Lindholm kvar hos Hyundai/WRC2, Oliver testar nya Skodan, Rådström leder i Torsby, Röjsel vann med Opel Corsan, Korhonen toppar ”SM1”, arrangörer positiva till ekonomiska anlaysen och Oslos elbussar är miljövänliga…

Till rallit.fi bekräftar idag Emil Lindholm att han stannar hos Hyundai för att köra i WRC2 med i20 N Rally2. Dock verkar det inte lika klart att Teemu Sunninen även han kör i WRC2 med bil från Hyundai.För WRC2-vinnaren 2022 Lindholm med Reeta Hämläinen, återstår dock fortfarande lite detaljer innan anmälan till Rally Sweden kan skickas in. Före starten av dagens ”Riihimäki SM Rally” berättade 27-årige Emil.

Foto: Hyundai Motorsport

De sista sakerna återstår att bekräfta, men jag hoppas att vi är på rätt spår till Rally Sweden. Det är definitivt målet och förhoppningsvis kommer det att gå i uppfyllelse!

I premiären Rallye Monte Carlo är Sami Pajari ensam från Finland i hela startfältet.

*

I Västerbotten kommer då Lindholm att få fajtas med Oliver Solberg om poäng i WRC2 till skillnad från i Monte-premiären där Oliver kör utanför poäng. Nu är värmlänningen i full gång med tester av nya Skodan på hemlig plats. Dock ser det på bilderna ut att handla om att förbereda för Rally Sweden?  

*

Eftersom inte MAS Rallycup/Vinterserien med ”Finnskogsvalsen” har färdigkört innan jag måste avsluta bloggen, väljer jag att nästan helt bortse från vad som händer i Torsby. Kan dock konstatera att Dennis Rådström/Johan Johansson med ”Dörr-Polon” leder efter de tre första sträckorna.

Foto: Jens Johansson

Men bara fem sekunder före 4WD-debuterande Isac Reiersen/Lucas Karlsson, deras JC Raceteknik backade Skoda Fabia Rally2 har i sin tur stort gap till trean, Christer Hedlund/Stefan Ahl, över en och en halv minut.

Foto: Jens Johansson

Min profetsia stämde, Patrik Hallberg/John Stigh blev en tuff nöt för mer rutinerade André Nygren/Emil Olsson och Andreas Levin/Therese Levin att knäcka. Tio sekunder skiljer mellan Rally4-Fiestan och BMW:n medan Levins Nissan har 17 sekunder upp. Återkommer i morgon med slutresultat.

*

Opel-seger blev det i ”Tractive Winter Rally” genom Daniel Röjsel/Niclas Edvardsson (bilden). Anderstorparens Opel Corsa var 20 sekunder snabbare än tvåan med 4WD, Oskar Sundell/Joakim Söderqvist, Mitsubishi Mirage.

En fingervisning om Röjsels tempo får man när tvåan i 2WD med Volvo 940, Daniel Edman/Hans Ädel var 47 sekunder efter på de fyra sträckorna. Snabbast i Appendix K blev Volvo 240 med Erik Eriksson/Hugo Carlberg. Tiden räckte för en femte plats totalt bland 2WD-åkarna. Inget lyckat SM-genrep för Emil Karlsson/Jessica Larsson eller Magnus Gustafsson/Staffa Lindberg. Både Emils BMW och Magnus Peugeot gav upp redan på fö rsta sträckan.

*

Efter sex av de åtta sträckorna i ”45. SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli 2024” leder Roope Korhonen med Printsports Skoda Rally2. I en äldre version av Skoda (R5) ligger Niclas Grönholm tvåa och detta bara 17,5 sekunder efter. Trea är en Hyundai i20 Rally2 i händerna på Benjamin Korhola. Mikko Hirvonens son Roope hängde inte riktigt med  i sin Ford Fiesta 1,6 Mk6. Efter fem sträckor låg 18-årige Roope tolva.

*

Har fått lite återkopplingar efter mina ord om de verkliga kostnaderna för en rallytävling. Märkligt nog är det enbart arrangörer som hört av sig och samtliga tyckte det var lysande att verkligen visa sanningen om ”höga startavgifter”. Tyvärr vill man inte bli citerad i bloggen kanske av rädsla att tävlande framöver sviker deras tävlingar. En rädsla som jag menar är ogrundad och har fått OK av en arrangör här i södern att återge dennes synpunkter. ”Jättebra att du tagit upp frågan vad det egentligen kostar som arrangör. Vägåterställning och inte minst saltning har ju totalt skenat iväg. Tack och lov har ni en duktig kassör (Bertil) som har koll på läget. Tyvärr tror jag att i de flesta klubbar görs ingen analys av resultatet på sista raden efter tävling, man konstaterar bara att det blev som det blev. Kanske på ett sätt förståligt- ingen motorklubb drivs ju med ett vinstsyfte Men om man har nån (i styrelsen) som har lite företagstänk tror jag alla förstår att man behöver  tänka om. Jag har levt i företagsvärden i mer än 30 år  och där gör man en budget-får ett utfall och efter det en analys för att hitta förbättringar= kostnads besparingar. Hoppas du vill köra vidare på det här spåret- inte för att reta upp folk- men för att få tävlande att förstå vad det egentligen kostar. Framtida startavgifter måste givetvis anpassas till kostnadsläget, det duger inte att ligga kvar på samma nivåer som för 5 år sen!”.

*

Läste en kul kommentar på Facebook angående att man i Oslo har problem med de nya elbussarna kylan. Detta föranledde dessa tänkvärda ord, ”Ingen tvekan om att de nya elbussarna är miljövänliga. Bussar som står stilla använder lite energi!”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *