Latvala snack, italienskt gummi biter också och var sker rallydebatten?

BloggLatvalaJust nu pågår en kampanj på Twitter, mer eller mindre mot WRC-åkaren Jari-Matti Latvala och där det spekuleras vilt om VW-åkarens framtid. Kanske inte så konstigt efter bottennappen i både Värmland och Mexico. Redan 62 poäng efter Sebastien Ogier är så klart ingen bra grund att stå på om man som Latvala har ambitionen att bli världsmästare. Nu framförs tankar på att finnen skulle vara aktuell både för nya Toyota-teamet som ”team-leader” och även för Citroén men där enbart som förare Där skulle han då putta ut Kris Meeke som haft det ännu motigare och bara fått ihop tio poäng på tre tävlingar.
Själv tror jag inte mycket på ”Twitter-tyckarna” och menar att Latvala trots inledningen sitter säkert hos Jost Capito och Volkswagen Motorsport. Fast det krävs nog några samtal med den mentala coachen för Jari-Matti inför Argentina. Noll poäng där också  och det börjar se lite risigt ut…

*
Efter doppet i Mexico är det nog inte så många som inte vet vem Ott Tänak är. Även icke rallyfrälsta har sett på tv när han och kartläsare Mölder sänkte WRC-Fiestan i dammen på sträcka tre. Man kan inte utan säga att Ott tog saken med gott humör och idag skickar han ut en efterlysning, även detta på Twitter, ”Wanted, new mobile phones, must be waterproof and willing to travel…..”.

*
Kollade på en tysk rallysajt och där hävdar man att nya WRC-Hyundaien ska premiärköras i Rally Deutschland den 21-23 augusti. Enligt sajten så är 80 procent av i20:an nyutvecklad vilket låter hoppfullt för alla oss som vill se mer konkurrens i WRC. Ogier i all heder, men lite tråkigt blir det i längden med en och samma segrare i tävling efter tävling…

*
Efter flera år med minskande biljettförsäljning till Rally Sweden, vände trenden i år berättar vd Glenn Olsson.
– Ett trendbrott, säger Glenn Olsson, vd för Rally Sweden som även kunde berätta att det på vissa sträckor slogs till och med rekord.BloggVargåsen
Hur ekonomin blir i slutändan är ännu inte sammanräknat, om en månad ska detta vara klart. Redan nu kan man dock se att trots avsaknaden av svenskar i WRC-klassen att försäljningen av både rallypass som dagbiljetter ökat något. I särklass största försäljningsökningarna skedde på Vargåsen (bilden) med ”Colin Crest” som den allra största publikmagneten.
För Vargåsen-sträckan handlar det om en ökning på mellan 30-40 procent, säger rallyts vd Glenn Olsson till SVT.

*
Fullt bråk i eller om Sauberteamet där tidigare testföraren Giedo Van der Garde gått till Court of Victoria och hävdat att det är han och inte Marcus Eriksson som ska köra bilen i F1-premiären på söndag. Rätten gav honom dessutom rätt och man kom även fram till att domslutet gäller för hela säsongen och inte bara den kommande helgen i Melbourne. 
Nu har Sauber överklagat och på torsdag ska frågan upp igen. Hur det kommer att sluta verkar vara svårt att få grepp om, men bara tanken att via en rättegång tvinga sig till en körning verkar för mig helt vansinnigt. Om det nu är kontraktsbrott Sauber gjort sig skyldig till så okej, ge killen ekonomisk kompensation. Men att sätta honom i bilen, no way. Risken för holländaren är att han nu och för all framtid stämplats som bråkstake, inget bra betyg att ha i sitt cw…

*
BloggPirelliI går berättade jag att Michelin satt på över hälften, åtta av femton bilar i SM-toppen efter vintersäsongen. Skrev dessutom att detta med däck är alltid en fråga som väcker känslor bland rallyförare. Inte bara bland förare, utan även Pirellis representant Risto Laine reagerade över inlägget och för att skapa lite balans låter jag Risto komma till tals, ” I går blev jag lite överraskad när jag fick läsa att ”fransk gummi ”äger” i SM”. Som du skriver finns väl knappast något som gör rallyåkare mer ense eller oense som när man börjar snacka däck. Men att påstå att det franska gummit verkar gälla i Rally SM är lite slösaktig när det är faktiskt Pirelli förare som toppar SM tabellen i 3 utav 4 klasser och håller 7 av 12 topp 3 placeringar i det ”stora” SM (Niklas Hägg på bilden).
Även i Norge toppar Pirelli förare NM tabellen. 4WD med Eyvind Brynildsen och 2WD med Marius Aasen.
Att säga att Michelin dominerar i WRC är helt rätt när alla fabriks teamen kör på deras produkter. När Pirelli beslöt att återkomma som däckleverantör i WRC var det på grund att ge privata förare möjlighet att köra med topp producenter på rimlig kostnad. Det tycker jag vi har lyckats med.
Martin Prokop, som slutade 6:a i Mexico, har varit den bästa privatföraren i alla WRC tävlingar hittills i år. Också alla privatförare som har vunnit sträckor i WRC tävlingar i år har kört på Pirelli däck, utom Pontus Tidemand som var snabbast på SS1 i Rally Sweden. Uppmärksamt är också att Pirelli-förare är de enda Ford-förare som har lyckats att vinna sträckor hittills i år i WRC1.
Även i Mexico var vi mycket glada med däckens effektivitet .Yurii Protasov ledde WRC2 klassen från SS1 till SS16 då han fick stopp på grund av motorproblem. Han startade i Rally2 på söndag, vann alla sträckor, och klättrade upp på 4:e plats. Också i Production Cup var det dubbelt med Pirelli förare i toppen genom Max Rendina och Simone Campedelli.  Jag är säkert du förstår att det finns tävlande mellan däckleverantörer på alla nivåer och därför är det mycket viktig för oss att vad som skrivs i media har rätta detaljer.”.
Som sagt, däck är alltid en het fråga i rallysporten.BloggLaine
Risto berättar även att han delar min förtjusning för gamla rallybilar och bifogar en bild på sig själv in action med sin unika Grupp 1 Mazda 1300 från 1971. Ställer mig frågan varför finns inte de här udda och kul bilarna i svensk klassisk rallysport? Här snackas det istället nästan bara Volvo 240 och möjligtvis Escort minst sagt andefattigt om ni frågar mig. En sådan godbit som Ristos kan jag så klart inte undanhålla alla bloggläsare och en annan sak, vågar man slå vad om att där sitter Pirelli på Mazdan?

*
Är lite undrande över var debatten i svensk motorsport sker idag? Mitt inlägg om service på rally gav återkoppling i form av knappt tio mejl och någon kommentar på Facebook. Provokationen var solklar (fast jag menar ändå i stort sett vad jag skrev) men ändå gick inte någon igång på frågan. Så frågan kvarstår var sker snacket, om sportens framtid? Största plattformen vad jag fattat är Facebook där Ola Strömberg en gång drog i gång ”Rädda svensk rallyungdom” och i dag med exakt 3297 medlemmar. Här luftar Ola plus hans närmaste olika aktuella frågor och får även lite kommentarer kring dessa. Lite tråkigt är dock att det bara rör sig om runt ett par händer fulla som kommenterar Olas olika inlägg.

Sedan finns där ytterligare FB-grupper men de allra flesta är mer eller mindre smala i sina ämnen. Här pratas i stort sett bara med likasinnade och då blir det inte mycket till debatt. Efterlyser istället ett forum, helt fristående och där aktuella frågor på ett sakligt sätt kan diskuteras. Detta skulle kunna hjälpa till att föra fram motorsportens olika problem och kanske även glädjeämnen. Ännu bättre här kunde man kanske till och med hitta lösningar på problemen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *