Lite minnen från ”Svenska” 1975, Sunninen kör ”Arctic”, Latvala hyllar Evans, tungt i WRC2, SVT fortsätter att ”toppa”, WRC i Spanien startar från Salou, Proton i Euro RX med ny promotor och stor sorg inom skånskt rally!
Inte exakt i dag utan den 13 februari 1975 var jag och sju kompisar på väg till Karlstad och ”International KAK Swedish Rally”. För mig blev detta allra första gången på en rallysvit som sedan inte bröts förrän i år eller 46 år senare. I min nästan nya Veronagröna (?) Sabb 99 LE (överblivna USA-bilar med EMS-motorn som fick säljas här hemma) så åkte vi fyra personer medan kompisens Saab V4 med sämre innerutrymmen, huserade tre man plus en del av vår packning. Från själva tävlingen har jag bara vaga minnen men minns att besiktningen var på ”OK Motorhotell” idag Hotell Gustaf Fröding och skillnaden mot besiktning inför TV-Svängen var minimal. Förutom de mer namnkunniga deltagarna, mer exklusiva bilar och den stora snömängden kunde det hela lika gärna kunnat vara på Industriområdet i Hörby.
Rallyt vanns av Björn Waldegård/Hans Thorszelius med den i våra ögon nästan helt osannolika rallybilen Lancia Stratos. Två blev Stig Blomquist/Hans Sylvan med mer hemtama Saab V4. Det var också bara de här båda det handlade om, italiensk racerbil mot svensk hemslöjd och där det till vår stora sorg blev italiensk seger med runt två minuter. En klen tröst var att den mer Saab-lika Lanca Beta Coupé innehållande finske Saab-ikonen Simo Lampinen/Sölve Andreasson var tio minuter efter Stig. Kommer också ihåg också hur enkelt det var att komma ut till sträckorna, inga bilköer och väl i skogen fanns där till skillnad nu för tiden, alltid gott om plats i ”tjyvböjarna”. Ett minne är dock från Färjestads Travbana där Per Eklund knuffade Stig Blomquist i mål efter att hans Saab fått problem. Mycket omdiskuterat och där Stig fick 500 sekunder i straff för tilltaget och efter detta blev ”Mäster” svart i ögonen och körde in allt utom de sista ”106 sekunderna”. Tyvärr var detta före att jag hade ”Mediapass” så någon bild från dramatiken på travet finns inte hos mig utan jag får nöja mig med det som visades i det som vi då klassade som ”Bibeln” alltså årsboken Motoråret.
Även om jag var ”lite” Saab -frälst så mös jag ändå över att Fägres Håkan Svensson slutade åtta totalt med sin Opel Ascona och blev därmed bäste ”privatförare”. Detta precis före hemmaförarn Rune Åhlin i dag mer känd som farfar till Fredrik Åhlin och Mikaela Åhlin Kottulinsky. Dessutom var detta innan Rune fått upp ögonen för sportiga Opel och körde mer ”gubbiga” Volvo 142 GL. Ändå Lite konstigt är hur lite man minns från själva tävlingen och ännu konstigare är att desto klarare är minnesbilden att min bil på uppvägen började krångla med bara några mil kvar till Karlstad. Lägg märke till att bilen var nästan ny (mindre än ett år gammal) och när motorn plötsligt började hacka hamnade jag i någons sorts chock. Hör till saken att jag då var svårt drabbad av ”Saab-sjukan” och när det i den andra bilen fanns en utbildad Saab-mekaniker trodde jag, att han snabbt kunde hitta felet men icke.
– Tyder på en inre blödning, var hans enda kommentar åtföljt av ett lite hånfullt skratt när han såg hur illa berörd jag var av situationen.
På tre cylindrar hankade vi oss till Karlstad där bagaget lastades av. På en bensinmack med verkstad intill hotellet (det fanns sådana 1975) hade man inte möjlighet att hjälpa mig dock fanns där en egen ”Oppfinnar Jocke” som ställde en bättre diagnos än min kompis och fastställde att det var tändkablarna som var kass. Ett då vanligt fel på 99:an och visade mig vägen till Branzell´s som han var säker på skulle kunna hjälpa mig och även här hade han rätt. På morgonen efter var bilen klar med nya tändkablar och därefter spann den som en katt under hela rallyhelgen och inte förrän en dryg månad senare skildes våra vägar. Detta efter att det på jobbuppdrag i Eslöv tog eld under instrumentbrädan, efter detta stod det klart att vi två aldrig skulle bli riktiga kompisar. Bytte till en ny av 75:års modell och var den gröna tveksam ur kvalitetshänseende så var min nya, dessutom i Saabs tävlingsfärg ”Indisk gul” en fullständig katastrof.
Men detta är som man säger en helt annan historia och som minne från 1975, köpte jag en modell av Waldegård/Sylvans seger-Lancia som nu står i bokhyllan. Fast bakom Oplarna så klart…
*
Det var en deppig Teemu Sunninen som lämnade Rallye Monte Carlo efter den uppmärksammade kraschen på sträcka ett. Efteråt spekulerades det i om M-Sport Ford skulle vara öppna för en fortsättning, men så blev det och nu uppges han vara anmäld till Arctic Rally Finland. Uppges, då man ännu inte släppt anmälningslistan men enligt Sunninens eget Twitter-konto ska det vara så. Även för Finland är det stök med Covid-19 restriktioner för utländska deltagare men detta slipper så klart Sunninen. Däremot är det problem för M-Sport Ford som konstaterar att läget är ”utmanande”. Sunninen vill också tagga ner sina fördelar med att rallyt körs hemma i Finland. Hans erfarenhet av rallyt inskränker sig till en enda start för sju år sedan och då med en Ford Fiesta R2. För övrigt hans första säsong i finska mästerskapet, så istället skriver han.
– Rallyt blir en verkligt anständig utmaning!
Lite träning ska dock M-Sport Ford erbjuda då man veckan före rallyt hoppas kunna få till en test för Sunninen och Gus Greensmith.
*
Mer från Rovaniemi och då att det stör en del att så många lyfter fram Kalle Rovanperä som storfavorit bakom Sebastien Ogier och i viss mån Ott Tänak. Bland annat Jari-Matti Latvala, teamchef hos Toyota är lite rolig att det läggs allt för stort tryck på de ”Rovanpeärska” axlarna. Istället vill han lyfta fram den tredje Toyota-föraren Elfyn Evans som han menar svarade för perfekt och smart körning i Rallye Monte Carlo. En körning där Evans körde efter ”safety first” istället för att riskera något dumt misstag vilket slutade med andra plats.
– Jag tror att kanske Elfyn var den enda föraren i hela rallyt som inte gjorde ett enda misstag, menar Latvala.
– Mycket smart körning då han ännu inte fått rätta känslan för de nya Pirelli-däcken vilket för mig visar sig vara oerhört moget gjort!
Att han är mogen för seger i Rovaniemi är Latvala säker på. Att han också behärskar snö och is är väldokumenterat inte minst genom segern i Rally Sweden 2020. Får också en känsla av att Latvala känner igen sig mer hos walesaren än vad han gör med Sebastien Ogier eller Kalle Rovanperä. Skiljer bara tre år mellan de Latvala och Evans och även den personliga kemin klickar bättre. Att Latvala är glad över att han har Elefyn i sitt team står också klart när han berättar att han pratat med hans pappa Gwyndaf.
– Berättade hur bra det känns att se hur hemtamt Elfyn känner sig i teamet och i bilen och jag tror absolut att han kommer att kunna slåss om VM-titlen igen!
*
När det blev klart att Esapekka Lappi lite oväntat tog en plats hos Movisport för WRC2 i Arctic Rally Finland spädde detta på intresset för klassen som jag menar är minst lika intressant som WRC. Fler bilar, fler förare och kanske det viktigaste, ännu fler som kan blanda sig i segerstriden. Än har då ingen ”Entry List” publiceras men källor med insyn menar att det i dag finns minst tio anmälda i WRC2. Enligt dessa ska det vara så här idag, men som sagt med reservation att detta kommer från folk med ”inblick”. Först på fredag blir listan offentlig.
Toksport WRT (Skoda): Andreas Mikkelsen-Marco Bulacia Wilkinson.
Hyundai: Jari Huttunen – Ole Christian Veiby
Movisport (VW): Esapekka Lappi – Nikolay Gryazin
M-Sport (Fiesta): Adrien Fourmaux
Sainteloc Racing (Citroën): Sean Johnston
Sports and you (Citroën): Mads Østberg – Eric Camilli
Lite tråkigt att inte få se Pontus Tidemands namn i den här listan med tanke på hur snubblande nära han var att köra hem WRC2 i fjol…
*
SVT fortsätter att matcha Maria Wallberg och Jonas Kruse i rutan och när det blir WRC i Finland är det ”stjärnduon” som cheferna kastar fram. Det tredje benet i rallylaget, Johan Ejeborg är tyvärr fortsatt fastlåst vid skidorna. För en skåning känns det ofattbart att självmant välja skidor framför rally och jag utgår istället ifrån att någon brutal chef på SVT Sporten pekat med hela handeln och sagt till Johan.
– Du ska!
Arctic Rally Finland kommer att få full bevakning kan man säga, då sex av de tio sträckorna sänds live. Första dagen, fredagen den 26 februari går de två inledande sträckorna live och samma sak både på lördagen och söndagen. Totalt ska det visas 7.30 timmar från rallyt så detta med att rallysporten missgynnas känns numera mest som ”bullshit”. Merparten av sändningarna går både via SVT och SVTplay!
Fredag:
14:00-15:00; SVT1, SS1 Sarriojärvi 1, 31,05km.
14:00-15:00; SVTplay, SS1 Sarriojärvi 1, 31,05km.
17:30-18:30; SVTplay, SS2 Sarriojärvi 2, 31,05km.
Lördag:
09:30-10:30; SVT2, SS4 Kaihuavaara 1, 19,91km.
09:30-10:30; SVTplay, SS4 Kaihuavaara 1, 19,91km.
16:00-17:00; SVT2, SS7 Kaihuavaara 2, 19,19km.
16:00-17:00; SVTplay, SS7 Kaihuavaara 2, 19,19km.
Söndag:
09:00-10:00; SVT2, SS9 Aittajärvi 1, 22,47km. 09:00-10:00; SVTplay, SS9 Aittajärvi 1, 22,47km.
12:00-13:30; SVTplay, SS10 Aittajärvi 2, 22,47km.
16:25-17:55; SVT1, SS10 Aittajärvi 2, 22,47km.
Måndag:
15:45-16:45; SVT1, Sammandrag Arctic Rally Finland
*
Noterar också att mina farhågor om ett vrålsnabbt rally verkar stämma. Enligt folk som kört sträckorna kommer det att ”gå på varvstopp” mesta delen och något som indikerar toppfarter på runt 200 km/t och snitthastigheter som jag inte ens vågar tänka på. Vet inte om målsättningen från de finska arrangörerna är att knäcka sitt eget rekord gällande hög snittfart? Innan ”Arctic” var det i Rally Finland 2016 som Kris Meeke satte rekordet med ett snitt på 126,62 km/t sett över hela rallyt. Rekordet sattes med en Citroën DS3 WRC och vid en pågående omröstning tror den absoluta majoriteten att Meekes rekord krossas om två veckor…
*
I fjol stod Spanien utanför WRC-kalendern redan från början viltet jag tyckte var tråkigt då jag gillade deras unika upplägg med grus första dagen och sedan asfalt under lördagen och söndagen. Sedan 2004 har kuststaden Salou haft förmånen att vara centralort för Rally RACC Catalunya och så blir det även i år när rallyt gör comeback i WRC. Inför årets upplaga har det höjts röster för att man borde flytta tillbaka till Lloret de Mar sju mil från Barcleona av för mig okänd anledning. ”Flyttnissarna” lyckades nu inte med detta utan det blir i vackra Salou som rallyt körs i mitten av oktober och då som näst sista tävling före finalen i Japan. Tyvärr har man skippat grusdelen och den 56:e upplagan av rallyt körs enbart på asfalt.
*
World RX står som bekant utan promotor sedan amerikanska IMG drabbats av ekonomiska problem. Detta ihop med att man i år ska köra med elbilar i serien har gjort att det är lite ”hela havet stormar” i den svenska nationalsporten. FIA har letat efter en ny promotor och nu verkar sökandet enligt uppgift ha lett till att man hamnade i München och WRC Promoter GmbH som redan fått beröm för sitt jobb i WRC.
På samma tåg hänger även Euro RX med och där presenterades idag Olly Audnovan från Irland som ny förare i serie nog detta med den udda Proton Iris RX. Premiär för Proton i rallycross där det är brittiska MEM (Mellors Eliot Motorsport) som ska driva bilen som enligt uppgift ska vara byggd på samma plattform som märkets R5-Iriz. Även om bilen är kort har den ändå längre hjulbas än konkurrenterna vilket ska borga för en både snabb och stabil maskin.
*
I dag har skånsk rallysport stor sorg efter att vi nåtts av beskedet att profilen i Kristanstad MK, Håkan Larsson hastigt gått bort. Som en av medlemmarna i den unika rallyfamiljen Larsson i Vinslöv så är naturligtvis sorgen där än större än hos andra. På sidan ”Larsson Rally” skriver man: ”Vi har sorg i våra hjärtan 🖤 som en blixt från en klar himmel nåddes vi går av det smärtsamma beskedet att Håkan har kört sitt sista race, motorerna har tystnat och hjulen slutat rulla alldeles för tidigt 🖤 vila i frid Håkan du fattas oss 🖤”.
Jag kan bara instämma och för mig personligen känns detta väldigt tungt då Håkan varit en person jag träffat massor av gånger, som förare, kartläsare, funktionär eller bara som kompis. Han var ingen som tog stor plats när det var tävling och det enda som jag vill hävda tog stor plats, var hans alltid lika varma och breda leende och det är så jag kommer att minnas dig Håkan.
Håkan var vad jag skulle vilja säga en av kärntrupperna i svensk rallysport. Han strävade inte efter häftigaste bilen utan körde mest Grupp E och VOC bland annat körde han och och jag med samma VOC BPE 242 och han valde inte de största tävlingarna utan var nöjd med att bara vara en i rallygänget. En av alla dessa hundratals runt om i landet som ser till att sporten lever i Sverige och tog en kopp kaffe som ersättning för att vara funktionär som lite i mesta laget. Nu har Håkan som precis fyllt 68 år, kört sin sista tävling vilket blev Falsterbo Rallysprint i höstas. Där lotsades han av brorsdotter Anna till en fjärde plats med sin tämligen nyinförskaffade Toyota Starlet. Alla som någon gång träffat Håkan tror jag instämmer i detta att vi alla kommer att sakna dig den dag när rally åter rullar igång som vanligt. Vi glömmer dig aldrig…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.