Lindström rätt vinnare, vad händer med Ramona och PWRC, är ”nya Grupp H” viktigare än ”Rune” och dagens SSR!
Först en rättelse förmedlad av Stefan Stigemyr, det var inte alls så att Daniel Halldén vunnit Energicupen utan den rätta vinnaren är David Lindström. Blev någon sorts tankefel genom att Halldén vann Skilling 50. Ber om ursäkt…
Stefan berättade också om familjen Eidhalls öde i Skilling 50 och i samma sekund som jag skriver detta kommer där även mejl från pappa Eidhall som skriver.
– Jag fick bryta på grund av ”slarvfel” en skruv till bromsoket på höger bak lossnade. Vi hade inga reservdelar så vi fick bryta på serviceuppehållet.
– Fredrik låg 4:a i VOC men direkt efter start började motorn misstända och vid målet på trean fanns inget liv i motorn. En sladd till fördelaren hade gått av.
Kul med snabb respons på frågorna i bloggen och ännu roligare att Roland inte fick ge upp på grund av avåkning. Han konstaterar bara.
– Bilen kändes helt ok, bara föraren som behöver lite mer ”finputs” efter det långa uppehållet.
Riktigt lika roligt är det inte att läsa Ramona Karlssons blogg där hon nu annonserar ut såväl Mitsubishin som reservkarossen. Ännu oroligare blir jag när jag läser dagens inlägg där hon skriver, ” Nu är det tillbaks till ”allvaret igen. Den där branden som hände i Nya Zeeland har gjort tillvaron väldigt bekymmersam. Som tur var tecknade jag en brandförsäkring vid säsongens början, men allt är inte klart och utrett ännu. Och nu brinner det igen – fast i knutarna. Rally Italien närmar sig och…ja… det är lite onödigt spännande just nu tycker jag. Jag gillar spänning, men liksom inte sådan här typ av spänning… någon där uppe måste ha misstolkat mig.”
Vet inte hur jag ska tolka Ramona, är det så illa att det inte blir någon start i Italien känns det verkligen tråkigt. Förhoppningsvis skingras dimmorna inom kort?
För en vecka sedan avgick Rallyutskottet med omedelbar verkan efter det att SBF-ledamoten Pierre Elison gått ut i Bilsport Rally & Racing och berättat om tankarna kring ”nya Grupp H-bilar”. Utskottet kände sig överkörda vilket jag kan förstå utan att det för den sakens skull gå inpå vem som har rätt eller fel. Men är man satt att sköta rallysidan måste det vara ett rimligt krav att åtminstone vara informerad om vad det egna förbundet håller på med.
Elison var dock inte orolig och lovade att ha ett nytt Rallyutskott på papper om en vecka och det löftet verkar han ha hållit. Ännu är namnen inte officiella (tror det blir det vilken timme som helst) men i mina ögon verkar det vara ”tunga” namn efter vad jag har lyckats luska fram. En duktig och ambitiös SGA plus en rutinerad tekniker, kompletterat med en aktiv förare med många SM-meriter känns som en offensiv ”line up”. Namnen kommer inom kort på SBF:s hemsida.
På tal om ”nya Grupp H” så har frågan satt fart på ”gästboktyckarna”. Bara på Motorsport i Värmland är det säkert flera hundra inlägg i frågan. Kvaliteten på inläggen är extremt skiftande från rena dyngan till sakliga argument för eller emot nytänket med att enbart tillåta 1600 kubiksmotorer med turbo.
Stilla tänker jag för mig själv, tänk om alla dessa tyckare istället engagerat sig i sportens verkliga problem, funktionärer och vägar. Sanningen är den att om inte den här ekvationen hittar en lösning snarast, är risken stor att man inte behöver fundera på varken nya eller gamla Grupp H. Men det är klart det är sexigare att skriva om häftiga växellådor, turbomotorer och 4WD-konvertering än att på allvar ge sig ut och leta efterträdare till alla ”Rune-funktionär” som blir en allt mer och mer skyddsvärt art. Snart får vi räkna in ”Rune” i samma fack som isbjörnar och tigrar, alltså klart skyddsvärda. När de väl en gång är utdöda är det omöjlig att få dem tillbaka. Tänk på detta istället!
Dagens tur med ”SSR-stämningen”, ärendet har flyttats tillbaka från Växjö Tingsrätt till Kristianstad Tingsrätt.
Breaking news: Nya Rallyutskottet är nu officiellt presenterat på SBF:s hemsida:Det blir Mats Thorszelius från Uppsala som har en lång karriär som förare. Magnus Månsson från Södra distriktet rutinerad som arrangör samt SGA och Håkan Johansson erfaren tekniker från Upplands BF.
Det där med ”Rune” bristen är tyvärr inte bara utbredd bland rally utan den finns överallt.
De tävlande eller likasinnade kommer till tävlingen eller matchen och allt finns på plats, domare , folk i kiosken , vägvakter besiktningspersonal . flaggvakter i motocrossen osv, osv. Inte att förglömma de som lagt ner tim vis på att förbereda långt innan tävlingen.
Hej.
Så sant, detta är inget problem som är isolerat till rally det finns överallt från min mors pensionärsbowling till när motorklubben ska höststäda klubbhustomten…
MVH
Tommy