Latvala försökte bygga WRC-Polo som Ford, Pontus till SSR (?), Nalle i klassisk jacka!

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Motorsport inför Rally SwedenSka man döma av dagens shake down i Råda så är mitt tips inför Rally Sweden helkört, Sebastien Ogier snabbast före Robert Kubica 0,2 sekunder efter faktist exakt samma tid som Mads Östberg så där är jag förstås med. Även fyran Kris Meeke är med på samma placering däremot var både min trea Andreas Mikkelsen och vinnaren Jari-Matti Latvala långsammare, femte respektive sjätte tid. Men precis som Latvala är jag inte så bekymrad.
Shake down är en sak, rallyt en helt annan, var hans sätt att tackla sjätte tiden.
Fick en pratstund med den sympatiske finnen och frågade bland annat om vad som hände andra halvan av fjolårssäsongen. Plötsligt var han säkerheten själv och gjorde färre misstag.
Slutade att pressa mig själv som jag gjort ända från starten hos Volkswagen samtidigt som jag och Polon kom överens mycket bättre än från början, berättade han.
Lättast var att få ordning på Polon berättar han också men att det ändå tog så lång tid tar han på sig själv.
Försökte få Polon att uppföra sig som Forden och det var inte alls lyckat…
Frågade även om han saknade att få splittiderna i hjälmen?
Ibland, men för mig är det nog bättre att inte höra Sebs tider. Var faktiskt så att ibland släppte jag fokus och istället satt och väntade på ”splitten”, inte riktigt bra.
När jag förstår att Jari-Matti har haft problem med press på sig själv, lät jag bli att tala om att jag hade honom som vinnare i tipset. Kunde kanske bli lite för mycket för honom, vad vet jag…

*
BloggMadsFIA-presskonferenserna är sällan så där jätte uppsluppna men Mads Östberg skojade faktiskt till det när han förklarade att nästan alltid är Norge bättre än Sverige, fast det finns undantag.
Sträckorna i Sverige är faktiskt bättre än de på min sida!

*
BloggTidemandTräffade även Pontus Tidemand som man riktigt såg längtade till rallystarten även om såg lite fundersam ut när han träffade Latvala (bilden) i kväll klockan 20.00 där han ställs mot norrmannen Anders Grøndal i första heatet på travbanan. Citroén mot Ford och given segrare eller?
Lär få svårt mot Anders, hans Pirellidäck har längre dubbutstick än mina Michelin så tyvärr lär jag göra mina svenska fans lite besvikna på Färjestad.
Men när vi kommer ut i skogen, då ska jag ändra på detta!
Ställde även en fråga om han skulle köra mer på hemmaplan även om WRC2-planerna går i lås. Inget han kunde ge besked på idag, fortfarande många lösa trådar i VM-satsningen. Men han konstaterade att South Swedish Rally inte var helt omöjligt.
Ligger perfekt som uppvärmning till Sardinien i början av juni, så vi får se…

*
Läge för tips även i WRC2 känns det som.
1. Pontus Tidemand Ford
2. Anders Gröndal Citroén
3. Fredrik Åhlin Ford
4. Jari Ketomaa Ford
5. Eyvind Brynhildsen Ford

*
Skedde en tråkig olycka inträffade på shake down när polacken Michal Solow snurrade på vägen md sin WRC-Fiesta. Inte bara på vägen utan även en liten bit in i snövallen och just där stod en tjeckisk fotograf dumt placerad. Bakskärmen på Fiestan slog till fotografen som gjorde en luftfärd in i skogen. Turligt nog undkom han med mindre skador men togs ändå till sjukhus för kontroll. Årets hitintills bottennapp svarade alltid lika bilfientliga Dagens Nyheter med följande rubrik till artikeln om olyckan ” Fotograf påkörd av miljardär i rallybil”. Kändes verkligen att ha med saken att göra, att stackars Solow har pengar på banken. Massor av ”ogilla” på den rubriken!

*
BloggNalleSprang på Björn ”Nalle” Johansson och kartläsare Anders Olsson utanför Rally HQ. Anders har i många åkt med i en av förbilarna som då körts av Björn Waldegård. När han så tragiskt gick bort gick budet till den östgötska Opel-profilen som så klart tackade ja. Plockade dessutom fram sin gamla Opel-jacka från början av åttiotalet. Frågan var om den skulle funka när han körde 0-bilen av ett konkurrerande märke (Volkswagen).
Får väl smuggla in den, skattade Nalle.

*
Lite racing också mitt i allt rallysnack. Volvo Polestar Racing kommer till start i STCC 2015 med den mest meriterade föraruppställningen någonsin i mästerskapets historia. Förare blir Thed Björk, Fredrik Ekblom och prins Carl Philip.
– Vi är stolta över att tävla med den starkaste föraruppställningen någonsin och vi har ett klart mål satt för 2015: att bli det första teamet i STCC att ta tre raka förar- och teamtitlar, säger Christian Dahl, vd för Polestar.

*
Nu bär det snart av till Färjestads Travbana för SS1 i Rally Sweden. Flaggar redan nu för att det kan bli tufft tidsmässigt att hinna med Motorbloggen de närmaste dagarna. Målsättningen är så klart att få iväg en blogg varje dag. Men som sagt, tiden…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *