycket bredare än en Saab V4, spåren är svåra att följa…
Vet inte om det vid servicen var detta Mr Vice President Lars Servin försökte göra, att bredda Saaben? Oavsett vilket tror jag Mats stoppade experimentet…

*
BloggTomRallytrean Tom Axelsson var glad som en speleman och njöt av fulla drag att köra Audi quattron. Hel och fin vilket den skulle förbli lovade Tom och tänkte så klart på RAC-rallyt i höstas som slutade med en rullning. Han frågade också.
Har det blivit några fina kort idag?
Svarade som det var, nej på frågan men fann mig snabbt.
Inte förrän nu, sa jag och tryckte av bilden på Tom.

*
Nu laddar vi om för lördagen av Rally Sweden, vi ses!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *